וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' גרונאו: "הממונה על ההגבלים צריך להיות בעל ניסיון בתחום ובפיקוח על מונופולים"

אורה קורן

9.3.2011 / 8:33

מקורות במגזר הפרטי: הירש - המועמד שמקדם מנכ"ל משרד התמ"ת - לא עומד בדרישות התנאי של הממשלה



החלטת הממשלה שמגדירה את תנאי הכשירות לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים קובעת כי עליו להיות בעל "התמחות בנושא הגבלים עסקיים - תחרות, מונופולין וארגון תעשייתי". ההחלטה התקבלה ביולי 2005 ותוקנה כחודשיים לאחר מכן רק בסעיף השכלה מקצועית, באופן שהרחיב את היריעה גם לבוגרי מינהל עסקים. מקורות במגזר הפרטי ציינו אתמול כי מינוי מועמד שאינו מומחה להגבלים עסקיים יהיה הפרה של החלטת הממשלה. לדבריהם, החלטת הממשלה אינה מאפשרת לכאורה למועמד בועז הירש, המתמחה בסחר חוץ, להיבחר לתפקיד. על פי מקורות במשרד התמ"ת, הירש הוא המועמד שמקדם מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, העומד בראש הוועדה.



"הממונה על ההגבלים העסקיים צריך להיות אדם שיש לו נסיון בנושאי הגבלים עסקיים ופיקוח על מונופולים", אמר אתמול ל-themarker פרופסור ראובן גרונאו, המכהן כפרופסור לכלכלה באוניברסיטה העברית, שפרסם לפני כשלוש שנים דו"ח מקיף על התחרות בענף התקשורת בישראל. לגרונאו, שהיה חבר בית הדין להגבלים עסקיים ועסק במונופולים בתחומי מים וחשמל, גם ידע אקדמי מקיף בנושא התחרות.



"הממונה יכול לבוא מתוך רשות ההגבלים, או מחוץ לרשות, אבל להיות אדם שעסק בנושאי מונופולים. ויש עוד דבר חשוב - מתוך תפקידי בעבר כחבר בית הדין להגבלים עסקיים אני סבור, שהממונה צריך גם לדעת להבדיל בין עיקר לטפל, לאור המשאבים המוגבלים של הרשות", הוסיף.



נודע, כי בדיוני חברי הועדה שנערכו לפני כשבוע, לא קיבל אף מועמד את מלוא הקולות של חברי הוועדה. המועמדים הבולטים היו בועז הירש, ראש אגף סחר חוץ ברשות ההגבלים, בועז גולן, היועץ המשפטי של רשות ההגבלים ומירב בארי, לשעבר הכלכלנית של רשות ההגבלים.



בנציבות שירות המדינה ובמשרד המשפטים דנו גם אתמול בכשירות שניים מחברי הוועדה לבחירת הממונה על ההגבלים העסקיים, שלומית יניסקי רביד היושבת בועדה כנציגת האקדמיה ומוטי פרידמן, היושב בוועדה כחבר לשעבר בבית הדין להגבלים עסקיים. שניהם אינם עונים לכאורה לתנאי הכרחי למילוי תפקידם ברשות - מומחיות בהגבלים עסקיים.



אתמול הצטרפה התנועה לאיכות השלטון למאבק נגד מינויים ושיגרה מכתבים לראש הממשלה, שר התמ"ת והיועץ המשפטי לממשלה. התנועה קראה להם להקפיא את עבודת הועדה, עד להתבהרות הטענות בעניין כשירות חברי הוועדה.



בדיקה שהעלתה התנועה העלתה כי המומחיות של יניסקי רביד אינה בתחום ההגבלים, והיא אינה עונה לדרישת הממשלה למומחיות כלכלית בתחום. גם לגבי פרידמן לא מצאה התנועה ממצאים המעידים כי הוא מומחה להגבלים עסקיים.



"על פי הפרסומים ומעיון בקורות חייה של ד"ר יניסקי-רביד כפי שאלו מופיעים באתר האינטרנט של הקריה האקדמית אונו, עולה דווקא, כי מומחיותה הינה בעיקר בתחום דיני עבודה ובתחום המגדר. על כן, סבורה התנועה כי לכאורה ד"ר יניסקי-רביד אינה 'איש אקדמיה בעל מומחיות בכלכלה בתחום ההגבלים העסקיים', כפי שנדרש על פי החלטת הממשלה, ועל כן אינה יכולה למלא תקן זה בוועדה", ציין עו"ד אורי אפלבום בשם התנועה במכתבו.



לדבריו, "עולה כי לכאורה החלטות הממשלה אינן מיושמות וכי הוועדה אוישה שלא כמתחייב על פי החלטות אלו. למעשה ועל פי הפרסומים עולה, כי בוועדת האיתור אין ולו מומחה אחד בדיני הגבלים עסקיים. בשל כל האמור לעיל, התנועה קוראת לנכבדיי לבדוק את נכונות הטענות שלעיל בהקדם האפשרי, וככל שאלו נכונות לפעול באופן מיידי לקיום האמור בהחלטות הממשלה הרלוונטיות, לפעול להחלפת שני חברי הועדה הנעדרים מומחיות בתחום ההגבלים העסקיים ולאייש את הועדה במומחים אשר יענו על דרישות החלטות הממשלה. התנועה תבקש מנכבדיי להקפיא את עבודת הועדה עד אשר תיבדקנה הטענות שלעיל".



במגזר העסקי העירו אתמול כי טוב יעשה שר התמ"ת שלום שמחון אם יממש את סמכותו, יורה על פיזור הוועדה ובמקומה ימנה ועדה בראשות גורם בעל מעמד ציבורי אמין, שיבחר את חברי הוועדה וינהל את דיוניה בצורה עניינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully