וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים אחרי השפל העולמי: בכמה עלו הבורסות המרכזיות, איזה בורסה ניצחה ועלתה ב-450% ואיפה ממוקמת הבורסה בתל אביב?

TheMarker Online

10.3.2011 / 11:08

מיטב: מאז נקודת השפל העולמית במארס 2009, מרבית השווקים המערביים עלו בלמעלה מ-100%. הבורסה של ת"א בולטת לטובה בקטגוריית השווקים המפותחים



היום לפני שנתיים הגיעו מרבית שוקי המניות בעולם לשפל עמוק: ה-s&p500, הדאקס בגרמניה, הקאק בצרפת, ועוד רבים אחרים יחד עימם.



היום הזה ציין את שיאה של ההתדרדרות הכלכלית והפיננסית, שראשיתה ב-2007 והמשכה בקריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008 והאנדרלמוסיה שנלוותה אליה. בין ספטמבר 2008 לבין מארס 2009 היה העולם הכלכלי והפיננסי אחוז שיתוק, הלם ופאניקה שדירדרה את מחירי איגרות החוב הקונצרניות ואת מחירי המניות.



ואולם, כאשר המשקיעים יצאו בהדרגה מן ה"בונקר" ונוכחו לדעת שהעולם לא נגמר, החל הבטחון שב אליהם, ושוקי המניות שוב הקדימו את ההתאוששות הכלכלית, לא רק כאן בישראל, אלא בעולם כולו.



עד כמה חזקה היא הגלובליזציה נוכחנו לדעת הן בתקופות המשבר והצניחה במחירי המניות, והן כאשר המגמה שינתה פניה לגיאות ולנסיקת שערים. כמו תזמורת שמונהגת על ידי מנצח אחד, עשו שוקי המניות יד אחת ובהרמוניה כמעט מושלמת ניגנו באופן מתואם.



הריבית הנמוכה והקושי לאתר אלטרנטיבות השקעה סבירות, כמו גם השיפור ההדרגתי במצב המשק העולמי, מלווה בהתייעלות הכרחית ובשיפור הדו"חות הכספיים של הפירמות, ורמת המחירים הזולה מאוד בנקודת המוצא, היום לפני שנתיים, היוו את הבסיס ואת הרציונל למגמת הגיאות בשוקי המניות בעולם.



בראש הרשימה כמה בורסות שאינן עומדות במרכז העניין העולמי, ובראשן אוקראינה עם עלייה של 455% (עד 7.3.11), סרי-לנקה: 365% וארגנטינה עם 264%. מבין השווקים המתעוררים שמצויים יותר במוקד העניין של המשקיעים בלטו לטובה טורקיה: 161%, פולין: 113%, והודו עם 112%.



גם הבורסות של השווקים המפותחים עשו תשואות נאות מאוד, כמו הנאסד"ק שעלה ב-116%, הונג קונג: 105%, הדאקס הגרמני: 94%, s&p500: 94%, קנדה: 86% ואחרות. אגב, היו בתוך אירופה פערים גדולים בין הבורסה של מדינה כמו גרמניה (94%), לעומת מדינות חלשות דוגמת יוון (8%), או פורטוגל (45%) וזו, כמובן, השתקפות של מה שהתחולל במדינות ה-piigs.



היו גם שוקי מניות שירדו בתקופה זו, כמו סלובקיה: 28%- , ירדן: 14%- , בחריין: 12%- , ושכנתנו ממזרח, הבורסה של פלסטין: 3%-.



והיכן ישראל בכל אלה? בהחלט במקום טוב מאוד. מדד ת"א 100 הכפיל את עצמו: 104% והקדים את הרוב המכריע של שוקי המניות. זאת, למרות שבחודשים האחרונים הוא פיגר דווקא מול השווקים המפותחים.







הכותבים הם צבי סטפק, יו"ר, וגיא מני, מנהל השקעות במיטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully