וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: מזון ולא נפט הוא האיום הגדול ביותר על הצמיחה העולמית

רויטרס

7.3.2011 / 10:04

עליית מחירי המזון צפויה לפגוע במדינות המתפתחות, המובילות את ההתאוששות, הרבה יותר ממחירי האנרגיה



מזון, ולא נפט, עשוי להוות את האיום החמור ביותר לצמיחה העולמית, כאשר עיקר הנטל צפוי להיות דווקא על המדינות המתפתחות שהובילו את ההתאוששות מהמשבר האחרון. משקיעים בשוק הנפט מתמחרים סיכון קטן בלבד להתפשטות המהומות במזרח התיכון לסעודיה, יצרנית הנפט הגדולה בעולם. מאורע שכזה יזניק את הנפט באופן מיידי לראש דירוג הסיכונים העולמי.



אך בהנחה שזרימת הנפט מסעודיה לא תופרע, המהלומה של מחירי הנפט לצריכה הפרטית צפויה להיות צנועה למדי. מחירי המזון, לעומת זאת, צפויים להיוותר גבוהים למשך זמן מה, דבר המכביד הרבה יותר על תקציב משקי הבית.



"כרגע, העלייה במחירי המזון מדאיגה הרבה יותר", אומר תומס הלבלינג, יועץ במחלקת המחקר של קרן המטבע הבינלאומית (imf). שר האוצר האמריקאי, טימותי גייתנר, השמיע אף הוא השקפה זו, וציין כי המדינות העשירות יכולות להשתמש במאגרי הנפט לשעת חירום שלהן בעת הצורך, אך כי מחירי המזון ימשיכו להיות גבוהים "לתקופה ממושכת".



נתוני המכירות הקמעוניות שיתפרסמו השבוע בארה"ב, סין ובריטניה צפויים להאיר את אופן התמודדות הצרכנים עם עליית מחירי האנרגיה בעקבות המהומות בלוב בפברואר. כלכלנים שהשתתפו בסקר של רויטרס צופים חודש נוסף של צמיחה מהירה בסין, וזינוק של 19.1% במכירות הקמעוניות. עבור ארה"ב צופים כלכלנים צמיחה של 1% במכירות הקמעוניות - קצב מהיר יותר לעומת ינואר. אמנם חלק מהעלייה נובעת מעלייה במחירי האנרגיה, ואם עלייה זו תהיה ממושכת, היא צפויה להעיב על הצמיחה.



עד כה, אמון הצרכנים בארה"ב המשיך לטפס גם יחד עם העליות במחירי הדלק, לפי סקר אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. אך לדברי ריצ'רד קרטין, מנהל הסקר, אם מחירי הנפט ימשיכו לטפס, אמון הצרכנים יישבר.



אם הימור המשקיעים נכון, מחירי הנפט יגיעו לשיא בסביבות 106 דולר לחבית, ולאחר מכן ייחלשו. הכלכלן פטר הופר מדויטשה בנק מעריך כי הלם נפט מתון שלא יעלה אל מעבר ל-110 דולר לחבית, ינגוס בכ-0.4% מהתמ"ג העולמי. כלכלנים בסקר רויטרס מעריכים כי התמ"ג העולמי ירשום צמיחה של 4.2% ב-2011. אך אם הנפט יגיע ל-150 דולר לחבית, ארוע שהופר מעריך כי הסיכויים לו הם כ-10%-15%, הפגיעה תהיה של כ-2% מהצמיחה העולמית.ירי המזון, לעומת זאת, צפויים להמשיך לטפס, בין היתר בשל פגעי מזג אוויר ברחבי העולם, אך גם כיוון שהשיפור בתנאי המחייה ברחבי העולם הגדיל את הביקוש לבקר, וזה בתורו מגדיל את הביקוש למספוא.



המדינות העניות צפויות לשאת במרבית הנטל, כיוון שבהן המזון מהווה חלק גדול יותר מתקציב משקי הבית. נשיא הבנק העולמי, רוברט זליק, אמר לרויטרס בשבוע שעבר כי פוליטיקאים במדינות עשירות אינם תמיד מבינים את האתגרים הכלכליים והפוליטיים העומדים בפני מדינות מתפתחות כאשר מחירי המזון מתייקרים. עם זאת, אם מחירי המזון יתחילו לפגוע בצמיחה במדינות המתפתחות, העולם העשיר ייאלץ להפנות את תשומת ליבו לכך. הכלכלה העולמית זקוקה לכוחם של השווקים המתעוררים, אך כולם חייבים לאכול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully