וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיימו הוויכוחים; חוק הטיס אושר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת

זוהר בלומנקרנץ

7.3.2011 / 18:33

מנהל רת"א גיורא רום: "זה רגע היסטורי -סיימנו לחוקק חוק ענק בהיקפו"



צעד משמעותי להסדרת התעופה האזרחית בישראל: ועדת הכלכלה של הכנסת סיימה היום (ב') את הדיונים בהצעת חוק הטיס החדש ואישרה את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית במליאה.



המהלך התאפשר לאחר שח"כ יצחק וקנין, שעמד בראש הוועדה במהלך הדיון בחוק, הבהיר בפתח הדיון, כי לאחר התייעצויות רבות, החליט לפצל את הנושא השנוי במחלוקת - החיסיון שינתן לחקירות הפנימיות שנעשות בגופים השונים בענף התעופה, מהחוק. הוא אמר, כי הנושא יובא כהצעת חוק נפרדת, לאחר שיגובש כראוי.

הצעת החוק נועדה ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית להסדרת התעופה האזרחית בישראל, ואישורה מהווה צעד משמעותי במאמץ להחזיר את הדירוג התעופתי של ישראל לקטגוריה 1 על ידי הfaa- מנהל התעופה האמריקאי.



החוק מסדיר לראשונה בתולדות המדינה את יחסי הגומלין בין התעופה האזרחית לצבאית וקובע, כי "הפעלת כלי טיס צבאי אגב שימוש בתשתיות אזרחיות תיעשה בהתחשב בבטיחות התעופה האזרחית ובכפוף לצרכים המבצעיים והבטיחותיים". המשמעות היא, כי לראשונה הוכפף חיל האוויר לחוק הטיס, למעט המקרים הנדרשים לאפשר לחיל לעמוד ביעד שלו.



כמו כן החוק כולל שינוי משמעותי ביחס לחקירה הבטיחותית. מעבר לכך שכל ההסדרים הקימיים כיום בנושא הוסדרו בחוק, חומר החקירה שיימסר לחוקר הראשי יזכה לחיסיון מוחלט וכן הוא לא יהיה קביל כראיה בבית משפט. מדובר באחד המקרים הבודדים בחקיקה הישראלית שבו ניתן חיסיון מוחלט, כזה שלא ניתן להסרה. כמו כן נקבע סעיף מפורש ומפורט הקובע הגבלות על הגישה לנחקר מיד לאחר שהתרחש אירוע בטיחותי, ומעניק עדיפות לחוקר הראשי.



עם זאת צפויה עדיין - לבד מאישור החוק בקריאות שניה ושלישית בכנסת - מלאכת תקינה ארוכה של שינוי מאות הוראות ותקנות חדשות אשר יינבעו מהחוק החדש.



שר התחבורה, ישראל כץ, בירך היום (ב') על השלמת המהלך הראשון ואמר, כי "השלמת חוק הטיס החדש מהווה צעד חשוב נוסף להחזרתה של ישראל לדירוג הבטיחות הגבוה בתעופה. החוק החדש יהפוך את ישראל לאחת המתקדמות בעולם בתחום חקיקת התעופה".



נציגת משרד המשפטים, עו"ד עינת גדעוני, אמרה לגבי ענין החיסיון שבמחלוקת, כי מדובר בנושא כבד משקל שיש מקום לדון בו לעומק. לדבריה, "המשנים ליועץ המשפטי לממשלה מתכוונים לדון בנושא ולשמוע את כל הגורמים הנוגעים בדבר, כדי לגבש הצעת חוק בנושא".



ח"כ וקנין אמר כי בכוונתו לעמוד גם בראשות הדיונים בנושא זה. הוא הוסיף, כי הגורמים הנוגעים בדבר במשרד הבהירו לו שיש כוונה לגבש הצעה מסודרת תוך מספר חודשים. „"עשינו בוועדת הכלכלה דבר שלא נעשה במדינה מזה 15 שנה מאז הוגשה הצעת החוק הקודמת, וחוקקנו חוק שלא תוקן מזה 84 שנה - חוק הטיס הנוכחי של ישראל הוא משנת 1927", אמר ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראשות הוועדה במהלך הדיונים בחוק.



לאחר אישור החוק אמר עוד ח"כ וקנין, כי "בוועדת הכלכלה לא היה חוק שקיבל העדפה וקדימות כמו חוק הטיס, כדי שמלאכת החקיקה תיעשה עם תשומת הלב הראויה לכל פרט ופרט".



וקנין ביקש בתום הדיון להודות לכל הגורמים שהיו מעורבים בתהליך החקיקה, ואמר כי הוא חייב תודה מיוחדת לצוות הוועדה, למנהלת לאה ורון, ליועץ המשפטי עו"ד איתי עצמון ולרכזת הבכירה עידית חנוכה.



הוא הוסיף והודה למנהל רת"א גיורא רום וליועצת המשפטית של רת"א עו"ד רננה שחר. "אני מקווה שהחוק יוביל אותנו למקום טוב יותר בתעופה העולמית, הוסיף ח"כ וקנין. "כולי תקווה שנסיים גם את הנושאים שנשארו פתוחים".



מנהל רת"א גיורא רום, ביקש גם הוא להודות לכל הגורמים, ואמר כי "כאזרח, בעבורי זו היתה חוויה מיוחדת באשר להבנת פעולתה של הרשות המחוקקת. זה עשה אצלי מהפך ביחס לכנסת, הבנתי את היסודיות והרצינות של מה שעושה הרשות המחוקקת". הוא פנה לח"כ וקנין והוסיף כי "העובדה שיש בכנסת מי שמזוהה עם התעופה זו אחת החדשות הטובות".



רום הגדיר את אישור החוק כ"רגע היסטורי". לדבריו, "סיימנו לחוקק חוק ענק בהיקפו, שמחליף חוק בן למעלה מ-80 שנה.



200 תיקונים ושינויים



הוועדה קיימה 35 ישיבות שעסקו בהצעת החוק והשקיעה בהן קרוב ל-100 שעות. במקביל הקדישו הגורמים השונים הנוגעים לחוק, בהם ח"כ וקנין ואנשי רשות התעופה האזרחית (רת"א), זמן רב לדיונים בחוק בנוסף לזמן שהקדישה לכך הוועדה. כמו כן, גורמים בוועדה וברשות התעופה האזרחית (רת"א) העריכו כי בהצעת החוק נעשו למעלה מ-200 שינויים ותיקונים שנחיצותם הובהרה במהלך הדיונים בוועדה.



הצעת החוק שאישרה הוועדה כללה כ-140 עמודים, בהם כ-180 סעיפים, להם נדרשה הוועדה לתת את דעתה. במסגרת אישור הצעת החוק הועברו לחברי הכנסת ולגופים הנוגעים בדבר עשרות הצעות לתיקוני נוסח ההצעה, שהתפרסו על פני מאות עמודים.



שינוי מרכזי נוסף, לעומת המצב המשפטי הקיים כיום, כולל בין היתר הענקת סמכויות אכיפה מנהליות למנהל רת"א. המנהל יהיה מוסמך להטיל עיצומים כספיים על מפרי החוק והתקנות שיותקנו בעקבותיו וכן בשל הפרת הוראות חוק רישוי שירותי תעופה (החוק המסדיר את הפן המסחרי של הרגולציה על חברות התעופה, להבדיל מהפן הבטיחותי שיהיה מוסדר בחוק הטיס).



שינוי משמעותי נוסף בחוק מעניק למנהל רת"א סמכות לקבוע הוראות שעה דחופות שנועדו לתת מענה מיידי ומהיר לבעיות בטיחות (אמצעי בטיחות לגבי הפעלת כלי טיס, תשתיות תעופה וכו'). מעמדן של הוראות אלה הוא מעמד של חקיקת משנה, כלומר לא מדובר על הוראות פרטניות (לגבי כלי טיס מסוים) אלא על הוראות כלליות, שיעמדו בתוקף לתקופה מוגבלת, ככל שיהיה בכך צורך.



להצעת החוק קדם דו"ח הביניים של ועדת לפידות ובו ביקורת קשה על מצב בטיחות התעופה בישראל, שהוגש באוגוסט 2007 לשר התחבורה דאז, שאול מופז. הדו"ח הסופי של הוועדה הוגש לשר בדצמבר 2007 והתריע מפני שורה של ליקויים בבטיחות התעופה.



כשנה לאחר מכן, ב-19 בדצמבר 2008 הוריד ה-faa את דירוג בטיחות התעופה של ישראל מדרגה 1 לדרגה 2. ב-8 בפברואר 2010 אושרה ההצעה בקריאה ראשונה והונחה על שולחן הוועדה, לאחר שבנובמבר 2007 פירסם משרד התחבורה תזכיר הצעת חוק, שהתבסס על הצעת חוק קודמת שהוכנה 11 שנים קודם לכן בשנת 1996.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully