וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיי-טק מתייבש: קרנות ההון סיכון בישראל לא גייסו הון ב-2010

מאת גיא גרימלנד

9.3.2011 / 7:05

לפי דו"ח חדש, 2010 היתה השנה הגרועה בעשור האחרון מבחינת גיוסי הון. מחבר הדו"ח: "המצב מאיים על הישרדותן של חברות היי-טק רבות"



>> 2010 היתה השנה הגרועה ביותר בעשור האחרון מבחינת גיוסי הון, ובמשך השנה האחרונה כלל לא גויס הון, בדומה ל-2003 ול-2009 - כך קובעת חברת המחקר online-ivc בדו"ח חדש שהתפרסם אתמול. לטענת ivc, המשבר הפיננסי הגלובלי בסוף 2008, שבו המשקיעים המוסדיים נפגעו בצורה חמורה, היה הגורם העיקרי שעיכב את גיוסי ההון לקרנות חדשות.



רק 234 מיליון דולר גויסו ב-2009 על ידי קרנות הון הסיכון הישראליות, ו-200 מיליון דולר מהסכום גויסו על ידי קרן סקויה ישראל. למרות שיפור ניכר בסביבה המקרו-כלכלית של ישראל ב-2010, קרנות ההון סיכון הישראליות לא הצליחו לגייס הון חדש במשך השנה. מגמת גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל תואמת למגמה בארה"ב, כשב-2010 היתה ירידה של כ-50% בסך הגיוסים של קרנות ההון סיכון בארה"ב בהשוואה ל-2009.

עופר סלע, שותף בחטיבת הטכנולוגיה של kpmg סומך חייקין אומר: "בדומה לתעשיית הון הסיכון בעולם, התעשייה בישראל חווה שינוי משמעותי לאחר שהתשואה שראו המשקיעים בקרנות בעשור האחרון היתה שלילית ונמוכה יותר מתשואה של מדדים אחרים בשווקים הפיננסיים. עדיין, בראייה של 20 שנה לאחור, התשואה בתחום היא ללא תחרות. המגמה בתחום ההון סיכון בעולם היא לבצע יותר השקעות מחוץ לארה"ב מאשר בעבר. אנחנו מאמינים שישראל תזכה לפירות השינוי הזה ובעתיד הקרוב יזרמו לישראל כספים נוספים מקרנות שעד היום פחות השקיעו בישראל".



במבט קדימה, התחזית של ivc לגבי גיוסי הון אופטימית יחסית, נוכח התחזיות החיוביות לכלכלה המקומית והיוזמה הממשלתית להמריץ את ההשקעות. בתחילת 2011 הכריז משרד האוצר על תוכנית לעידוד השקעות של גופים מוסדיים ישראליים בקרנות הון סיכון ישראליות. התוכנית צפויה להגביר את נתח השקעות המוסדיים לכ-220 מיליון דולר ב-2011-2012.



לעומת זאת, קובי שימנה, מנכ"ל ivc, מזהיר כי "ללא שיפור ניכר, המצב הנוכחי מאיים על יכולת ההישרדות של חברות היי-טק רבות, שלא מצליחות לגייס הון. מלבד זאת, קרנות הון סיכון לא יצליחו לממן חברות חדשות, או במקרים מסוימים אף לתמוך בחברות הפורטפוליו שלהן. התוכנית הממשלתית לעידוד השקעות אמורה להוביל לעלייה גם בגיוסי קרנות חדשות וגם בהשקעות טכנולוגיות".



ב-2011 צפוי שיפור



ההערכה היא שב-2011 תגויס לפחות קרן ייעודית אחת לביו-טכנולוגיה שתיכלל בתוכנית ממשלתית לעידוד סקטור מדעי החיים. בנוסף, נראה כי יגויסו לכל הפחות קרן הון סיכון חדשה וקרן ייעודית להשקעות סיד או קרן אנג'לים.



לדברי סלע, "כיום חסרים בתעשיית ההון סיכון בישראל שני שחקנים משמעותיים מאוד הנמצאים בשני הקצוות של מחזור החיים של חברות: קרנות המתמחות בשלב הסיד וקרנות המתמחות בשלב הצמיחה. הנתונים מראים שקרנות ישראליות שהתמחו בתחום צר יותר בתעשייה כמו תוכנה או מכשור רפואי, הראו תשואה גבוהה יותר מקרנות שהיו רב תחומיות. לדוגמה, תחום המוליכים למחצה בישראל הוא תחום שההתמחות בו יכולה להניב תשואה גבוהה יותר לעומת כלל התעשייה".



לפי הערכות ivc, בתחילת 2011 ההון הפנוי להשקעות של קרנות הון הסיכון הישראליות מסתכם ב-1.4 מיליארד דולר. מתוך סכום זה, ivc מעריכה כי 230 מיליון דולר יוקצו להשקעות ראשונות, בעוד היתר שמור להשקעות המשך. לפי התחזית, יגייסו קרנות הון סיכון ישראליות ב-2011 כ-800 מיליון דולר להשקעות בתעשיית ההיי-טק הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully