וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדר, מדעי המוח ודעות קדומות

מאת רבקה ג'ורדן-יאנג

7.3.2011 / 6:49

שיטות מחקר לקויות בתחום מדעי המוח הובילו לתפישה שגויה לגבי ההבדלים במוחות של גברים ושל נשים. היעדר השוויון הוא קודם כל חברתי ופסיכולוגי



>> לא רבים בימינו יחלקו על הטענה שהגדלת מספר הנשים בתפקידי הובלה עשויה להועיל לארגון. ואולם, השאלה מדוע מספר גבוה יותר של נשים בהנהלה עשוי להועיל לארגון עלולה להזמין צרות.

אולי, כפי שטענה שילה קולהטקר במגזין "ניו יורק" במארס שעבר, אנו זקוקים לנשים רבות יותר בהנהלה הבכירה משום שגברים הם בדרך כלל רציונליים פחות מכדי לקבל החלטות טובות (בגלל הטסטוסטרון שהופך אותם ל"עדר של חיות להוטות"); או שאולי, כפי שהציע יועץ עסקי בתגובה לדו"ח שפורסם באחרונה על ידי hbr ודן בשאלה מדוע גברים זוכים לקידום בתדירות גבוהה יותר מנשים, לנשים יש "תכונות מולדות", בהן "אותנטיות, תחושת מטרה, אמפתיה, מסירות, סקרנות והתחשבות".



שני הטיעונים מבוססים על מחקרים של מדענים מקובלים וידועי שם, ועל תיאוריה שמרוב שהיא מקובלת כבר לא מוצגת כתיאוריה אלא כעובדה. תיאוריית ארגון המוח גורסת שבמוחם של גברים ונשים יש סוגים שונים של חומר אפור (החומר המרכזי במערכת העצבים, שמנתב גירויים חושיים ותנועתיים), עקב ההבדלים בהורמונים שמעצבים את המוח בהתפתחות הראשונית.



יש רק בעיה אחת: הראיות אינן תומכות בתיאוריה. מדעי המוח התאפיינו עד כה בסתירות רבות ובשיטות מחקר לקויות, וכתוצאה מכך הקשר המדעי בין רמות ההורמונים לסוגי מוח "גבריים" ו"נשיים" התפוגג.



בכל מקרה, ניתן להסביר כל קשר מדומה בין מגדר והתנהגות מבלי לערב את המוח. ראשית, כפי שעולה ממחקר סוציולוגי-פסיכולוגי שעסק בתיוג ובדעות קדומות שפורסם באחרונה, יש שפע של עדויות לכך שגברים ונשים מוערכים באופן שונה על ידי הסביבה, גם כשהם עושים בדיוק את אותם הדברים. שנית, לעתים קרובות גברים ונשים עושים דברים שונים בגלל הנורמות החברתיות, וההתחייבויות שלהם נותרו שונות למדי, אף שהחינוך וההכנה המקצועית שאנו מקבלים נהפכים בהדרגה לזהים יותר.



בעזרת התערבות נכונה, ביכולתנו להרחיב את התכונות החיוביות המיוחסות לנשים גם לחדרי מועצות המנהלים. ארגונים צריכים, לדוגמה, להציע הזדמנויות רבות יותר לשיתוף עבודה, או לבנות מחדש את המשרות כך שהציפייה לשעות נוספות לא תהיה חלק מהן. השוואת רמות השכר היא צעד חשוב נוסף.



אין מרכיב במוח של נשים שמקנה להן בלעדיות על נאמנות, אמפתיה או כל דבר אחר. לאחר שדחינו את התיאוריה המטעה שנשים שייכות - או אינן שייכות - לתפקידי ניהול בכירים בזכות ארגון מוחן, נוכל להתחיל לייסד מדיניות שתקדם את שיתופן המלא.



הכותבת היא מרצה למגדר במכללת ברנרד ומחברת הספר "brain storm: the flaws in the science of sex differences"



***



הסוגיה: האם הבדלים גנטיים באמת משפיעים על מעמדן של נשים בשוק העבודה?



הפתרון: לא. נורמות חברתיות מסבירות הרבה יותר טוב את ההבדלים בין גברים לנשים



הדרך: להיות מודעים לנורמות ולדעות הקדומות ולנפץ אותן מהר ככל האפשר



harvard business monday morning



מפרסומי בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully