וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרר מתצוגה ב-40% הנחה

מאת רותי לוי

10.3.2011 / 6:55

מחשב חדש, מסך טלוויזיה, מקרר או מכונת כביסה עשויים לעלות לכם כמה אלפי שקלים. איך אפשר לחסוך בהוצאות? במתחמי האאוטלט של רשתות החשמל הגדולות, בירידי העודפים ובמכירות של מוצרים מתצוגה מוצעים מכשירי האלקטרוניקה בהנחות של עד 50%, עם אחריות מהיבואן. מה כדאי לקנ



>> המונח אאוטלט מתקשר בתודעה של רובנו לתחום האופנה - לחנויות ומתחמים המציעים בגדים, נעליים ואביזרי אופנה במחירים מוזלים. ואולם, המבקרים באאוטלט האופנה בהרצליה למשל, לא יודעים שבמרחק הליכה קצרה משתרעים 2,500 מ"ר של אאוטלט מסוג אחר לגמרי - של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. 80% מהמוצרים הנמכרים באאוטלט הזה, של רשת אולסייל, מגיעים מעודפי מלאי ומתצוגות, ומתומחרים בהנחות של עד 50%.



המתחם של אולסייל אינו הדוגמה היחידה. שוק האאוטלטים בתחום החשמל והאלקטרוניקה מתפתח והולך. לצד הרשתות הגדולות, כמו טרקלין חשמל וא.ל.מ שמפעילות סניפים מסוימים בפורמט אאוטלט, פועלים גם יבואנים כמו ניופאן וקריסטל. גם רשתות כמו בסט ביי וביג אלקטריק מקצות חלקים נכבדים מהחנויות שלהן למוצרים מתצוגות ועודפים הניתנים לרכישה במחיר מוזל.

גורמים בשוק מעריכים כי המוצרים המסומנים כעודפים הם 5%-7% מכלל המוצרים בענף החשמל והאלקטרוניקה. לפי הערכות נוספות, ענף העודפים מגלגל כ-200 מיליון שקל בשנה - מתוך כ-7 מיליארד שמגלגל השוק בכללותו. עם זאת, הערכות אלה משתנות בהתאם לפרשנות השונה שמקבל המונח עודפים על ידי בעלי עסקים שונים. השורה התחתונה מבחינת הצרכן, היא שמדובר במוצרים הנמכרים בהנחות משמעותיות של 10%-50% עם אחריות של היבואן.



ככלל, מוצרי עודפים נחלקים לשתי קטגוריות עיקריות: הקטגוריה השכיחה היא של דגמים ישנים שיצאו מהמגוון לפני שנמכרו ומפנים את מקומם לסדרות חדשות ועדכניות יותר; הקטגוריה השנייה היא של מוצרים מתצוגות.



מוצר מתצוגה יכול להיות כזה שהוצג בחנות להתרשמות כללית של הלקוחות, מוצר שנפגע במהלך הובלה או כזה שהוחזר על ידי לקוחות שרכשו אותו; לאחר שהוא נבדק ונמצא מתאים למכירה מחודשת - הוא מוחזר לאריזתו המקורית ומסומן כמוצר תצוגה. בארה"ב מחייב החוק לארוז מוצרים שהוחזרו באריזה מיוחדת, ולסמנם כ"מוצר מחודש" (refurbished). בישראל אין דרך להבחין בין מוצר שעמד בתצוגה באחת החנויות לבין כזה שזכה להגדרה כזו מסיבות אחרות.



לטענת מקורות בענף, בשוק העודפים יש קטגוריה נוספת: הדגמים האחרונים והחדישים ביותר שמשווקים לחנויות אאוטלט ולירידים ייעודיים. "המלה עודפים היא שיטה של יבואנים למכור מהצד", אומר מומחה בענף שאינו פעיל בתחום היבוא. "הם לא רוצים להסתכסך עם ספקים, או חלילה לחשוף את המחיר האמיתי של המוצר לצרכנים ולשבור את השוק, לכן הם מוכרים בחנויות אאוטלט מוצרים חדשים לגמרי תחת השם עודפים. הצרכן כמובן נהנה במקרה זה ממחיר נמוך למוצר חדש ועדכני. מנגד, יש כאלה שמשתמשים במונח לצורכי פרסום בלבד - ואין מאחוריו שום מחיר אטרקטיבי. כך שתמיד מומלץ לבוא מוכן, ולבצע השוואת מחירים".



המובילים: מכשירים לבנים ומסכי טלוויזיה



אז אילו מוצרים כדאי לחפש בחנויות העודפים? הקטגוריה האהודה, ואולי גם המומלצת יותר, היא זו של המוצרים הלבנים: מכונות כביסה, מייבשים, מקררים ומדיחי כלים. היקף ההחזרות במוצרים אלה נמוכה בהרבה מאשר בקטגוריה של מוצרי האלקטרוניקה הקטנים (כמו מצלמות או נגנים), כך שהחשש שעשו בהם שימוש מוקדם קטן יותר. מוצרים אלה גם לרוב אינם מחוברים לחשמל בזמן שהם עומדים בתצוגה, כך שהחשש העיקרי הוא לפגיעה אסתטית ולא לגבי אורך חיי המוצר.



צביקה שיינפלד, סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של חברת ניופאן, מציין כי מוצר אאוטלט מוביל נוסף בתחום האלקטרוני הוא מסכי טלוויזיה. קצב ההתחדשות בקטגוריית הטלוויזיות מביא לחידוש מלאי תדיר ולתמחור אטרקטיבי למוצרים עודפים, אם כי צרכנים מסוימים עדיין חוששים לרכוש טלוויזיה שפעלה שעות נוספות על מדפי החנות.



נדב קרמר, מנהל השיווק והסחר של טרקלין חשמל, מרגיע את הצרכנים הפוטנציאליים של טלוויזיות מתצוגה: "מסך טלוויזיה עומד בתצוגה עד ארבעה חודשים, ואז מוחלף בדגם חדש", הוא מסביר. "אם הוא פעל בצורה אינטנסיבית, הוא איבד שנה מחייו. לפני כמה שנים אורך החיים של מסך היה בין שלוש לארבע שנים, כך שהיתה כאן שחיקה משמעותית. אבל בטכנולוגיה של היום - מסכים טובים יכולים להחזיק 60 אלף שעות בשימוש ביתי, והעובדה שהמסך היה בתצוגה היא זניחה".



המצב בקטגוריית המחשבים הניידים מסובך מעט יותר. אורך החיים של מחשב נייד בשימוש מלא הוא כשלוש שנים, השוק הדינמי והעדכונים הרבים שמתרחשים בעולם המחשוב מובילים לכך שזמן התצוגה קצר יחסית (שלושה חודשים עד חצי שנה) ולאחר מכן מתחלפות הסדרות. כביכול, מדובר בקיצור משמעותי בחיי המחשב בהשוואה למשך השימוש בו - אבל מנגד, ההתחדשות בענף מובילה להרגלי צריכה שונים מאלה שמאפיינים קטגוריות אחרות.



"אנשים נוטים להחליף מחשב מהר יותר מכפי שהם מחליפים טלוויזיה או מכונת כביסה. השימוש בתצוגה לא בהכרח אינטנסיבי יותר מהשימוש היומיומי בבית, אך גם אם קיצרנו את חיי המחשב בחצי שנה - ההשקעה היא ממילא לטווח קצר יחסית של שנתיים - ואת זה ייתן ללא ספק גם מחשב מתצוגה", אומר ניסים חזן, מנהל הרכש של רשת באג. "מחשבי תצוגה רבים משמשים דוגמה למארז בלבד, ובכלל לא מחוברים לסוללה. יש קהל לקוחות מסוים שהתנסה בכך, וחוזר לחפש מחשבים בתצוגות. ההנחות הן של 50% - וגם כשלא מדובר בצעקה האחרונה, הדגם המתחלף עדיין רלוונטי כפי שהיה לפני חצי שנה", הוא מוסיף.



לא לקנות בלי לראות



העובדה כי הרשתות הגדולות מעניקות אחריות יבואן רשמי מירבית גם למוצרי תצוגה ועודפים מוסיפה לביטחון ברכישה מסוג כזה. אך יש כמובן המלצות נוספות שכדאי ליישם בעת רכישת מכשירי אלקטרוניקה מתצוגה. "מוצר מתצוגה לא קונים בטלפון או בתמונה באינטרנט, רצוי להגיע ולבדוק שכל הכפתורים במקומם ושכל הדלתות נפתחות בקלות ונסגרות היטב", מציע שיינפלד מניופאן.



חנויות רבות גם נוהגות להחתים את הלקוח על מסמך שמאשר כי ראה את מוצר התצוגה בעיניו והבחין בכל הפגמים שיש בו - ולכן תשאול של המוכר במעמד הרכישה רצוי ואף נדרש. קרמר מטרקלין חשמל אף ממליץ לגלות יצירתיות - לחתום או לקשקש מאחורי המוצר, על מנת לוודא שזה המוצר שיגיע הביתה.



כדי להימנע ממצג שווא של מכירת עודפים במחירים לא משתלמים מומלץ לצרכן לערוך השוואת מחירים. חבילת גלישה בסיסית בסלולר (wap) או חיבור wi-fi במקרה שקיים באזור החנות ואפליקציה להשוואת מחירים כמו זאפ, המתאימה לכל מכשיר מדור 2.5 ומעלה התומך ב-java, יאפשרו לכם לבדוק במקום אם המחיר שמוצע לכם בחנות משתלם.



לשלומי עמיצור, עורך אתר wisebuy, יש כמה המלצות למי שמתכוון לרכוש מחשב נייד מתצוגה: "הקדישו כמה רגעים למקלדת, לחצו על כל המקשים וודאו שהם מגיבים היטב ואינם רופפים. הסתכלו שהחיבורים בצדדים מקובעים במקומם ושהסוללה יושבת טוב בתושבת מכיוון שסוללות נוטות להתרופף אחרי שימוש ממושך. הקפידו להפעיל את המחשב ולהבחין שבמסך אין פיקסלים שרופים ושהתצוגה נקייה".



ירידי עודפים בחודשים הקרובים: יורוקום פנסוניק - 10-11 במארס בחנויות ארמגדון ברמת גן וברמת החייל בתל אביב, ובחנויות אניגמה אודיו וקולנוע ביתי בחיפה | קרשר, 14-16 במארס במתחם רוזנפלד בפתח תקוה | טרקלין חשמל, 1-8 באפריל בגני התערוכה ת"א ביתן 13

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully