וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רון חולדאי נגד הקבלנים: "תפסיקו לרמות את הציבור - אין צורך בעובדים זרים"

שלומית צור

7.3.2011 / 17:08

ראש עיריית תל אביב האשים את הממשלה בהעברת האחריות לחיזוק המבנים אל התושבים



"אל תביאו עוד עובדים כי זו לא הבעיה", אמר ראש עיריית תל אביב רון חולאי, בכנס כלכלי שהתקיים הבוקר במלון דיויד אינטר קונטיננטל בתל אביב. זאת בשיאה של מחאה מצד התאחדות הקבלנים נגד החלטות הממשלה לגרש עובדים זרים מישראל.



"ענף הבנייה לא צריך פתרונות זולים וקלים והידיים העובדות הן לא המקור לבעיית הדיור של המדינה", אמר חולדאי. "מצער שמה שהיה פעם זכות התושבים לדיור ונמצא באחריות המדינה - הפך לנדל"ן שנתלה בכוחות השוק בלבד. התוצאה היא שהיום, זוג צעיר במעמד הביניים אקדמאי שעובד לפרנסתו, עומד ורואה את חלום הדירה מתרחק. זו תוצאה של התנהלות ממשלת ישראל. הבעיה שאין תוכנית מסודרת ואין ראיה לטווח ארוך. ההחלטות נלקחות מתוך אמונה שהשוק יסדר את הדברים, אבל בפועל השוק לא מסדר את הדברים ואז אנחנו מופתעים".

"באתי לעירייה מתרבות אחרת" הוסיף חולדאי וביקר את האופן בו מתקבלות החלטות בממשלה, "תרבות של תכנון לטווח ארוך. עצוב שבמדינת ישראל כדי שיפתרו בעיה, צריך ליצור משבר. אם רוצים שייבנה מחלף, צריך ליצור פקקים. כשלא מגדירים למינהל מקרקעי ישראל שצריך לדאוג לדיור ציבורי, אז בפועל המינהל מתנהג כיזם פרטי. משווק קרקע למי שמרבה במחיר ופועל כדי למקסם רווחים. כדי ליישב את הנגב והגליל, הממשלה מחליטה למנוע בניה במרכז, ואז התוצאה היא שהמחירים מזנקים למעלה וכולם מתפלאים. גם לא בוער לאף אחד שאין היום מנכ"ל למשרד הפנים, או ראש מינהל תכנון, וכשזה קורה, מה הפלא שאין תוכניות למימוש".



חולדאי ביקר את הממשלה גם בסוגיית הדיור בר השגה, שלא בא לידי מימוש למרות שמספר רשויות כן פעלו לקידום הנושא, מאחר והממשלה טרם הגדירה את הקריטריונים לדיור בר השגה. "כינסנו ועדה מיוחדת שדנה בנושא דיור לזוגות צעירים, אך המדינה ביטלה את נושא הדיור לזוגות צעירים וכשבאנו אל ועדות התכנון עם התוכנית, אומרים לי שזו תוכנית לא חוקית".



"לא מתנגדים לתמ"א 38"

"עיריית תל אביב אינה מתנגדת לתמ"א 38 ולהתחדשות עירונית", הפריך חולדאי את הכותרות האחרונות אודות התנגדותו למימוש תמ"א 38 בתל אביב.



"אני בעד תוכנית שתחזק מבנים מפני רעידות אדמה. אבל המשמעות של התוכנית הממשלתית הזאת, היא שהמדינה העבירה את האחריות לחיזוק המבנים מפני רעידות אדמה אל האזרחים. מה לעשות שתמ"א 38 לא נותנת כלים לחיזוק המבנים מפני רעידות אדמה? היזמים רק יודעים להציע עוד חדר ועוד מעלית ושוכחים לחזק את המבנים ואז מאשימים אותנו בבירוקרטיה".



"בבית שאן וחצור הגלילית איפה שבאמת צריך לדאוג, אין בכלל בחינה של תמ"א 38. אז איך התוכנית הזאת קשורה בכלל לרעידות אדמה? טלו קורה מבין עיניכם, תמ"א 38 אינה פיתרון לרעידות אדמה, ובינתיים היא רק עוצרת תוכניות לפינוי בינוי".



"ושכשמראים פרסומת על רעידות אדמה שהאזרח בחצור הגלילית נצמא בפאניקה בגללה, מה אתם מציעים לו לעשות? אין פיתרון. אזרחים צריכים מנהיגות והמדינה צריכה לבוא ולומר שאין לה פיתרון לבעיה. אם המדינה תשקיע למשל את כל המשאבים והכסף שלה בהורדת מספר תאונות הדרכים בשנה מ-500 ל-100, אנשים ימותו מחוסר תרופות. אי אפשר לומר שיש פיתרון לרעידות אדמה כשאין אמצעים להשקיע בזה. ואין דבר כזה יש מאין".



חולדאי הגיב להאשמות קבלנים כי עיריית תל אביב מטרפדת בקשות לביצוע תמ"א 38 ואמר כי, "כל תוכנית לתמ"א 38 שהוגשה לעירייה, עברה רישוי ירוק, הכי מהיר שקיים. מה לעשות שהיא אינה עומדת בתנאי התמ"א לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה? רבותיי זאת האמת. עם האמת הזאת שר השיכון ושר הפנים צריכים להתמודד. כל קבלן שיבוא עם תמ"א מסודרת יקבל אישור. החוק שיוזמים כעת לפטור ממס שבח חדרים על הגג במסגרת התמ"א, הוא הטבה לעשירים והוא לא תמ"א 38. למה לתת פטור לעשירים? תפסיקו לרמות את הציבור, בעיות לא נפתרות עם עוד חדר על הגג".



לדברי חולדאי, לעיריית תל אביב יש תוכנית רבות לפינוי בינוי, אך הוא סבור כי אלה יחד עם תמ"א 38, לא באמת יעניקו פתרון למצוקת הדיור. "אם רוצים שאדם יגור בקריית גת או קריית שמונה צריך לדאוג שהוא יהיה מנויד לתעסוקה, חינוך ותרבות. בעיות דיור ניתן לפתור אבל הממשלה צריכה לשנות את התפיסה. צריך לייצר פתרונות ולא בכאילו. אם משרד השיכון היה יוזם פרויקט בחדרה או קרית גת של 10,000 יחידות דיור זה היה משפיע על מחירי הדיור, אבל במקום זאת הוא נסמך על השוק. ואני לא אופטימי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully