וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: המשק רושם הרעה במצב הכלכלי

ואדים סבידרסקי

10.3.2011 / 15:20

התאוששות המשק בחודש ינואר נעצרה בעקבות עליית מחירי האנרגיה והמזון בעולם. לפי משרד האוצר, העליות וההתרחבות בפעילות המשק הגבירו את הלחצים האינפלציוניים

בחודש הראשון של שנת 2011 נרשמה הרעה בתחומים שונים של פעילות כלכלית ועסקית של המשק - כך עולה מסקירת משרד האוצר על מצב המשק בחודש ינואר 2011, המכונה דו"ח אורות אדומים. מדדי הצריכה הפרטית והייצור התעשייתי שפורסמו בינואר רשמו ירידה קלה, נרשם קיפאון ביצוא וביבוא הסחורות. ביצוא השירותים חלה ירידה ובתחום הנדל"ן נרשמה האטה בפעילות, אשר התבטאה בירידה במספר העסקות, בעיקר ברכישת דירות להשקעה. כל זאת לאחר שברבעון האחרון של 2010 נמשכה מגמת הצמיחה הגבוהה ונרשמו נתונים חיוביים בשוק העבודה.

בנוסף, חלה הרעה ביציבות המחירים בינואר, במסגרתה התגברו הלחצים האינפלציוניים ונמשכו רכישות המט"ח על ידי בנק ישראל. הרעה נרשמה גם בהלכי הרוח של הציבור, כאשר הן מדד מנהלי הרכש והן מדד אמון הצרכנים, המשקף את הערכות הציבור באשר למצבו הכלכלי והתעסוקתי, רשמו ירידות.

על רקע העלאת מס הרכישה: ירידה של 19% במספר דירות שנרכשו בינואר לעומת דצמבר

בהתייחס למצבו של שוק הנדל"ן המקומי, מפרטים באוצר כי בחודש ינואר נרשמה ירידה בשיעור של כ-19% במספר הדירות שנרכשו בהשוואה לחודש דצמבר. ברכישת דירות יד שנייה נרשמה ירידה בשיעור של כ-13% ואילו רכישת דירות חדשות ירדה בשיעור של 32%. הירידה במספר העסקות הקיפה את כל האזורים ובמיוחד במרכז הארץ. בולט במיוחד אזור תל אביב, עם ירידה של 20% ברכישת דירות יד שנייה וירידה בשיעור של 40% ברכישת דירות חדשות.

את הירידה במספר עסקות הנדל"ן בחודש ינואר הובילו המשקיעים אשר היקף רכישותיהם צנח בשיעור של 34% לעומת חודש דצמבר. משקל המשקיעים בשוק עמד על כ-25%, רמתו הנמוכה ביותר בשנים האחרונות ונמוכה משמעותית מהשיעור של 33% שנרשם בחודש דצמבר. זאת על רקע העלאת שיעורי מס רכישה על דירות אלו שנכנסה לתוקף בתחילת ינואר. עם זאת, ההשפעה של המהלך הנוסף שננקט על ידי משרד האוצר בשוק הדיור כהרחבת הפטור ממס שבח במכירת דירות להשקעה טרם באה לידי ביטוי משמעותי בשוק בחודש ינואר.

לגבי המהלך הנוסף שננקט על ידי משרד האוצר בנובמבר 2010 בשוק הדיור, לפיו הופחת שיעור מס השבח על קרקעות שנרכשו לפני שנת 2001, ניכרת עלייה משמעותית בהיקף המכירות של קרקעות על ידי פרטיים. ממוצע היקף העסקות בשלושת החודשים האחרונים היה גבוה פי 2.5 מאשר הממוצע בחודשים ינואר-אוקטובר 2010.

מחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת בחודש ינואר, בשיעור של 0.6% לעומת דצמבר. ירידת המחירים הקיפה את מרבית האזורים, למעט חיפה, בה הוסיפו המחירים לעלות, בשיעור של 1.5%. בירושלים נרשמה עלייה מתונה בשיעור של 0.4% לאחר ירידה חדה ברבעון האחרון של 2010.

עליית מחירי אנרגיה ומזון בעולם והתרחבות בפעילות במשק המקומי הגבירו את הלחצים האינפלציוניים

האינפלציה במשק מרימה ראש ומדאיגה לא רק את בנק ישראל אלא גם את כלכלני משרד האוצר, המסבירים כי הלחצים האינפלציוניים משקפים השפעות עולמיות, ובעיקר מחירי אנרגיה ומזון, והתרחבות בפעילות במשק אשר גורמת לעלייה במחירים המקומיים. הלחצים האינפלציוניים באים לידי ביטוי הן בעליות המחירים והן בציפיות לאינפלציה אשר חורגות מהגבול העליון של יעד האינפלציה: ב-12 החודשים האחרונים עמדה האינפלציה על 3.6% - מעבר לגבול העליון של יעד האינפלציה.

בהתייחס לשוק העבודה, מציינים באוצר כי בחודש ינואר נרשמה עלייה קלה במספר התביעות לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי ובפרט במספר המפוטרים החדשים שפנו לקבלת דמי אבטלה.

במהלך חודש ינואר נקטו בנק ישראל ומשרד האוצר בשורה של מהלכים שנועדו לצנן את שוק המט"ח, לתמוך בשקל ובכך ביצואנים המקומיים. בין היתר קבע בנק ישראל חובת דיווח על עסקות המרת מט"ח ורכישת מק"מ בהיקפים גדולים, והטיל חובת נזילות בשיעור של 10% על ביצוע עסקות בנגזרי מט"ח על ידי זרים. במקביל, הודיע משרד האוצר על כוונתו לבטל את הפטור ממס על רווחי הון לזרים. במהלך חודש ינואר המשיך בנק ישראל ברכישות מט"ח, בשווי של 2.1 מיליארד דולר, וכעת עומדות יתרות המט"ח על כ-73 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully