וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרושה רפורמה במשילות, לא בממשל

מוטי שפירא

10.3.2011 / 6:55

משבר מנהיגות



>> כתבתו של חגי עמית בגיליון markerweek (24 בפברואר 2011) "כנסת נכבדה, איפה את?", ריכזה את כל העמדות העדכניות של האנשים הרלוונטיים בנושא הצורך ברפורמה מקיפה באיכות המשילות בישראל. "אפשר לתלות את כל צרותינו בבעיית המשילות", כתב חגי עמית, כשהסביר את המושג שהוגדר על ידי פרופ' דייב נחמיאס כ"משילות היא היכולת של מוסדות הממשל הנבחרים לעצב מדיניות ציבורית שיטתית, אינטגרטיבית ועקבית. מדובר ביכולת ליישם מדיניות ולהעריך את מידת הצלחתה. שלושת הפרמטרים האלה - עיצוב, יישום והערכה - לוקים בחסר במדינת ישראל".

אכן, המערכת הציבורית על כל זרועותיה אינה מספקת את הסחורה, ולכן רבים מאזרחי ישראל מביעים הערכה ואמון נמוכים ברוב המערכות הציבוריות. לאזרחי המדינה יש סיבות רבות לחוסר האמון במערכות הציבוריות: התחושה הכללית היא כי רוב השירותים הציבוריים נמצאים במצב מחסור, בתת-איכות תפעולית וברמת שחיתות ובזבזנות גבוהה.



ואכן, האם יש משהו חשוב יותר לאזרח המדינה משירותים רפואיים זמינים ואיכותיים? מכבישים ומערכות הסעה מתקדמות? מחינוך איכותי לילדיו? מתחושת ביטחון? האזרח הישראלי חש כי הוא אינו מקבל מוצר זה ביחס להשקעה משכרו במוצרים אלה.



נבחרי הציבור, אנשי אקדמיה ופעילים רבים בעמותות מצאו כבר מזמן את שני האשמים העיקריים בחוסר האמון של האזרחים במוסדות המדינה: נערי האוצר ומשבר המשילות. צר לי לאכזב אותם. לא זה ולא זה הם האשמים המרכזיים. צודקת חברת הכנסת שלי יחימוביץ' שטוענת בכתבה כי הבעיה אינה טמונה במשילות, כי אם במנהיגות.



המושג "מנהיגות לשינוי" אינו קיים בשיח הפוליטי הישראלי. מנהיגות לשינוי משמעותה לספק את התוצר הטוב ביותר תוך חיסכון וניצול אופטימלי של משאבים, להנהיג אנשים להשגת מטרה זו ולבסס תרבות של ניהול איכותי, חסכני, נקי וללא משוא פנים. מי עושה זאת במערכות הציבוריות שלנו? לשם כך אין כל צורך ברפורמה במשילות.



הגילויים היומיומיים על מעשי שחיתות ואוזלת יד בפינות רבות במערכת הציבורית גם הם גורם מרכזי להידרדרות המערכת הציבורית. כדי לצמצם את רמת השחיתות והבזבוז אין צורך בשינוי שיטת משילות, צריך לשנות את התרבות הכוללת של השימוש בכספי הציבור ולפתח את השקיפות לרמה הגבוהה ביותר.



יחסי העבודה בסקטור הציבורי, בהקשר של יכולות ניהול, חייבים לעבור רפורמה מוחלטת. מבנה ההעסקה בשירות הציבורי מחייב לבנות מודל שיאפשר ניהול מתקדם החותר להשגת מטרות תוך שמירה על יכולת ההסתדרות והגופים היציגים של עובדי הסקטור הציבורי להתמקח על שכרם של העובדים כדי שיתאימו לרוח התקופה ולמאמץ הנדרש מהם.



אלה רק חלק מהנושאים המחייבים שינוי ואינם תלויים ברפורמה במשילות - הם דורשים החלטה ומנהיגות לשינוי. בתקציב 2011 של ארה"ב מוקדש פרק שלם לרפורמות ניהוליות שהממשל מתכוון ליישם בממשלה. אנו עוסקים רק ב"דברים גדולים", כמו רפורמות בשיטת הממשל, אבל לא עושים דבר לשיפור המצב הקיים - שמשפיע על כל אחד מאזרחי המדינה.



הכותב הוא מנכ"ל להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully