וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלות: הלחץ הציבורי להורדת מחיר הדלק מסכן את רווחי חברות האנרגיה

ערן אזרן

6.3.2011 / 16:01

למרות הסכנה שמזהים במעלות, חברת הדירוג משאירה כרגע את דירוג חברות האנרגיה ללא שינוי



האם הלחץ הציבורי להורדת מחירי הדלקים עלול לפגוע ברווחיהן של חברות האנרגיה הישראליות? שאלה זו עמדה בבסיס בדיקה שערכה חברת הדירוג s&p מעלות, ותוצאותיה פורסמו היום (א'). הבדיקה מעלה כי המחאה להורדת מחירי הדלקים עלולה להתבטא לא רק בהכנסות המדינה ממסים, שנשענות על מס הדלק (בלו), אלא גם מסכנות את רווחיהן של חברות האנרגיה הישראליות - פז נפט, דלק ישראל, גרנית הכרמל וטן חברה לדלק, בשל הקטנת רווחים.



הדלק, בדומה ללחם ולביצים, הוא מוצר מפוקח, שעלותו נקבעת על ידי הממשלה בהתחשב במספר אלמנטים: האחד - מחיר הבנזין הבינלאומי (cif lavera), שעומד היום על 100 דולר לחבית הנמסרת בחודש מאי, בהתאם לתנודות העלייה והירידה. העלות מהווה כיום 36% ממחיר ליטר דלק; השני, מרווחי השיווק של הדלקים - כלומר הרווח שחברות האנרגיה גוזרות מעל עלות הקנייה של הדלקים, שעומד כיום על 10%; השלישי - מס הבלו, המס על הדלק, שעומד כעת על 40%; ולבסוף - גורמים נוספים כגון מע"מ, דלף, ביטוח ועוד, המהווים את יתרת הסכום.



בתקופה האחרונה ניצלה הממשלה את מחירי הנפט הנמוכים בעולם (70-50 דולר לחבית) וביצעה העלאות מס על הדלק במטרה לסגור פערי תקציב. בעקבות ההעלאה התעוררה מחאה חברתית, שהביאה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד האוצר להודיע בחודש שעבר על הורדת מס שתקל על מחזיקי הרכב, ובמיוחד על מעמד הביניים. עם זאת התעוררות המהומות והמחאה בעולם הערבי, שהביאה לזינוק במחיר הנפט ל-100 דולר לחבית, הרסה את תוכניות האוצר ובשבוע שעבר שוב הועלה מחיר הדלק ב-30 אגורות.



במעלות מציינים כי מרווחי השיווק של חברות האנרגיה הישראליות, שהוסיפו בין 2010-2002 ב-42% לעומת עלייה של 17% במדד המחירים לצרכן, עומדים כרגע למבחן בעקבות הלחץ הציבורי ועלולים להשתנות. "אנו מאמינים כי האווירה הנוכחית יוצרת רוח גבית למקבלי ההחלטות לנסות ולהוריד את מחיר הבנזין", נכתב. שינוי כזה, לדבריהם, הוא בעל "השפעה מהותית על החברות בענף, ובעיקר על החברות המצויות בטווח התחתון של הדירוג דוגמת גרנית הכרמל ודלק ישראל".



עם זאת במעלות לא ממהרים להוריד את דירוג החברות, אלא מסתפקים באזהרה כללית בלבד. "אנו נמשיך לעקוב האם הלחץ הציבורי יתורגם להחלטה מיידית של מרווחי השיווק או לאימוץ מודל נוקשה יותר לעדכון מרווחי השיווק", נכתב על ידם. "להערכתנו, תהליכים אלו נמצאים בשלב מקדמי בלבד, ועל כן איננו יכולים להעריך מה יהיו מסקנות ותגובות החברות. עם זאת, החלטה על הורדת מרווח השיווק בשיעור של מעל ל-10% עשויה להיות מלווה בטווח הבינוני בפעולות דירוג שלילית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully