וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחרה ל-HOT ו-yes: פרטנר נכנסת לעסקי הטלוויזיה

אופיר בר-זהר ואמיתי זיו

8.3.2011 / 8:50

חברת הסלולר תציע בעוד כחצי שנה תוכן על בסיס ממיר היברידי, שקולט ערוצי חינם ומקבל גם תכנים מהאינטרנט

אחרי שנתיים על הגדר, מחיה פרטנר את תוכנית המגירה שלה להיכנס לעולם התוכן הטלוויזיוני ולהקים מיזם מתחרה ל-HOT ו-yes. פרטנר צפויה להכריז על המהלך בחודשים הקרובים, והשקתו צפויה בעוד כחצי שנה.

כבר בסוף 2008 טבלה פרטנר את רגלה בעולם התוכן הטלוויזיוני. החברה הקימה אז את מיזם אורנג'-טיים, אתר אינטרנט לצפייה בסרטים וסדרות, שלא הצליח לצבור פופולריות. מנכ"ל החברה הנכנס, יעקב גלברד, בחן אם לסגור או להחיות את המיזם, והגיע למסקנה שפרטנר חייבת להיות שחקנית בעולם התוכן הטלוויזיוני. באחרונה שינתה פרטנר את שם המיזם לאורנג' VOD, וכעת מנהל את מהלך הרחבת המיזם אבי ברגר, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. פרטנר החליטה על כניסה מאסיבית לתחום על רקע האסטרטגיה שלה להיהפך לקבוצת תקשורת מלאה, עם כל השירותים בענף: סלולר, טלפון קווי, אינטרנט ותוכן טלוויזיוני. לאור זאת, השלימה באחרונה פרטנר את רכישת 012 סמייל.

פרטנר נסמכת על עוד שתי התפתחויות: שיפור הקליטה בשידור עיד"ן (DTT) ושיפור ברוחבי הפס בישראל. פרטנר תציע תוכן טלוויזיוני על בסיס ממיר היברידי, שקולט את שידורי הערוצים החינמיים ב-DTT וגם מקבל תוכני וידיאו מהאינטרנט. בכנס אנליסטים שקיימה החברה באחרונה נשאל גלברד לגבי פיתוח זרוע לתוכן טלוויזיוני, ובתגובה הוא חייך והשיב: "על זה נדבר בכנס המשקיעים הבא".

משיחות עם גופי תוכן שונים בשוק עולה כי בפרטנר מגששים דרכם מול גופי התוכן המקומיים, כשהם מנסים להגיע לעסקות עם מחזיקי התוכן. גורם בשוק ההפקה המקומי כי החברה הציעה לו מודלים שונים של עסקות, החל בתשלום קבוע ועד למודל של חלוקת הכנסות מכל לקוח.

"הערוצים המשמעותיים לא יצטרפו לפרטנר"

משיחות עם גורמים בשוק עולה כי בפני פרטנר תעמוד משימה קשה, שכן ערוצי הכבלים והלוויין המקומיים יחששו מכניסה לעסק עם גוף חדש שיתחרה ב-HOT וב-yes, שעיקר פרנסתם מגיעה כיום מהפלטפורמות הקיימות, והיכולת להשתלט על נתח השוק הקטן בישראל, שבו רבים מחוברים לכבלים וללוויין, היא הימור. "נכון לעכשיו, ההצעות של פרטנר לא אטרקטיביות ולא מצדיקות את מערכת היחסים העכורה שתיווצר עם הכבלים והלוויין", אמר גורם בשוק הערוצים. "אני לא רואה את ערוצי התוכן המקומיים המשמעותיים הולכים עם פרטנר. עם הערוצים הזרים יהיה לה קל יותר - הם יילכו אתה בלי למצמץ".

גורם נוסף ציין כי "כל ספק יעשה מה שהוא חושב שנכון לו כלכלית. אבל הוא צריך להיות מטומטם כדי ללכת עם פרטנר בשלב הזה". אחר אמר כי "זאת שאלה של מחיר. במחיר הנכון כולם יבואו. הם גם צריכים לזכור שכל גוף חדש שרוצה לתפוס נתח שוק צריך לסבסד תוכן בהתחלה. הכי טבעי לפרטנר ללכת למאקו כי יש לו ערוצים מוכנים, או לחברות שנמצאות בכסאח עם הפלטפורמות".

רבים מהגורמים עמם דיברנו העריכו כי לפרטנר יהיה קל יותר לגייס למיזם שלה ערוצים בינלאומיים. "פרטנר בטח תעבוד בעיקר על תוכני חו"ל ותנסה להשיג חוזים עם החברות והאולפנים הגדולים. אולי אפילו יביאו הנה שחקן בינלאומי ברמה של נטפליקס או משהו דומה".

בכיר בשוק התקשורת ציין: "אני חושב שהמיזם הזה יתרסק לגמרי. זה לא יצדיק את עצמו, כי שיעור החדירה של הכבלים והלוויין גבוה מאוד, ובפרטנר צריכים שהלקוחות יתנתקו מהכבלים או מהלוויין ויעברו לפלטפורמה אינטרנטית. אני לא רואה את זה קורה בישראל, בעיקר כשיש טריפל".

סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז', ערן יעקבי, שהשתתף בכנס המשקיעים של החברה, אינו שולל תסריט שבו פרטנר תחבור לאחת מזכייניות הטלוויזיה במיזם התוכן שלה."להערכתנו, החברה כבר פועלת במישור התוכן ולא נופתע במקרה של חתימת הסכם שיתוף פעולה גדול (בסבירות גבוהה) או רכישה (בסבירות נמוכה יותר) של אחת הזכייניות. קשת, המחזיקה באתר מאקו הצובר תאוצה, וידועה ביכולתה לייצר, לקנות ולארוז תוכן, יכולה להיות אחת המועמדות הבולטות. אפשרויות אחרות הן רכישת יצרניות תוכן כמו ענני תקשורת או תפוז. מהלך זה הכרחי לטעמנו, אף אחד הרי לא מתייחס לבזק כחברת צינור, אלא כקבוצת שיווק שירותי תקשורת".

בכבלים ובלוויין מתכוננים

נראה כי HOT ו-yes דואגות להכין את הקרקע ליום שבו אחת מהחברות שעובדות אתן תתחיל לעבוד גם עם פרטנר. ל-TheMarker נודע כי בחוזים חדשים שחותמות HOT ו-yes הן מכניסות סעיף המכונה TV Everywhere, המאפשר להן לשדר את הערוץ כפי שהוא בכל שיטת שידור, כלומר גם באינטרנט ובסלולר. משמעות הדבר היא כי אם פרטנר תנסה למכור ללקוחות ממיר שדרכו יוכלו לקלוט בתשלום ערוצים נוספים, יוכלו HOT ו-yes, בהנחה שהערוץ כבר חתם על חוזה הכולל את הסעיף המדובר, להודיע כי מעתה הערוץ הרלוונטי משודר גם באינטרנט, מה שוודאי יפגע ביכולתה של פרטנר לגבות עבורו תשלום.

בפגישת ספקים של yes שנערכה בתחילת השנה הזהיר מנכ"ל החברה, רון אילון, את ספקי החברה מלהמר על עתידם בשיתוף פעולה עם יוזמות דיגיטליות למיניהן. אילון אמר לספקים כי הצטרפות ליוזמות כאלה אמנם יכולה להוסיף מעט כסף למאזניהן הנוכחיים, אך יביאו לכריתה עתידית של ענף ההכנסה העיקרי בטלוויזיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully