וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' זמיר: "לבטל את הקוד האתי החדש אם ההשגות יתקבלו"

מאת צבי זרחיה

9.3.2011 / 8:50

זמיר, שעמד בראש הוועדה לקביעת הקוד האתי: "מעמדם של הח"כים בשפל המדרגה בגלל התנהגותם"



"אם ההסתייגויות שהוגשו לקוד האתי של חברי הכנסת יתקבלו, מוטב לבטל את כל השינויים המוצעים, מכיוון שחלק מההסתייגויות מחזירות את מצב האתיקה בכנסת שנים רבות אחורה" - כך אמר אמש ל-themarker השופט בדימוס יצחק זמיר, שעמד בראש ועדה ציבורית שהגישה ב-2006 את המלצותיה לקביעת קוד אתי לח"כים.



ועדת זמיר הוקמה באוגוסט 2003, בעקבות פרשת ההצבעות הכפולות של ח"כים. אף שהמלצותיה הוגשו ב-2006, הן עדיין לא זכו לאישור הכנסת. ההצעות נדונו ב-2006-2009 בכהונת הכנסת ה-17 ובשנה וחצי האחרונות תחת הכנסת ה-18.



אתמול דנה ועדת הכנסת בהמלצתה של ועדת משנה להנהגת קוד אתי לח"כים. סיעת קדימה הגישה הסתייגויות רבות להמלצות, ובהן כאלה המתייחסות להרכבה של ועדת האתיקה, הצהרות ההון של הח"כים, התחייבות של ח"כ ללוביסט וחסות של ח"כ לאירוע עסקי.



זמיר הדגיש כי "אי-אישור הקוד האתי שהוצע יהיה פגיעה קשה בתדמיתה של הכנסת. מוטב להשאיר את המצב הקיים על פני קבלת ההסתייגויות הרבות". זמיר חש דאגה, "מאחר שהקוד האתי הקיים אינו מספיק. מעמדם של הח"כים בשפל המדרגה לא בגלל ההשקפות הפוליטיות שלהם, אלא בגלל התנהגותם. זוהי הסיבה היחידה להקמת הוועדה ב-2003".



זמיר לא נכח אתמול בישיבתה של ועדת הכנסת, אך הקוד שגיבש הוזכר בישיבה, שהיתה טעונה. יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד), התומך בקוד האתי שגובש, קרא בהתרגשות לעבר הח"כים: "אם ההתנגדויות שהועלו יתקבלו, אזי אנו מרעים את המצב שבו היינו מצויים לפני הקמתה של ועדת זמיר".



לדבריו, "אם נקבל את ההסתייגויות, מוטב יהיה שנודיע לוועדת זמיר כי אנו לא מקבלים את המלצותיה - ואז הציבור ישפוט את התנהגותנו. אם יתקבלו ההסתייגויות נהיה עם דו"ח אתי בלי אתיקה. אם אתם מסרסים את המלצות ועדת זמיר, מוטב שלא ניגע בקוד האתי".



מי ישלוט בוועדת האתיקה?



הדיון אתמול התמקד בהצעה של ועדת המשנה לגבי הרכבה של ועדת האתיקה, שתכלול שבעה ח"כים, לעומת ארבעה ח"כים כיום - שניים מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה. יו"ר סיעת קדימה, ח"כ דליה איציק, יצאה בחריפות נגד ההצעה, שלמעשה קובעת כי לקואליציה יהיו ארבעה נציגים ולאופוזיציה שלושה.



איציק, ששימשה יו"ר הכנסת ב-2006-2009, טענה בלהט: "לא נסכים שאתיקה תהפוך לפוליטיקה. ועדת האתיקה צריכה להיות מורכבת ממספר שווה של חברים מהקואליציה ומהאופוזיציה, כי היא נשענת על האמון בה. ועדת האתיקה היא מעין ועדה שיפוטית, וברגע שתיהפך לפוליטית (לאחר שמרבית חבריה יהיו מהקואליציה -צ"ז) היא תאבד את אמון הח"כים והציבור. במסמך שהגישה קדימה לוועדת הכנסת נקבע כי "במקרה כזה, כל החלטה שתתקבל בוועדה תהיה חשודה במניעים פוליטיים, גם במקום שהדבר לא היה כך".



קדימה טענה במסמך כי "הצעת כללי האתיקה כוללת שינויים שמרחיבים את סמכויות ועדת האתיקה ומגבילים מאוד את הח"כים. קביעת הרכב פוליטי בוועדה יחד עם הסמכויות הרחבות המוקנות לה לפי ההצעה, מהווה סיכון של ממש לדמוקרטיה בישראל ולחופש הביטוי והפעולה של חברי הכנסת".



קדימה הציעה כי "בטרם יתקיים דיון בכל פרק ובכל סעיף בהצעה, תקיים ועדת הכנסת דיון עקרוני בשאלת הרכבה של ועדת האתיקה, וזאת בפרט לאור העובדה ששינוי הרכב הוועדה מהווה שינוי בחוק חסינות הח"כים, ולא רק בכללי האתיקה".



יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין (הליכוד), וח"כ חיים אורון (מרצ), שעמד בראש ועדת המשנה שניסחה את הקוד האתי, הסכימו לתביעת קדימה כי ניתן לבצע שינוי בהרכב המוצע של ועדת האתיקה כך שתכלול מספר חברים זוגי, שיביא לשוויון בין ח"כים מהקואליציה לח"כים מהאופוזיציה. עם זאת, לא הושגה הסכמה לגבי מספר החברים המוצע בוועדת האתיקה.



לוין הודיע כי בקרוב תמשיך ועדת הכנסת את דיוניה בקביעת הקוד האתי. להערכתו, קיים ספק אם הוועדה תספיק להשלים את אישור הקוד עד סוף מארס, אז תצא הכנסת לפגרת חג הפסח. במועד זה יפרוש מהכנסת ח"כ אורון, שעמד בראש ועדת המשנה. ההערכות הן שהדיונים באישור הקוד האתי יימשכו במושב הקיץ.



בתוך כך, בהסתייגויות שהגישה קדימה לקוד האתי לא נכללו הסעיפים לשהיית ח"כ בחופשה ללא תשלום, לנסיעות לחו"ל של עוזרים פרלמנטריים וקיצור תקופת הרחקה של ח"כ בגין עבירה על כללי האתיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully