וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמות הנדל"ן רק פוגעות ברוכשי הדירות

ויוה סיוון

8.3.2011 / 15:00

מהם הגורמים לעלייה במחירי הנדל"ן בישראל? לדעת עו"ד ויוה סיוון, מדובר תוצאה של כשלים מצטברים במדיניות הממשלתית של משרד האוצר והבינוי והשיכון. להלן מספר דוגמאות

השכם והערב אנו קוראים על תוכניות לקירור שוק הנדל"ן הבוער. אבל, כשקוראים את התכניות שהציעו במשרד האוצר, מסתבר שיד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל, או שחמור מכך, והפגיעה ברוכשי הנדל"ן נעשית בידיעה ובהכרה מלאה.

חוכמה קטנה

כמה דוגמאות מהחודש האחרון: כולם מסכימים שהבעיה העיקרית היא מחסור בקרקע, ולכן על מנת לעודד בעלים פרטיים לשחרר את הקרקעות שהם מחזיקים בהם לאורך שנים, אתם מציעים להוריד את מס השבח ל-20%. אבל האוצר לא מעוניין כנראה להפסיד הכנסה, אז הוא החליט כעת שגם אם אדם פרטי מוכר לאנשים פרטיים שהתארגנו במסגרת קבוצת רכישה, הרי שהמוכר יצטרך לשלם 16% מס ערך מוסף. האם מישהו חושב שזה יעודד אנשים למכור? האם זו הדרך להביא להוזלת המחירים לזוג הצעיר? ההפך הוא הנכון.

לעיתים תכופות אנו שומעים שאתם מחפשים דרכים למנוע ממשקיעים לרכוש דירות. איזו חוכמה קטנה. הרי גם אם מחירי הדירות יירדו היום ב-10% (חלום באספמיה שאפילו הנגיד פישר מתקשה להאמין), רוב הזוגות הצעירים ימשיכו לשכור דירות הרבה שנים על מנת להגיע לאותו סכום שהם צריכים, מעבר ל-800,000 שקלים שאתם רוצים לקבוע כמשכנתא הממוצעת, ושמעבר לסכום זה צריך לשלם ריבית כמעט פי שניים.

חשוב שמשרד האוצר ילמד את השיעור הראשון בכלכלה: כשאין היצע, המחירים עולים. ויש תמימות דעים שמחסור בקרקע הוא הסיבה העיקרית לעליית המחירים. כעת, על ידי הכבדת הנטל על משקיעים, אתם - נציגי האוצר - תגרמו למחסור בדירות לשכירות עם אותה תוצאה עגומה: עלייה בדמי השכירות שתפגע יותר מכל בכיס הזוג הצעיר שיצטרך לעבוד עוד כמה שנים במרוץ אחרי הדירה המיוחלת.

דוגמא נוספת: ראש הממשלה הציע לתת הנחה במחיר קניית קרקע ממינהל מקרקעי ישראל לכל מי שיסיים בניית 80% של הדירות תוך 30 חודש. אבל, יש סעיף בחוק הקיים, שהיה יכול לפתוח מיד את הסתימה בבירוקרטיה הנוראית. סעיף של חוק תכנון ובנייה שפתח מסלול מהיר, לפיו אדריכלים היו אמורים לחתום על תכניות ולקצר את המועד להוצאת היתר.

בכל העולם סעיף זה הביא לקיצור משמעותי בזמן הנדרש לסיים פרויקט. ולמה זה לא מופעל בארצנו? כי משרד הפנים עדיין לא פרסם תקנות! וגם חברות הביטוח לא מוכנות לבטח את האדריכלים, ולכן סעיף זה הינו למעשה אות מתה.

*עו"ד ויוה סיון היא לשעבר חברת מועצת העיר ירושלים, היא מומחית בנושא ומייסדת קבוצת הרכישה הראשונה בירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully