וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגות שוב מייקר את דמי הניהול בקופות הגמל

נועם בר

7.3.2011 / 9:30

ארבעה חודשים מאז העברת השליטה בפסגות - בית ההשקעות מעלה את דמי הניהול ללקוחותיו. עשרות אלפים מהם כבר קיבלו הודעות על ההתייקרות. פסגות: דמי הניהול אצלנו נמוכים מהממוצע בענף

עברו רק ארבעה חודשים מאז רכישת בית ההשקעות פסגות בידי קרן איפקס, וכבר החוסכים - לקוחות פסגות - מתחילים לשלם את המחיר. בימים האחרונים קיבלו עמיתי הגמל בפסגות מכתבים המבשרים להם כי דמי הניהול בקופות הגמל שלהם יתייקרו.

ההעלאות אינן אחידות ומשתנות מלקוח ללקוח. מדובר בגל העלאות השני של דמי הניהול המתרחש בפסגות בתוך פחות מחצי שנה. לקראת סוף 2010 שלח פסגות לעמיתי קופות הגמל מכתבים דומים שבהם התבשרו כי דמי הניהול הנגבים מהם יעלו ב-2011 ביותר מפי שניים. המחיר ששילמה איפקס בעבור פסגות, 2.7 מיליארד שקל, נחשב גבוה - מה שמחייב את החברה לעמוד באתגר לא פשוט של רווחיות ויצירת ערך.

פסגות מנהל בגמל כ-50 מיליארד שקל, ועל כל העלאה ממוצעת של 0.1% בדמי הניהול הוא נהנה מתוספת של 50 מיליון שקל להכנסות השנתיות. סכום זה מתבטא כמובן מיידית בשורת הרווח, שכן אין כאן תוספת הוצאות. הסיכון היחיד להעלאת דמי ניהול הוא פדיונות של לקוחות שירצו לעבור למתחרים. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2010 הסתכמו ההכנסות של פסגות מדמי הניהול שגבתה מעמיתי קופות הגמל ב-402 מיליון שקל.

כבר כיום סובלות קופות הגמל של פסגות מפדיונות מתמשכים בהיקף חודשי של יותר מ-100 מיליון שקל. יש להניח שבפסגות מביאים בחשבון גם תרחיש של גידול בפדיונות בחשבון.

העלאת דמי הניהול בפסגות אינה רק בפעילות גמל: מהלך דומה נרשם גם בקרנות הנאמנות. כך, לפני שלושה חודשים העלתה פסגות דמי ניהול בקרנות בעיקר בקרנות הכספיות. המהלך גרם לפדיונות ענקיים בקרנות הכספיות של פסגות, שנכון לסוף פברואר הגיעו לכ-5 מיליארד שקל.

משנים אסטרטגיה

נציגת איפקס בישראל, זהבית כהן, יחד עם מנכ"ל פסגות החדש, רונן טוב, מבינים שכדי להחזיר את ההשקעה צריך לשנות את האסטרטגיה: במקום להתמקד בנתח שוק בין השאר לנוכח בהיותו של פסגות בית ההשקעות הגדול בישראל, הדגש צריך להיות על רווחיות ויכולת להחזיר את ההשקעה הגדולה בזמן קצר יחסית. זאת בשונה מהאסטרטגיה שהוביל בשנים האחרונות המנכ"ל הקודם, רועי ורמוס, תחת בעלת השליטה אז, קרן יורק. ורמוס הנהיג אסטרגיית גידול שהתחרתה פעמים רבות על המחיר. אסטרטגיה זו יושמה בכל אפיקי הפעלות של החברה.

דמי הניהול שגובה פסגות כיום בענף הגמל אינם נמוכים. ב-2010 הם הסתכמו ב-1.1% בממוצע, לעומת דמי ניהול ממוצעים בענף של 0.87%. בקופות התגמולים הסתכמו ב-2010 דמי הניהול שגבה פסגות ב-1.13% בממוצע, לעומת ממוצע של 0.95% בענף. בקרנות ההשתלמות גבה פסגות דמי ניהול ממוצעים של 1.1%, לעומת ממוצע מגזרי של 0.79%.

המהלך הנוכחי של ייקור דמי הניהול מתבצע במגוון קופות: קופות המנייתיות, כלליות וגם בקופות הסולידיות. כך לדוגמה, העלה באחרונה פסגות את דמי הניהול השנתיים לחלק מלקוחות קופת הגמל הסולידית גדיש כספית ל-1.8% מהנכסים הצבורים, לעומת דמי ניהול ממוצעים של 0.91% שנגבו בקופה ב-2010. ב-12 חודשים האחרונים הניבה גדיש כספית לעמיתיה תשואה מצטברת של 1.59% בלבד. ב-2009, שנה שהיתה חיובית במיוחד בשוק ההון, הניבה גדיש כספית תשואה מצטברת של 0.92% בלבד.

מפסגות מסרו בתגובה כי: "במסגרת הניהול השוטף, לכל אורך השנה, מתקיימת בחינה של דמי הניהול בפסגות ומתבצעות התאמות בהתאם (העלאות או הורדות). במקרה של סיום תוקף ההטבות שניתנו לתקופה קצובה ייתכן שינוי בדמי הניהול. העדכונים מבוצעים (העלאות או הורדות) על סמך טבלת מדיניות עסקית ברורה, המדרגת את דמי הניהול של העמיתים בהתאם לשווי צבירתם בקופות. ממוצע דמי הניהול בפסגות הוא 1.08% ונמוך מהממוצע בחברות הגמל הגדולות בתעשייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully