וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכרז לרכבת העמק עוכב בשל חריגה של 700 מיליון ש' בתקציב

מאת אבי בר-אלי

7.3.2011 / 6:49

בלעדי המכרז הראשון בפרויקט לחידוש הקו בין חיפה לבית שאן יפורסם היום, לאחר שהחריגה התקציבית נפתרה דרך קיצוץ בקו עכו-כרמיאל



>> הפרויקט לחידוש מסילת רכבת העמק ההיסטורית בין חיפה, עפולה ובית שאן יוצא היום לדרך, בהשקעה כוללת של כ-4.1 מיליארד שקל. החברה הלאומית לדרכים (מעצ החדשה), שקיבלה לידיה את ביצוע הפרויקט במקום חברת רכבת ישראל, תפרסם היום את המכרז הראשון להנחת מסילת ברזל באורך 6.5 ק"מ, בין כפר ברוך שליד מגדל העמק לבין נחל עדשים הסמוך לעפולה.



ל-themarker נודע כי פרסום המכרז התעכב בשבועות האחרונים לאחר שהתברר כי עלות הפרויקט, שנאמדה תחילה בכ-3.4 מיליארד שקל, חורגת בכ-700 מיליון שקל מהאומדן המקורי שהכינה חברת רכבת ישראל. התברר שהאומדן לא כלל את עלות ביצוע ההפרדות המפלסיות הנדרשות לאורך התוואי.

משום החריגה, סירב משרד האוצר להוציא את הפרויקט לביצוע - ודרש כי החריגה תקוזז מתקציב פרויקטים תחבורתיים אחרים שנכללים בתוכנית "נתיבי ישראל" שאישרה הממשלה לפני כשנה. זאת, כדי שלא לפרוץ את מסגרת התקציב שאושרה לתוכנית: 27.5 מיליארד שקל למשך עשור.



הפתרון לחריגה התקציבית הושג לבסוף בזכות שינוי תכנוני שבוצע בפרויקט המקביל להנחת מסילת רכבת בין עכו לכרמיאל, בעלות מקורית של כ-3.5 מיליארד שקל. גילוי קברים בתוואי הרכבת המתוכנן גרם לשינוי הפרויקט, ולבסוף הוחלט כי יוקם גשר רכבת באזור גבעת אחיהוד, במקום הנחת המסילה לאורך הכבישים באזור והקמת הפרדות מפלסיות נדרשות. שינוי תכנוני זה חסך סכום דומה לזה של החריגה בפרויקט המקביל, וכך התאפשרה הוצאתו לביצוע של קו רכבת העמק.



המכרז שיפורסם היום הוא הראשון מבין 12 מכרזים שיפורסמו בשנה וחצי הקרובה, במטרה להביא את פרויקט מסילת העמק לכדי סיום כבר ב-2016. חמישה מהמכרזים יהיו להנחת מקטעי המסילה (באורך כולל של 60 ק"מ), והמכרזים הנוספים יפורסמו להקמת תחנות הרכבת שלאורכה. לאורך המסילה יוקמו בשלב הראשון חמש תחנות רכבת, מתוך שמונה תחנות המתוכננות על תוואי הקו: תחנה נוספת בלב המפרץ, כפר יהושע, כפר ברוך, תחנת עפולה ותחנת בית שאן. בנוסף יוקמו גשרים באורך כולל של כ-4 ק"מ, ותיכרה מנהרה באורך קילומטר אחד, שתחילתה בתחנת עפולה.



מסילת העמק תעבור בחלקה בסמוך לתוואי מסילת העמק ההיסטורית. תוואי המסילה הנוכחי יתפצל מזרחה מתחנת לב המפרץ שליד צומת הצ'ק פוסט, ויעבור בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים. הקו ימשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן. בעתיד, מקווים במשרד התחבורה, תמשיך המסילה לגשר שייח' חוסיין ותתחבר לקו הרכבת של ירדן. את המגעים מול הירדנים ינהל, לטענת המשרד, היו"ר הנכנס של חברת נמלי ישראל, ראש המוסד היוצא מאיר דגן.



"הירדנים מעוניינים להעביר ברכבת מטעני יצוא ויבוא ירדניים לאירופה, דרך נמל חיפה", אמר שר התחבורה ישראל כץ. מנכ"ל מעצ, שי ברס, הוסיף כי המסילה תיצור מסלול באורך כ-60 ק"מ, המיועד לנסיעת רכבות נוסעים ומשא עד למהירות של 160 קמ"ש. "השלמתה של מסילת העמק תאפשר תנועה מהירה של נוסעים ותנועת מטענים מנמל חיפה", אמר ברס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully