וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרכנים ילוו לחברת חשמל 2 מיליארד שקלים

אבי בר-אלי

9.3.2011 / 16:01

רשות החשמל אישרה כי הציבור בישראל ילווה לחברת החשמל 2 מיליארד שקל עבור מימון תוכנית החירום ל-2013. כתוצאה מההחלטה, יוזל תעריף החשמל ב-0.5% במקום ב-10%

ציבור הצרכנים ילווה לחברת החשמל 2 מיליארד שקל עבור מימון השלב השני של תוכנית החירום למשק החשמל - כך אישרה השבוע רשות החשמל. מדובר באישור לפריסת חוב של החברה לצרכניה למשך 15 שנה - אשר הותנתה בביצוע תכנית התייעלות בחברת החשמל עד סוף 2011. משמעות הפריסה הינה הוזלת תעריף החשמל בשיעור של 0.5% בלבד - במקום הוזלה של כ-10% אם החוב היה מוחזר מיידית. הוזלה זו תשולב בעדכון השנתי של תעריף החשמל שיאושר בשבועות הקרובים.

שלב ב' של תוכנית החירום למשק החשמל נועד לתת מענה לביקושים לחשמל ב-2013. זאת, בהמשך לביצוע שלב א' של התכנית בשנים 2008-2010 - אשר היה כרוך בהקמת חמש יחידות ייצור חשמל חדשות, ומומן באמצעות ייקור תעריף החשמל לשנתיים בשיעור של 4.2%. כעת מדובר בהתקנת תוספות קיטוריות על גבי שלוש מיחידות הייצור החדשות שכבר הוקמו בעלות של כ-3.6 מיליארד שקל. בכך יתווסף למשק בחודשים יולי-דצמבר 2013 כושר יצור חשמל של 375 מגה-ואט.

כפי שנחשף ב-themarker, הגיעו משרד האוצר, חברת החשמל ורשות החשמל להסכם שלפיו עיקר המימון (60%) בסך שני מיליארד שקל - יגיע מיתרות גבייה שצברה חברת החשמל בשנה האחרונה בעקבות הוזלת סל הדלקים שלה (עם כניסת הגז הטבעי הזול יחסית). כספים אלה אמורים היו לחזור אל ציבור צרכני החשמל באמצעות הוזלה חדה של תעריף החשמל - ואולם באוצר הציעו לעשות בו שימוש למימון תכנית החירום, תוך פריסת ההחזר לציבור למשך 15 שנה. סכום של 1.1 מיליארד שקל תגייס חברת החשמל באמצעות אשראי ספקים - וסכום נוסף של 400 מיליון שקל תממן ממקורותיה העצמיים.

ואולם, דירקטוריון חברת החשמל התנה את אישור הסיכום בשבעה סעיפים - בהם קבלת כל המימון מראש וללא התניות, וכן מחילה על קנסות שהוטלו על החברה בגין הפיגורים בהשלמת שלב א' של תכנית החירום בסך 300 מיליון שקל. הרשות דחתה תביעות אלה, והתנתה את העמדת המימון המדורג (באמצעות פריסת החוב) בביצוע תכנית התייעלות בחברה.

"שליחת יד גסה לכיס הציבור"

לפי החלטת הרשות, תציג חברת החשמל בתוך 90 יום תוכנית לשינוי ארגוני והתייעלות שאושרה בדירקטוריון החברה, וזו תיושם עד סוף 2011 - עם או בלי ביצוע רפורמה. חברת החשמל תדווח לרשות אחת לשלושה חודשים על קצב התקדמות ההתייעלות - בהמשך למכתב גיבוי ששיגר מנכ"ל משרד האוצר חיים שני, ובו הצהיר על הצורך ביישום ההתייעלות ללא קשר לרפורמה המתוכננת בחברה. ואולם, בהחלטת הרשות לא נקבע מה הסנקציה שתוטל על חברת החשמל אם לא תעמוד בהתנייה זו.

סכום הפריסה יבוקר בידי רשות החשמל - ולא יוגדל בעתיד. עיכובים בלוחות הזמנים שנקבעו לחברה יגררו קנסות רק לאחר תקופה של 45 יום - ואלה יהיו מופחתים ביחס לקנסות של שלב א', ויסתכמו ב-40 מיליון שקל בלבד עבור כל שנת איחור בתוספת קיטורית.

החלטת רשות החשמל מהווה המשך להחלטתה התקדימית באוקטובר 2008 - שבה ניתן לראשונה לחברת החשמל מימון טרומי עבור ביצוע תכנית פיתוח - ולא בדיעבד.

בתגובה להחלטה, תקף נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, את הממשלה וקרא לה לסייע לחברת החשמל באמצעות הזרמת הון בעלים או מתן ערבויות מדינה לגיוסי ההון - במקום לממן את התכנית מתעריף החשמל: "אני מתקשה להאמין שהתקבלה החלטה כזו. במקום שהנטל על האזרחים ירד וכושר התחרות של המגזר העסקי יתחזק כתוצאה מהמעבר לשימוש בגז טבעי, בוחרת המדינה להשית עלויות נוספות. מדובר בהמשך התנערות הממשלה מתחומי אחריותה והטלת עלויות טעויותיה על הציבור והעסקים. במקום צעדים רציניים ואמיתיים, החליטה המדינה להכניס שוב את ידה לתוך כיסו של הציבור ולמנוע הוזלה מיידית למשך שנה של 10% בתעריפי החשמל. אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר להתעורר, לא די בהכרזות פופוליסטיות על הוזלות מחירים - לעסקים ולציבור בישראל נמאס מהעובדה שהפתרון הקל הוא שליחת יד גסה לכיסו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully