וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספקי חברת החשמל ביצעו רכישות בישראל ב-940 מיליון דולר בעשור האחרון

מאת אבי בר-אלי

7.3.2011 / 6:49



>> הספקים הזרים של חברת החשמל ביצעו ב-2000-2011 רכש גומלין בהיקף כולל של 940 מיליון דולר - כך מסרה מנכ"לית הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת), בינה בר-און. מדובר בהתחייבויות מצד 110 חברות בינלאומיות בגין רכישות ציוד ומתקנים להקמה ולתחזוקה של תחנות כוח בידי חברת החשמל, וכן התקשרויות שביצעה החברה לפיתוח ולתחזוקת רשת החשמל הארצית.

בשנתיים האחרונות בלבד (מאז 2009) נרשמו התחייבויות מ-23 חברות בהיקף של יותר מ-250 מיליון דולר. חובת רכש גומלין מחייבת חברה זרה שזוכה במכרז ממשלתי לבצע רכישות בישראל בשיעור מסוים מהיקף המכרז. בישראל נקבע בעבר רכש גומלין בשיעור של 35% במכרזים אזרחיים, והוא ירד בהדרגה ל-20%. עם המפעלים שנהנו בשנים האחרונות מרכש הגומלין של ספקי חברת החשמל נמנים מפעלי המתכת אורדן, חישולי כרמל ומספנות ישראל; מפעלי האלקטרו-מכניקה אפקון, אלקו וארדן; וכן חברות כמו הנדסת התפלה, ברן הנדסה וכיל.



מרשפ"ת נמסר עוד כי יתרת ההתחייבויות למימוש כיום מסתכמת ב-250 מיליון דולר, וזו נישאת בידי 22 חברות אירופיות, שבע חברות אמריקאיות ושלוש חברות מדרום קוריאה. עיקר ההתחייבויות נובעות מפרויקט מסנני הארובות של חברת החשמל ומפרויקט החירום של החברה להגדלה של כושר ייצור החשמל עד 2012.



על הסכם רכש גומלין חתמה גם חברת דייהו הקוריאנית, שמקימה עבור קבוצת opc של החברה לישראל ושל ואוליה הצרפתית את תחנת הכוח במישור רותם. אף שמדובר בפרויקט פרטי, חוייב הקבלן ברכש גומלין - מכיוון שהתחנה מוקמת במסגרת מכרז ממשלתי.



לדברי בר-און, "תוכניות הפיתוח של חברת החשמל מהוות מנוף מרכזי לפיתוח וקידום התעשייה הישראלית בתחומים השונים, ויחסי העבודה ההדוקים שבין חברת החשמל והרשפ"ת מהווים נדבך מרכזי במימוש ההתחייבויות הנזכרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully