וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוקרברג משתלט על השיחות באינטרנט

נתן ליפסון

9.3.2011 / 7:05



>> בזמן שהציפייה להכרזה על כך שיש לה כבר 600 מיליון משתמשים ברחבי העולם מתגברת, מארק צוקרברג עושה צעד ממוקד ויעיל שמטרתו לגרום לכך שפייסבוק תשתלט על השיחות באינטרנט.

עד כה הסתפקה פייסבוק ביצירת מאגר גדול של שיחות בין משתמשים בתוך פייסבוק. דרך אחת היא סטטוסים והערות שהמשתמשים מעלים זה על ה-wall של זה, והשנייה היא שיחות בעמודי האוהדים, המוקמים בדרך כלל על ידי גופים מסחריים, או על ידי משתמשים בעלי תחומי עניין משותפים.



מאחר שיש כל כך הרבה משתמשים בפייסבוק ומכיוון שהפלטפורמה גם מכילה כלים נוחים במיוחד לקיום שיחות כאלה וגם משמשת במה נייטרלית, היא המקום האידיאלי ביותר לקיום שיחות כאלה.



הצעד המשמעותי הראשון של פייסבוק בתחום היה כשהכריזה ביולי 2008 על פייסבוק קונקט (facebook connect) - מתן אפשרות לאתרים אחרים לזהות משתמשים לפי זהותם בפייסבוק. כמעט שלוש השנים לאחר מכן, האימוץ של פייסבוק קונקט היה נרחב. למשתמשים זה היה נוח מאחר שהפעולה חסכה את הצורך למלא אינספור שדות באתרים חדשים - ולאתרים זה היה נוח כי הדבר עודד הזדהות של משתמשים. השירות גם מאפשר להם לרתום את המשתמשים לשיווק תכניהם בתוך פייסבוק.



הצעד הזה נעשה באמצעות תוסף חדש שאתרים יכולים להשתמש בו: תוסף תגובות (comments plugin). התוסף הזה הוא מנגנון טוקבקים משופר שבו המשתמשים מזדהים באמצעות פרופיל הפייסבוק שלהם ומגיבים באתר המארח (בעתיד כנראה שניתן יהיה להזדהות גם באמצעות שם המשתמש והסיסמה בטוויטר).



בדומה למנגנוני טוקבקים רגילים, התוסף של פייסבוק מאפשר סינון טוקבקים (moderation) - אופציה חיונית לבעלי אתרים. ואולם בעוד שמנגנוני טוקבקים רגילים מציגים לכל הגולשים את אותו מערך של תגובות, זה של פייסבוק מסוגל לערוך אותם באמצעות המאפיינים הייחודיים של פייסבוק. למשל, הוא יודע להציף טוקבקים של חברים ושל חברים-של-חברים - כלומר להגדיל את הרלוונטיות של הטוקבקים לכל משתמש ומשתמש. התוסף גם מאפשר לאתרים המארחים לשלב בקלות את התגובות בתוך פייסבוק עצמה - ובתוך עמודי האוהדים של האתרים המארחים בפייסבוק.



המאפיינים של פייסבוק קונקט רק התחזקו עם התוסף החדש, ולכן יש סיבה טובה להניח שהוא יצליח לפחות כמו פייסבוק קונקט. ואם צריך חיזוק לכך, הרי שהוא מתקבל מאחד האתרים שכבר משתמשים בו: השבועון "אקונומיסט".



לכשעצמו, התוסף מציע לרוב המכריע של האתרים מנגנון תגובות חזק ויעיל יותר מזה שיש להם. סביר גם שהמנגנון הזה עוד ישתפר. היכולת לרתום את המשתמשים לצרכים השיווקיים של האתרים המארחים היא בונוס עצום.



ואולם הוא חורג הרבה יותר ממדדים ושיקולים של יעלות ושיווק. עם הצעד הזה, פייסבוק מרחיבה עוד יותר את גבולות האתר. פייסבוק יוצרת מצב שבו היא נוכחת בכל מקום, ובעצם עוברת מלהיות אתר או יעד - למצב שבו היא האינטרנט בעצמו: המקום שבו יש לא רק שפע אדיר של תכנים, כי אם גם את השיחות שסביבם.



סייר אינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully