וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה לאיכות השלטון: להקפיא את ועדת איתור הממונה על ההגבלים

מאת אורה קורן

8.3.2011 / 6:49

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בודק את כשירות החברים בוועדה - ששניים מהם לכאורה אינם עומדים בדרישות הממשלה. בכיר בירושלים: "אם לא ייבחר המועמד הראוי ביותר, הוועדה תתפוצץ"



>> הליך בחירתו של הממונה על ההגבלים העסקיים נהפך למאבק המתנהל בשתי חזיתות במקביל. האחת עוסקת בכשירותם של שניים מהחברים בוועדת האיתור, וחזית נוספת נפתחה בשל מתיחות בין חברי הוועדה שנובעת מחוסר הסכמה לגבי המועמדים שיעלו לשר התמ"ת, שלום שמחון, שאמור להמליץ על מועמד אחד לממשלה.



העובדה שבראש ועדת האיתור יושב שרון קדמי, איש אמונו של של השר הקודם בנימין בן-אליעזר, שנאלץ לעזוב את המשרד עקב פרישת מפלגת העבודה מהקואליציה, מוסיפה לחוסר הוודאות.

במשרדים הכלכליים בירושלים עוקבים אחר ההתפתחויות. בכיר המקורב למקבלי ההחלטות העריך כי "אם לא ייבחר המועמד הראוי ביותר, הוועדה תתפוצץ, לא משנה מה יהיה הרכבה הסופי". התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בבקשה להקפיא את עבודת הוועדה עד להבהרת הנושאים השנויים במחלוקת.



המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מייק בלס, בוחן את כשירותם של שניים מחברי הוועדה, מוטי פרידמן ושלומית יניסקי-רביד, בעקבות חשיפת שמותיהם ב-themarker וסימני השאלה שהועלו בנוגע לכשירותם לתפקיד. הבדיקה נעשית עם נציבות שירות המדינה.



מקורבים לתחום ההגבלים במגזר הפרטי העריכו כי לא יהיה מנוס מפיזור הוועדה והרכבתה מחדש. עם זאת, מקורות ממשלתיים העריכו כי ייתכן שניתן יהיה להסתפק בהדחה של חבר או שניים בוועדה, אם אלה יימצאו לא מתאימים.



לא מומחים להגבלים



לפי החלטות הממשלה, שני המועמדים המייצגים את האקדמיה ובית הדין להגבלים חייבים להיות בעלי מומחיות וניסיון בהגבלים עסקיים. לגבי מועמד האקדמיה צוין כי עליו להיות גם בעל מומחיות כלכלית בתחום ההגבלים.



בדיקה שנערכה בנציבות ובמשרד המשפטים העלתה, בשלב זה, כי יניסקי-רביד אמנם אחראית לכמה פרסומים בתחום ההגבלים, ואולם עיקר עיסוקה בתחומים אחרים. מקורות במגזר העסקי אמרו כי לא נראה שניתן להגדירה כמומחיות.



לגבי פרידמן, ככל הנראה לא נמצאה עד כה מומחיות כלשהי בתחום ההגבלים המתאימה לדרישת הממשלה מחבר ועדת האיתור. נמצא כי פרידמן היה בעברו חבר בית הדין להגבלים עסקיים, אך תפקיד זה עונה רק על מחצית מדרישת הממשלה לתפקיד חבר בוועדה.



מקורבים לתחום ההגבלים אמרו כי החלטת הממשלה כוללת, שלא במקרה, שני תנאים הכרחיים לבחירת החברים, ואי אפשר להתעלם מהם, או לעגל פינות. לדבריהם, אין להתפשר בוועדה מסוג זה על מומחיות החברים ואין להסתפק בהיכרות חלקית ומזדמנת של אחד מהם בתחום.



מקורבים לעבודת הוועדה ציינו כי פרידמן ויניסקי-רביד הוצעו לתפקיד על ידי קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת, והם מציגים עמדות זהות לשלו. כך, שלושתם תמכו במועמדותו הבלעדית של בועז הירש לתפקיד הממונה, ולא היו מוכנים להציג שמות של מועמדים נוספים. במשרד התמ"ת הכחישו בשבוע שעבר את הדברים.



מקורות משפטיים במגזר העסקי אמרו אתמול כי בחירתו של הירש, המכהן כראש אגף סחר חוץ במשרד התמ"ת, היא בעייתית, מכיוון שזו תהיה כהונה נוספת שבה לא יהיה מומחה להגבלים בראש הרשות, לאחר שהממונה הקודמת רונית קן לא החזיקה במומחיות כזו לפני שמונתה, אלא בסחר חוץ. "ראש הרשות חייב להבין בתחום כדי למלא את תפקידו כהלכה, לא להיות אדמיניסטרטור בלבד", אמרו. הירש נחשב מועמד מוערך במשרד התמ"ת, ובתגובה לאי הכרתו את התחום מציינים במשרד כי הוא בעל יושרה גבוהה, הוכיח יכולת עמידה מול המגזר העסקי ומול הממשל האמריקאי.



המועמד הבולט מול הירש הוא בועז גולן, היועץ המשפטי של רשות ההגבלים. "מה שגולן שכח בנושא ההגבלים - המועמדים האחרים עוד לא למדו", אמרו עליו בכירים מתחום ההגבלים. גולן נחשב מועמד שאינו מתפשר על עקרונות ושאינו חושש מהמגזר העסקי, ונראה כי המגזר העסקי הוא זה שחושש ממנו. הוא נחשב מועמד חזק שיכול לקדם את מעמד הרשות. במשרד התמ"ת העריכו כי "אם גולן יצליח להגיע לשר התמ"ת, רוב הסיכויים שהשר יתרשם ממקצועיותו ויבחר בו".



שמחון נשאל אתמול אם לנוכח הממצאים בכוונתו לפזר את הוועדה. בתשובה אמר כי "ייבחר המועמד הראוי ביותר לתפקיד".



השר אינו מפגין מעורבות



נראה כי שמחון מעדיף בשלב זה לא להפגין מעורבות בוטה בבחירת הממונה, מכיוון שהתפקיד רגיש, ולכן יעדיף להשאיר בידי הנציבות ומשרד המשפטים את ההחלטה על גורל הוועדה. בשבוע שעבר ביקש שמחון מקדמי לפנות למועמדים נוספים שלא הגישו מועמדות לתפקיד. מועמדים אלה יוזמנו ככל הנראה לראיונות.



בשלב זה יש להירש רוב של שלושה חברים (קדמי, פרידמן ויניסקי-רביד), המצביעים לכאורה במתואם, בוועדה המונה חמישה חברים. השאלה המעניינת היא אם שני חברי הוועדה הנותרים, אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ויעקב ברגר, המשנה לנציב שירות המדינה, יאפשרו לקדמי לנהל את הוועדה כראות עיניו אם הרוב שיצר יישאר בעינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully