וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של כ-19% במספר הדירות שנרכשו בינואר

רז סמולסקי

10.3.2011 / 13:01

האוצר הודיע כי במהלך ינואר נרשמה ירידה של כ-19% במספר הדירות שנרכשו, זאת למרות שמחירי הדירות החדשות ירדו בשיעור של 0.6% לעומת דצמבר במרבית האזורים, למעט חיפה

ירידה בשיעור של כ-19% נרשמה בחודש ינואר במספר הדירות שנרכשו בהשוואה לחודש דצמבר. בדירות יד שנייה נרשמה ירידה בשיעור של כ-13% ואילו רכישת דירות חדשות ירדה בשיעור של 32%. בניכוי ירידה חדה שנרשמה ברחובות (בשל שיווק של פרויקט גדול בחודש דצמבר), מסתכם שיעור הירידה ברכישת דירות חדשות בכ-17% בלבד.

הירידה במספר העסקות הקיפה את כל האזורים אבל במרכז הארץ חלה ירידה משמעותית יותר ברמת הפעילות. כך למשל באזור תל אביב נרשמה ירידה של 20% במספר עסקות יד שנייה וירידה של 40% ברכישת דירות חדשות.

את הירידה במספר העסקות בחודש ינואר הובילו המשקיעים אשר היקף רכישותיהם צנח בשיעור של 34% לעומת חודש דצמבר. משקל המשקיעים בשוק עמד על כ-25% - רמתו הנמוכה ביותר בשנים האחרונות ונמוכה משמעותית מהשיעור של 33% שנרשם בחודש דצמבר. משקיעים מוגדרים כמי שרכשו דירה שנייה ויותר.

בחודש דצמבר נרשמה עלייה חריגה במספר הדירות שנרכשו להשקעה על רקע ההעלאה הצפויה של שיעורי מס רכישה על דירות אלו, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת ינואר. העלאת המס השפיעה באופן מיידי על כמות הדירות שנרכשו למטרות השקעה, אך את ההשפעה של מהלך אחד שנקט משרד האוצר, הרחבת הפטור ממס שבח במכירת דירות להשקעה עדיין לא נראית בשוק הנדל"ן בחודש ינואר.

המשקיעים עוברים לטבריה

משקל המשקיעים מבין מוכרי דירות יד שנייה רשם עלייה מתונה של 0.2% בהשוואה לממוצע בשנת 2010. באיזור טבריה ניכרת עלייה רחבה יותר במספר המשקיעים שמכרו את דירותיהם - עלייה של 25% לעומת 2009 ועלייה של 0.13% לעומת שנת 2010. כמו כן, בולט באזור זה משקל המשקיעים המוכרים יותר מדירה אחת.

מהלך נוסף של משרד האוצר שהצליח להשפיע על שוק הדיור הוא הפחתת שיעור מס השבח, שמשלמים בעלי קרקעות בעת מכירתן על קרקעות שנרכשו לפני שנת 2001, כך שמי שמוכר קרקע בבעלותו ישלם פחות מס. ניכרת עלייה משמעותית בהיקף המכירות של קרקעות על ידי פרטיים מאז כניסתו של תיקון החוק לתוקף באמצע נובמבר 2010. ממוצע היקף העסקות בשלושת החודשים האחרונים היה גבוה פי 2.5 מאשר הממוצע בחודשים ינואר-אוקטובר 2010.

מחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת בחודש ינואר בשיעור של 0.6% לעומת דצמבר במרבית האזורים, למעט חיפה, בה הוסיפו המחירים לעלות בשיעור של 1.5%. בירושלים נרשמה עלייה מתונה בשיעור של 0.4% לאחר ירידת מחירים חדה ברבעון האחרון של 2010.

השכר הממוצע של רוכשי דירה יחידה בחודש ינואר היה גבוה בכ-4% בהשוואה לשכר הרוכשים בחודש דצמבר 2010. עלייה מתונה יותר (כ-1%) נרשמה בשכר החציוני. מאחר שהן המחיר הממוצע של דירה שנרכשה למגורים (לא להשקעה) והן המחיר החציוני היו נמוכים ממחירי הדירות שנרכשו בדצמבר, נרשמה ירידה בשיעור של כ-4% ביחס בין מחיר הדירה לשכר הרוכשים - שיעור הירידה הגבוה ביותר ב-12 החודשים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully