וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא אוכלים את זה

אשר שכטר

11.3.2011 / 7:44

עד עכשיו היה לעולם המפותח קל להעמיד פנים שעליית מחירי המזון אינה נוגעת לו - אבל לא עוד ? "גם בבריטניה ובעולם המפותח עשויות להתעורר מהומות בעקבות העלייה במחירי המזון", הזהירה השבוע כלכלנית בכירה ? האם בקרוב גם העולם השבע יהיה רעב?



>> עד כה היה קל להעמיד פנים שהעלייה במחירי המזון העולמיים לא נוגעת לנו, בעולם המפותח. העלייה החדה במחירי המזון, שהיתה בין הגורמים העיקריים למהומות שהתפשטו בעולם הערבי בחודשים האחרונים, נגעה בעיקר לחייהם של אזרחי המדינות המתפתחות העניות, מתוניסיה ועד בנגלדש. כעת מאיים משבר המזון הנוכחי, יחד עם העלייה במחירי הנפט, להוביל להתלקחות גם במדינות המערב.

"גם בבריטניה ובעולם המפותח עשויות להתעורר מהומות בעקבות העלייה במחירי המזון", הזהירה השבוע קארן וורד, כלכלנית בכירה בענק הבנקאות האירופי hsbc. "הצמיחה בשכר הממוצע בעולם המפותח היא מאוד-מאוד נמוכה, ולא מפצה את האזרחים על העלייה במחירי המזון והדלק", הוסיפה וורד.



האפשרות למהומות בעקבות העלייה במחירי המזון במדינה דמוקרטית, עשירה ומנומנמת כמו בריטניה, שבה האזרחים ממעטים לצאת בהפגנות סוערות גם כשהממשלה מקצצת בשירותים הבסיסיים ביותר שמוענקים להם, אמנם נשמעת מופרכת, אך אזהרותיה של וורד הדהדו ברחבי העולם. מחירי המזון העולמיים עלו בכ-30% בשנה האחרונה לרמתם הגבוהה ביותר זה 21 שנים. מחיר החיטה כמעט הוכפל בחצי השנה האחרונה, מחיר הסוכר עלה ב-14% בשנה האחרונה ומחירי הסויה והתירס קרובים לשיא. רוברט זליק, נשיא הבנק העולמי, הזהיר בפברואר כי העלייה במחירי המזון עשויה לדחוף 64 מיליון בני אדם ברחבי העולם לעוני.



העלייה במחירי המזון מדירה שינה מעיניהם של רבים, לא רק במדינות המתפתחות, במיוחד על רקע תחזיות שלפיהן השנה הנוכחית לא צפויה להיות פשוטה יותר. לבצורות ולפגעי מזג האוויר ברוסיה ובאוסטרליה, שהובילה לעלייה במחירי המזון ב-2010, נוספו גם הגבלות על היצוא בארגנטינה ובאינדונזיה, ולאלה נוסף גורם משמעותי, ההולך ומתעצם: מחיר הנפט, שעלה ב-28% בשנה האחרונה וחצה את רף ה-100 דולר לחבית בעקבות המהומות במזרח התיכון. מחיר הנפט משפיע גם על כל הסחורות האחרות, וכל עוד הוא עולה - גם מחירי המזון יעלו. התיאבון המתעצם של הסינים וההודים, שעם הצמיחה הכלכלית גם רעבים יותר לבשר בקר, בשר חזיר ודגנים, צפוי גם הוא להוביל את מחירי המזון לעליות נוספות.



בריטניה רחוקה מלהיות היחידה מבין המדינות המפותחות שמודאגת מהמצב. ביפן חוששים כלכלנים מובילים כי העלייה במחירי החיטה והתירס תשפיע בקרוב גם על מחירי המוצרים. יפן מייבאת חלק גדול מאספקת המזון שלה, והחשש הוא שהעלייה במחירי המזון תאלץ צרכנים לקצץ בהוצאות, תוביל עסקים לפשיטות רגל ותפגע בהתאוששות הכלכלית של המדינה. כבר כיום סופגים עסקים במדינה את התייקרות חומרי הגלם, בניסיון לא לאבד לקוחות. בארה"ב הזהירו כלכלנים מובילים את הנשיא ברק אובמה שלא "להגיב בפזיזות" לעלייה במחירי המזון ולהקפיא את יצוא המזון מארה"ב.



אז נכון, הסבירות שהמהומות במדינות ערב יתפשטו למדינות כמו בריטניה וצרפת אינה גבוהה, אך העלייה במחירי המזון והדלק מבטיחה דבר אחד: גם במערב וגם במזרח - 2011 לא תהיה קלה לאף אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully