וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר: "שיעור המס הנוכחי על הגז - בלתי מוסרי"

מאת צבי זרחיה ואבי בר-אלי

10.3.2011 / 6:55

הדיון בחוק ששינסקי הגיע אתמול לוועדת הכספים, בליווי שבעה לוביסטים ? ח"כ יחימוביץ': "מקווה שהוועדה תעמוד בלחצים. החוק חלש מדי" ? ח"כים תבעו לעגן בחוק את האופן שבו יושקעו ההכנסות מהגז, אך האוצר מתנגד לכך ? יו"ר הוועדה: נאשר את הצעת החוק עד פסח



>> "שיעור המס הנוכחי על הגז הוא בעיה כלכלית וחברתית, ויצר מצב בלתי מוסרי בעליל שבו אזרחי מדינת ישראל לא נהנים מאוצרות המדינה", כך אמר אתמול שר האוצר יובל שטייניץ בוועדת הכספים של הכנסת.

הוועדה החלה את דיוניה בהצעת חוק ששינסקי במגמה לסיימם עד סוף השבוע הבא. הדיון אתמול הוקדש להצגת הצעת החוק, ולהופעתם של שטייניץ, פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש הוועדה, ולחבר הוועדה פרופ' יוג'ין קנדל.



"ההכנסות הגדולות מהגדלת המיסוי על רווחי הגז לא יגיעו מיד. בשנתיים הקרובות מדובר בתוספת הכנסה של כמה מאות מיליוני שקלים. בסביבות 2015 ההכנסות יגיעו לחצי מיליארד שקל, וב-2020 הן יהיו 5-10 מיליארד שקל בשנה", אמר שטייניץ.



שטייניץ התייחס גם ללחצים הכבדים שמפעילים חברות הגז והלוביסטים שלהם ואמר כי "יש ויכוחים, אינטרסים ולחצים ואני מקווה מאוד שהדיון יהיה ענייני ומהיר". ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) הביעה גם היא תקווה כי ועדת הכספים תעמוד בלחצים, ואמרה: "החוק לא מספיק טוב. הוא מוחלש מדי לעומת מסקנות הביניים, ואני אנסה לתקן זאת. בלתי סביר ששדה גז רווחי יוכל לקזז את חבותו במס עם שדה מפסיד. זו הטבה מופרזת לחברות הנפט".



ששינסקי הודה בדיון כי "בין דו"ח הביניים של הוועדה לדו"ח הסופי היו הקלות. רצינו להיות בטוחים באשר לפיתוח מאגר תמר, שאמור לספק את צורכי המדינה ב-25 השנים הבאות". לביקורת הצטרפו גם ח"כ דב חנין (חד"ש) ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), שהוסיף כי "עד היום המדינה חילקה מתנות לא רק בגובה התמלוגים, שהם שערורייה, אלא גם באופן חלוקת הזיכיונות והרישיונות. המסקנה של ועדת ששינסקי אמנם מרוככת, אבל זו עדיין תוצאה שהתקבלה לאחר שנשקלו כל השיקולים".



קמפיין חדש נגד ששינסקי



בין הנוכחים בדיון נצפו גם מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור, גיורא איילנד המשמש כיועץ בגבעות עולם ועו"ד צחי גרוסווסר מטעם נובל אנרג'י. לצדם היו שבעה לוביסטים מחמישה משרדי לובינג שונים.



בתוך כך, החלו אתמול גורמים עלומים בקמפיין חדש המצטט את דברי ששינסקי מוועדת המומחים למס הכנסה על יחידים מ-1988. לדבריהם, ששינסקי התנגד אז להחלה רטרואקטיבית של שינוי המס. ואולם, גם בהצעת החוק למיסוי תגליות הגז נקבע כי השינויים יחולו רק על רווחים שיצברו היזמים בעתיד, מה עוד שמדובר במשאבי טבע לאומיים - ולא ברכוש פרטי.



קבוצת ח"כים, בהם יעקב אדרי (קדימה) מירי רגב (הליכוד), זבולון אורלב (הבית היהודי), אחמד טיבי (תע"ל) ויחימוביץ', תבעה לכלול בהצעת החוק סעיף שיורה על הקמת קרן ייעודית לתקבולי הכנסות המדינה מתגליות הגז והנפט. זאת, בהמשך להצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמת קרן שתפנה את הכספים להשקעות בחינוך ובביטחון. ואולם, שטייניץ דחה את התביעה בטענה כי מודל הקמת הקרן נבחן בימים אלה, בין היתר, מול הולנד וצ'ילה וכי החיוב יעכב את אישור החוק.



קנדל הוסיף כי נושא הקרן זוכה לתמיכה רחבה, וכי בכוונת הממשלה להגיש את ההצעה שלפיה הכנסות הקרן לא יתקבלו רק מתגליות הגז, אלא גם ממקורות נוספים. קנדל האיץ בח"כים לקבל החלטות מהירות, כדי לקצר את תקופת אי-הוודאות, דבר שגרר מחאה מצד חברי הוועדה. ואולם, יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע כי הוועדה תכונס מדי יום עד סוף השבוע הבא במגמה לאשר את הצעת החוק לפני צאת הכנסת לפגרת פסח בתחילת אפריל. שאמה-הכהן הוסיף כי "אנו לא יודעים לאיזה כנסת נחזור לאחר פסח".



מרכז הקואליציה בוועדה ח"כ ציון פיניאן (הליכוד), שנפגש באחרונה עם בעלי ישראמקו קובי מימון, סירב להתבטא אתמול בדיון, למעט ההכרזה לפיה "כל חוק שמגיע לוועדת הכספים לא יוצא ממנה בנוסח שהוגש". עם זאת, בלשכת שר האוצר מאיימים להחליף חברי כנסת מהקואליציה אם יצביעו נגד הצעת החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully