וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר מחיה, לא שכר מינימום

חנה זוהר

9.3.2011 / 7:05

השכר במשק



>> מרבים לדבר אצלנו על שכר הבכירים, השכר הממוצע, השכר החציוני ושכר המינימום, ואולם לא מדברים על שכר מחיה (living wage).

בארה"ב הונהג שכר מחיה במדינות ובערים שונות, שבהן הוצאות המחיה הגבוהות הורידו עובדים רבים לקו העוני ומתחתיו. באוניברסיטת הרווארד התגייסו הסטודנטים למען קביעת שכר מחיה מינימלי לעובדים בתחומי הקמפוס ובסביבותיו. זאת, בשל הוצאות המחיה הגבוהות באזור. שכר המחיה הושג לאחר שהסטודנטים התבצרו בבניין ההנהלה.



בלונדון לא היה צורך במאבק כל כך חריף. גופים ציבוריים, העירייה ונגזרותיה, ועסקים גדולים, בעיקר הבנקים, חברו יחד לאימוץ שכר מחיה. התעריף שנקבע, 7.85 ליש"ט בשעה, גבוה ב-32.4% משכר המינימום החוקי בבריטניה - 5.93 ליש"ט. אם ניקח את שכר המינימום בישראל - 3,850 שקל ברוטו ונוסיף את שיעור ההפרש בין שכר המינימום בבריטניה לשכר המחיה שם, נגיע לשכר מחיה בגובה 5,093 שקל ברוטו.



במשרד האוצר ובבנק ישראל טוענים כי שכר המינימום בישראל גבוה יחסית לעומת שכר המינימום במדינות oecd, ואולם הם אינם מתייחסים לשיעור הגבוה של העובדים במשק המשתכרים עד שכר מינימום - 33% (לפי מרכז אדוה). בהשוואה, שיעור מקבלי שכר מינימום במדינות המפותחות מגיע ל-13% - נתון קשה הממחיש היטב את הפערים הגדלים בהכנסות משכר, שמסביר את העלייה במספר העובדים המוגדרים כעניים בדו"חות העוני של הביטוח הלאומי וארגון לתת.



חוק שכר מינימום אמור להגן על העובדים החלשים במשק, חסרי הניסיון והמיומנויות, הנכנסים לשוק העבודה. לצערנו, מעסיקים גדולים וקטנים נאחזים בחוק ומשלמים לעובדים מנוסים ובעלי מיומנויות שכר מינימום או שכר גבוה במעט שאינו מאפשר חיים בכבוד.



מיליון העובדים המשתכרים שכר מינימום מועסקים בכל הענפים והמגזרים במשק. מפתיע לגלות כי עובדים זמניים המועסקים בבנקים באופן ישיר ודרך קבלני כוח אדם מקבלים שכר הנושק לשכר המינימום. קופאית המועסקת שנתיים בבנק כעובדת זמנית מקבלת 3,900 שקל ברוטו למשרה מלאה, זאת לאחר שעברה מיונים ובחינות. אותה קופאית סיפרה כי היא מתקשה לגמור את החודש ולא יודעת אם תוכל להחזיק מעמד עוד שנתיים לקביעות, אז תקבל תנאים נלווים ושכר שישפרו את תנאי עבודתה. כדי להצליח לשרוד בשכר כל כך נמוך, נאלצים עובדים רבים לעבוד שעות נוספות מרובות באופן קבוע, דבר המשפיע לרעה על איכות חייהם ומשפחותיהם.



ההסתדרות והתאחדות התעשיינים חתמו על הסכם קיבוצי המעלה את שכר המינימום ל-4,300 שקל (עדיין לא שכר מחיה), שישולם בהדרגה עד 2012, עד אז, לנוכח ההתייקרויות במשק ועליית המסים העקיפים, עובדים רבים מדי ימשיכו לקבל שכר נמוך שאינו מאפשר מחיה בכבוד, בהם עובדים בבנקים ובתאגידים רווחיים אחרים המרשים לעצמם לשלם שכר זעום לעובדים, כפי שהם מרשים לעצמם לשלם שכר עצום למנהלים הבכירים.



הכותבת היא מנהלת עמותת קו לעובד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully