וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל עיריית ת"א: "לא נחלק מתנות לבעלי ההון במתחם יגאל אלון"

מאת שלומית צור

9.3.2011 / 7:05

העירייה הבהירה אתמול כי היא נחושה לגבות את מלוא התשלום עבור חידוש חוזי חכירה בציר יגאל אלון, ותגיש תביעות לפינוי נגד חוכרים שלא שילמו את דמי החידוש - בסך 91% מערך הקרקע



>> "לא נחלק מתנות לבעלי הון, שהם מרבית החוכרים בציר יגאל אלון והסביבה", אמר אתמול מנכ"ל עיריית תל אביב, מנחם לייבה, במסיבת עיתונאים מיוחדת שקיימה העירייה בנושא חידוש חוזי החכירה לבעלי העסקים באזור.

העירייה כינסה את העיתונאים לאחר שבאוגוסט 2010 הסתיימו חוזי חכירה למאות חוכרים במתחם יגאל אלון, וחלק מהם מסרבים לשלם את מלוא התמורה שדורשת העירייה עבור חידוש חוזי החכירה - 91% מערך הקרקע. חלק מהם אף פתחו בהליכים משפטיים נגד העירייה, שמתנהלים בימים אלה.



לדברי לייבה, 65% מהשטח העירוני המוחכר הכולל 260 דונם, מוחכר באמצעות 24 חברות מובילות שפועלות על קרקעות של שלושה דונמים ויותר, כמו החברה הכלכלית ירושלים, מוטורולה, צ'ק פוינט, גזית גלוב, רבוע כחול וחברת החשמל, שחלקן כבר שילמו את מלוא התמורה שדרשה העירייה עבור חידוש החכירה. לדבריו, רק 7% מהשטח מוחזק על ידי בעלי מלאכה קטנים שמשמיעים את קול הצעקה.



"מי שמחכיר קרקע ל-60 שנה הוא לא הבעלים שלה, ומה שהם שילמו לפני 60 שנה היה אך ורק עבור התקופה הזאת, שהסתיימה", אמר לייבה.



מנכ"ל העירייה הזכיר גם את פרויקט גינדי תל אביב במתחם השוק הסיטוני, שם העירייה היא בעלת הקרקע, וציין כי החוכרים ישלמו על חידוש החכירה בעוד 80 שנה. "אנחנו מוכנים להאריך את חוזי החכירה, אבל לא ניתן דבר בחינם. הציבור בתל אביב לא יממן את בעלי ההון".



לייבה, שלדבריו התפרצו מדי פעם חוכרים שהסתננו למסיבת העיתונאים, טען כי דמי החכירה החדשים הוגנים. "השווי מחושב לפי תשואה נמוכה יחסית של 5%, וחוכר יכול לבחור שני שמאים מתוך רשימת שמאים שיעריכו את שווי הקרקע. אם הפער ביניהם הוא עד 15%, נעשה ממוצע בין שתי השומות. אם יש סטייה גדולה בין השומות, אז נלך לשמאי מכריע".



לייבה אף התייחס לשאלה מדוע העירייה לא מוכרת את קרקעותיה, ואמר: "האנשים שהיו בעירייה לפני 60 שנה לא מכרו את הקרקע לבעלות, אלא החכירו אותן כי הם בחרו לקבל חלק מהתשלום ולא תשלום מלא, כדי שעוד 60 שנה גם הדורות הבאים יוכלו ליהנות מזה. זה נעשה במחשבה תחילה, ולכן לא נמכור את הקרקעות ונלך. הכסף הזה יילך לייעודו - נקים בתי ספר, מוסדות ציבור ומרכזים קהילתיים".



החוכרים: העירייה לא היתה כנה



"ב-2002 העירייה עשתה מבצע והציעה לחוכרים לשלם במועד מוקדם את דמי חידוש החכירה כך שהגיעו ל-74% מערך הקרקע, ולא 91%. אז כיצד ייתכן שיש חוכרים ששילמו וחוכרים אחרים רוצים במתנה קרקע בחינם? יש דין אחד לכולם, אין אפליה בין בעלי עסקים, לא משנה אם הם יזם גדול או רפד", אמר לייבה.



"מבחינת העירייה, כל סטייה מהמודל זה לתת מתנה לבעלי הון על חשבון הציבור. אם העירייה תקבל את טענות החוכרים היא תיאלץ להחזיר מיליונים לכל מי שכן שילם את דמי החכירה. חברת אמפא שילמה 100 מיליון שקל עבור חידוש החכירה, אז עכשיו העירייה תחזיר לה את הכסף בגלל שלאיזה רפד לא נוח לחדש את החוזה? על מה בדיוק הם דורשים הנחה? הם שילמו בדיוק על מה שקיבלו. אנחנו לא נתרשם ממישהו שהוא לא עשיר גדול כאשר אנחנו יודעים שמרבית החוכרים הם יזמים גדולים".



לטענת החוכרים, מספר החוכרים נטולי האמצעים גבוה הרבה יותר מ-7%, והעירייה לא היתה כנה במשך השנים לגבי מדיניותה בעניין החכירה.



"כל הפניות שלנו לעירייה לפני חמש ועשר שנים נענו בכך שאין כרגע מדיניות", אמרו החוכרים. "על בסיס זה בוצעו עשרות עסקות באזור, כאשר הבסיס היחיד שעליו התבססו שמאים ומתווכים שהעריכו את המצב הוא כי העירייה תתנהל בצורה דומה לזו של מינהל מקרקעי ישראל, הגובה סכומים נמוכים בעשרות אחוזים עבור חידוש חוזי חכירה, ואף מצהיר כי מדיניותו היא העברת בעלות לחוכרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully