וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: גופי החיזוי במשק לא הצליחו לחזות את מגמות שוקי המט"ח ב-5 השנים האחרונות

יעל פטר

6.3.2011 / 19:22

90% מהמשתתפים בסקר המנהלים של בנק ישראל נותנים תחזית גבוהה יותר לשער הדולר מכפי שהוא לבסוף



במהלך חמש השנים האחרונות, גופי החיזוי הכלכלי לא הצליחו לחזות כלל את המגמות בשוקי המט"ח, כך עולה ממחקר שביצעה חברת הייעוץ, חיסונים פיננסים. לדברי אדם רויטר, מנכ"ל חיסונים פיננסים, "גם כאשר גוף מסוים הצליח לחזות בצורה טובה את הכיוון של שוק המט"ח במשך שנה או שנתיים, יכולת זו 'אבדה' בשנים שלאחר מכן ולמעשה לא ניתן היה לסמוך על הדיוק של תחזיות כלכליות של גוף כלשהו".



המחקר מצא מתאם ישיר בין רמת התנודתיות של המדד הכלכלי ויכולת החיזוי העתידי. ככל שהמדד הכלכלי הנבדק היה בעל תנודתיות גבוהה יותר, כך יכולת החיזוי לגביו היתה נמוכה יותר ולהיפך.



"בתחזיות כלכליות הקשורות לשינוי הריבית במשק או האינפלציה, שאין בהם שינויים גדולים, הפספוסים היו יותר קטנים בעוד שבתחזיות על מדדים בעלי תנודתיות גבוהה, למשל שער היורו מול הדולר, הפספוסים היו גדולים יותר", מסביר רויטר.



בדיקה נוספת שערכה חיסונים פיננסים בדקה את יכולת החיזוי של סקר המנהלים שמפרסם בנק ישראל, הכולל תחזיות של 700 מנהלים בכירים במשק לגבי שער הדולר בישראל בטווח של 12 חודשים קדימה.



הבדיקה הוכיחה שמלבד העובדה שהמנהלים הישראלים אינם מסוגלים לחזות מה יהיה שער הדולר שנה קדימה, גם בכ-90% מהמקרים המנהלים מאמינים ששער הדולר העתידי צפוי להיות גבוה יותר מכפי שהוא בסופו של דבר. "זו כבר הטיה פסיכולוגית" אומר רויטר, "קיימת אסימטריה, רוב המנהלים בישראל חושבים כל הזמן שהולך להיות פיחות של השקל ובסופו של דבר מתבדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully