וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עפרה שטראוס: "נשים עדיין לא מיוצגות דיו"

איריס מרגוליס, עידו סולומון ורוני לוין

8.3.2011 / 12:31

לדברי יו"ר קבוצת שטראוס בכנס "נשים ועסקים 2011", יש קשר בין התחרותיות של מדינות לבין הפער המגדרי. "כשמדובר על כלכלה ופוליטיקה - ישראל נמצאת הרחק מאחור"

"אנחנו מקדמים נשים - לא מתוך אינטרס פוליטי אלא מתוך אמונה שכך אנו משנים את איכות כוח האדם והרווחה בעיר" - כך אמר הבוקר ראש העיר תל אביב-יפו, בכנס "נשים ועסקים 2011" של TheMarker, שנערך באוניברסיטת תל אביב.

"עיריית תל אביב מחויבת לשוויון בין המינים. אני אומר את זה לא מתוך אינטרס פוליטי אלא כי זה האינטרס החברתי של כולנו", הוסיף חולדאי. "אתן יודעות כמוני שהפער עדיין קיים בין סיסמאות לחיים - יש הרבה דברים להתגבר עליהם, מה גם שבחברה הישראלית יש אוכלוסיות שזו תפישת עולמם, החל בחרדים וכלה בערבים. אנחנו בעירייה הפנמנו את חשיבות השיוויון ולכן 60% מקרב העובדים בעיריית תל אביב הן נשים וגם בהנהלת העירייה אנחנו מקפידים על שיוויון. בנוסף, אנחנו פועלים גם כדי להעצים נשים בעסקים כי אנחנו מאמינים שכך אנחנו משפרים את איכות כח האדם והרווחה האנושית בכלל בעיר שלנו. יש לנו חוק שמגדיר את אחוז הנשים בדירקטוריונים ואנחנו עומדים בו".

עפרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, הציגה מחקר של הפורום הכלכלי העולמי שהוצג בדאבוס המודד את רמת התחרותיות - כמה מדינות הן תחרותיות בהשוואה מגדרית. לדבריה, "לפי מדד הפער המגדרי, בחינוך ובבריאות נשים מקבלות גישה כמעט שווה למה שיש בעולם. כשמדובר על כלכלה ופוליטיקה - ישראל נמצאת הרחק מאחור".

לטענת שטראוס, "חייבים לתת שיוויון בגישה לכל מה שקשור לחינוך, מדע וטכנולוגיה. הנשים מהוות 51% מהאוכלוסיה - ומהוות 50% מכוח העבודה". שטראוס הוסיפה כי "יש קשר בין יכולת התחרותיות של מדינות לבין הפער המגדרי. יש מתאם בין יכולת להתחרות לבין התמ"ג לנפש. אין כמעט חברה שזה לא על האג'נדה. נשים עדיין לא מיוצגות - בדירקטוריונים, הנהלות של חברות - וזה התפקיד שלנו".

לדבריה, ישראל לא חברה שוויונית בשל דעות קדומות. "צריך אכיפה ממשלתית. אבל את הפתרון יביאו נשים - דרך מנהיגות העסקית. על כל אחד מאיתנו להסיר את החסמים ואת כל הדעות הקדומות".

שטראוס אמרה כי המשבר הכלכלי העולמי הוביל למשבר החברתי שנותן את אותותיו בכל העולם ובמיוחד במהפכות בעולם הערבי. "אם כולם מאותו מין וצבע אי אפשר לראות דברים אחרת", סיכמה שטראוס. "שונות היא הזדמנות. אסור לפחד ממנה, צריך לכבד אותה. כולנו הגענו ממקומות שונים וזה המשאב הכי חשוב של מדינת ישראל".

לקסיקון יותר תומך ואינטילגנטי

פרופ' גבריאלה שלו, לשעבר שגרירת ישראל באו"ם, קראה בכנס ליותר נשים להיכנס לפוליטיקה ולדיפלומטיה: "יש לנו הרבה דברים להשתבח בהם ביום האישה הבינלאומי. אנחנו רואים נשים רבות בצמרת בעולם, ועם זאת בישראל נשים נמצאות בתת ייצוג במיוחד בתחומים שמשפיעים על חיינו כמו בטחון ופוליטיקה. אנחנו יודעות שסגנון הניהול של נשים שונה לחלוטין - לכל מקום - פוליטיקה, עסקים ודיפלומטיה הן מביאות לקסיקון יותר תומך ויותר אינטילגנטי".

שלו, האישה הראשונה שייצגה את ישראל באו"ם ומונתה על ידי אישה, שרת החוץ לשעבר ציפי לבני, סיפרה כי הגיעה עם רצון לייצג את ישראל בשלל תחומים: "רציתי להראות את כוחה של ישראל במגוון תחומים היי-טק, לואו-טק, רפואה, חינוך ועוד. רציתי לייצג מדינה שלא עסוקה רק במלחמה ומאבק. התוכניות והתקוות שלי להתעסק בדברים שאינם ביטחון. השקעתי את רוב מרצי בהגנה על הזכות שלנו להגנה עצמית".

שלו סיפרה כי כיהנה כשגרירה בתקופה סוערת: "כשנחתתי בניו יורק בפעם הראשונה, זה היה בנאום אחמינג'אד שקרא למחוק את ישראל. לאחר מכן, החלטות אנטי-ישראליות, קסאמים בדרום, עופרת יצוקה, גולדסטון, המשט הטורקי. גם בארץ היו תהפוכות - הממשלה שמינתה אותי התחלפה בליכוד. למרות התקוות, זמני הוקדש לסכסוך. בכל זאת כשאני משקיפה אחורה ושואלת האם היה יתרון במינוי שגרירה? אני חושבת שכן, שהיתה שבירה של תקרת הזכוכית. למרות שאתמול התבשרנו שמונה שוב גבר, מוכשר אך גבר".

שלו סיפרה כי "לקראת המינוי שלי, הוזמנתי למשרד החוץ. הוא אמר לי את צריכה להיפטר מתדמית הפרופסורית והסנדלים התנ"כיות למרות שמעולם לא הלכתי עם כאלו. אני לא זוכרת שהיתה ביקורת על הופעתו של אחמדיניג'אד. את השמלות המוזרות של קאדפי התחילו לבקר רק לאחרונה אבל ביקורת על אורך חצאית של קונדוליסה רייס כבר נשמעה".

עולם העסקי הנשי

למעלה מ-1,000 נשים משתתפות בכנס "נשים ועסקים" של TheMarker שייערך היום. בכנס, תחשוף לראשונה יו"ר קבוצת שטראוס עפרה שטראוס, את תוצאות מיזם 'קטליסט' לקידום נשים בעסקים בחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב. קטליסט הינו מדד בינלאומי לבחינת שילוב נשים בהנהלות. המדד יושק בישראל בשיתוף שדולת הנשים ואת השקתו תכבד בנוכחותה איילין לאנג, נשיאה ומנכ"לית קטליסט.

דוברת בינלאומית בכירה נוספת שתגיע לכנס, היא בת' ברוק, סגנית יו"ר גלובלי לענייני קשרי ממשל ומדיניות ציבורית בארנסט אנד יאנג, המככבת כבר שלוש שנים ברציפות ברשימת 100 הנשים המשפיעות בעולם.

בכנס, שנערך כאירוע המרכזי של עיריית תל אביב-יפו ליום האשה הבינלאומי, מתקיים בפעם החמישית באולם סמולארש באוניברסיטת תל אביב, יישאו דברים בכנס: פרופסור גבריאלה שלו שגרירת ישראל באו"ם לשעבר, קארן טל, מנהלת הקמפוס ביאליק - רוגוזין בתל אביב - אשר כיכב בסרט הדוקומנטרי Strangers No More שזכה השבוע בפרס האוסקר; מוטי קריסטל, מייסד ומנכ"ל Nest Consulting וג'ולי שלז, במאית עצמאית ויוצרת סדרת הטלוויזיה "מחוברות 2".

פאנל שכותרתו "איפה כולן", יעסוק בנושא מיעוט נשים בתפקידי מפתח. בפאנל יתארחו אפרת ליאני, סמנכ"לית משאבי אנוש במיקרוסופט; ד"ר מיכל אגמון גונן, שופטת בבית המשפט המחוזי בתל אביב; תמר אחיטוב, מנכ"לית החטיבה הקולינרית באסם; עו"ד אורנה שר, עו"ד ושותפה במשרד עו"ד פיינברג ושות'; סיגל שפירא, מנהלת בנקאות פרטית בישראל במריל לינץ'- בנקאות פרטית בישראל, וריקי אביב, מנהלת enterprise services ב-HP.

במרתון הרצאות קצרות, שיתקיים תחת השם "יזמות בועטת", ידברו דריה שועלי, מייסדת ומנכ"לית SenseOfFashion.com; גלי רוס, מייסדת ומנכ"לית חברת ההיי-טק רזוס; מקבולה נסאר, שדרנית ברדיו א-שמס ויוליה גל, מייסדת יוליה ספא אקספרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully