וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדל שוקי הון על המלצות ועדת חייק: רב הנסתר על הגלוי

TheMarker Online

6.3.2011 / 10:59

אדר: "על פניו לאחר כל דוח ועדה בתחום מאוד קל לומר – טוב לבזק, אולם אם ננסה לכמת זאת לשורות התחתונות הרי שיש להמתין"



שלוש שנים לאחר מסקנות ועדת גרונאו מפרסמת ועדת חייק את מסקנות הביניים שלה לשוק הנייח. "נודה ונאמר כי מקצת מהתנאים המתלים להקלות אינם נהירים וזאת בלשון המעטה ופותחים את הדלת לפרשנויות שונות אולם בסופו של דבר ההמלצה העיקרית של הועדה ברורה וקולעת הקמת שוק סיטונאי כתנאי להפרדה מבנית", אומר אמיר אדר, מנהל מחלקת סייל סייד מגדל שוקי הון. "כיוון שרב הנסתר על הגלוי עוד מוקדם לומר האם טוב או רק לחברות. באופן כללי ניתן לומר שכל התבהרות רגולטורית טובה לכלל החברות אולם נאלץ להמתין עד לפרסום המסקנות הסופיות."







מה אם כן ההמלצות:



1. ביטול חובת ההפרדה המבנית בתחום הנייח ובתחומים אחרים בענף התקשורת למעט תחום הטלוויזיה הרב ערוצית שתבוטל לאחר שתתאפשר פעילות של שוק טלוויזיה על גבי תשתית האינטרנט. המשך ישיר לסוגיית yes.



2. הקמת שוק סיטנאי – למעט לוחות זמנים, הועדה אינה מציינת את המודל המועדף עליה.



3. תעריפי בזק - הסרת הפיקוח הקיים בצורה מדורגת תוך קביעת אבני דרך, כך שהפיקוח על מחיר קמעונאי של חברת בזק יהיה בשיטת קביעת תעריף מרבי. גם כאן עדיין אין פרסום של מה הן אבני הדרך.



4. מתן שירות גישה לפס הרחב באופן מיידי לנותני שירות קישוריות לאינטרנט.



5. קידום מיזם התשתיות של חברת חשמל תוך החלת החובות והזכויות של המפעילים הקיימים כלומר מצד אחד יש כאן המלצה להטלת חובת האוניברסאליות ומצד שני הועדה לא מתייחסת להסדרים הפרטניים של נושא זה.



מהם התנאים



הועדה מציבה מספר תנאים לקיום ההפרדה המבנית:



מתן שירות סיטונאי והגעה להסכמה עם המפעילים.



הפעלת שירות נייח של חח"י.



מעבר של חצי שנה מהיום בו נחתמו ההסכמים או תחילה בפועל של השירותים המוקדם מבין שניהם.
ערבות כספית של החברות של "מאות מיליוני שקלים" שתחולט לפי הצורך – במידה וסעיף זה יישאר, מעניין לדעת האם יפגע בתוכניות דיבידנד כאלו או אחרות.



וכיצד אפשר ללא שלב האיומים, הועדה ממליצה מספר אמצעים אשר גם הם נדונו בעבר:



הידוק הפיקוח.



חילוט ערבויות.



אחריות אישית למנהלי החברות.



הפרדה בין תשתית לשירותים לש המפעילים (כלומר בזק) קידום תשתית.

השפעה על השוק והחברות עצמן



"נסייג ונאמר כי בסופו של דבר מסקנות ועדת חייק נוגעות בעיקר לסגמנטים המהווים כשליש משוק התקשורת כך שצירוף המילים "השוק הנייד" או לחילופין סלולר או אפילו רט"ן היה חסר לנו בדו"ח", מציין אדר. "למעשה יש לא מעט חלקים חסרים בפאזל כך למשל המודל המוצע של הועדה לשוק סיטונאי או התייחסות מוסדרת להקלות לבזק בהנחה של מיזם חח"י יתקע."



השפעה על החברות



"על פניו לאחר כל דו"ח ועדה בתחום מאוד קל לומר – טוב לבזק, אולם אם ננסה לכמת זאת לשורות התחתונות הרי שיש להמתין", מסביר אדר. "כן נציין מילה על ההקלות בתעריפים – לכל אלו הסבורים כי כעת בזק תרוץ ותצא במבצעים והנחות – אנא תרגמו מבצעים אלו לשורת ההכנסות בכדי להבין כי איננו צפויים לגל משמעותי של הוזלות."



"אנו דווקא סבורים שהעובדה שבזק אינה יכולה לספק הטבות של ממש (בעיקר במגזר העסקי) חוסכת לה לא מעט כאבי ראש בחידוש חוזים שכן לבזק הרבה יותר נוח במצב הקיים בו היא אינה יכולה לתת הקלות. לעומת זאת אנו בהחלט צפויים לראות מבצעים כדוגמת זה שיצא עקב התקלה ברשת בחודש שעבר."



בנוגע ל-hot, אי ביטול ההפרדה המבנית ב-yes צפוי לסייע בטווח הקצר. אולם מעניין יהיה לראות כיצד הערבויות עליהן מדבר הועדה צפויות להשפיע על רצונותיה של hot בחלוקת דיבידנד.



בנוגע לקבוצת idb לקבוצת (עסקת 012 סמייל הושלמה אז ניתן את הכבוד הראוי) פרטנר עוד אין מספיק פרטים בכדי לגבש החלטה. וכרגע נדמה שעיקר ההתמודדות עם השלכות הרגולציה על עסקי הליבה שלהן הצפויים לתת אותותיהם כבר ברבעון הקרוב.



"לסיכום", אומר אדר, "אמנם אין בשורה חדשה במסקנות הביניים של הועדה אשר דומה כי יכלו להירשם גם ביום הראשון לכינוסה, אולם כיוון שלמודי ניסיון אנו ממסקנות של ועדות קודמות שהחלו בקול תרועה רמה ונדמו לאחר מספר חודשים, יתכן ודווקא הבחירה שלא לצאת עם כותרות גדולות תוך כניסה לפינות כאלו או אחרות (כדוגמת המודל המועדף לשוק סיטונאי וכיו"ב) הנה עדות לרצון לקדם מהר ככל האפשר פתרון בהסכמה בין כלל הגופים."



"בסופו של דבר נאלץ להמתין עוד מספר חודשים כשההתמקדות תימשך לפי שעה בגזרת הסלולר", מסכם אדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully