וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופר-ביבי-בלוף-טנקר

רז סמולסקי

11.3.2011 / 7:44

הוועדה החדשה שהקים השבוע בנימין נתניהו לטיפול בשוק הנדל"ן היא תרופה לא יעילה שנשלפה מהמותן, תחת לחץ, כדי לטפל במחדל מתמשך של משרד הפנים. כמו בתחום הכבאות, ראש הממשלה שוב מתעורר מאוחר מדי לאחר שכבר נגרמו נזקים בקנה מידה לאומי



>> "הסופרטנקר של הביורוקרטיה" - כך מכנה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הוועדה החדשה להאצת הליכי התכנון המתמשכים של הדיור בישראל. אשף המלים לא יכול היה לבחור כינוי מתאים יותר, שלא בטובתו.

כמו הסופרטנקר - גם הוועדה החדשה שהקים נתניהו היא תרופה שנשלפה מהמותן ברגע האחרון כדי לטפל במחדל מתמשך של משרד הפנים, וכמוהו, הוועדה החדשה היא תיקון מאוחר מדי בתחום, לאחר שכבר נגרמו בו נזקים בקנה מידה לאומי.



משרד הפנים, שאחראי גם על שירות הכבאות במדינה, מתעלם במשך שנים מהחסמים בוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה. תוכניות בניין עיר נתקעות בוועדה עוד לפני שהן מוגשות, ויזמים של תוכניות בנייה - רשויות מקומיות, מינהל מקרקעי ישראל, בעלי קרקעות ויזמי נדל"ן פרטיים - נתקלים בקושי כבר בתנאים להגשת התוכנית. אגב, כמו בשירות הכבאות, גם כאן המחוזות מפוצלים ואין רשימת דרישות אחידה להגשת תוכניות.



לפני שבוע כינסו משרדי הפנים והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל את כל מנהלי הוועדות המחוזיות והפקידות הממשלתית כדי להציף את הבעיות שחוסמות את תוכניות הבנייה. מינהל התכנון במשרד הפנים מצא שבצנרת התכנון נמצאות כ-212 אלף דירות. הצינור הוא ארוך מאוד.



באותו פורום ניסו המשתתפים להציף את הפקקים שגורמים לסחבת, החל במחסור בתקציבים ובכוח אדם בוועדות המחוזיות, דרך ההמתנה הארוכה של התוכניות לאישורים והמלצות של משרדי הממשלה השונים, כמו משרדי התחבורה והגנת הסביבה, וכלה בפקחי היערות. כולם הסכימו, כולל מנכ"ל משרד הפנים, שוקי אמרני, שהול"לים - ועדות תכנון מהירות שהוקמו בשנות ה-90 כדי לספק לשוק אלפי דירות עבור העולים מבריה"מ - אינן הפתרון.



ופחות משבוע לאחר מכן - נתניהו שולף את הסופרטנקר שלו. במקום לחזק ולתגבר את המערך התכנון, הוא מחזיר לתחייה ועדה שנקברה לפני 20 שנה. במקום לדאוג שהוועדות המחוזיות יתכנסו מדי יום ולא אחת לשבוע או שבועיים, במקום לדאוג לתוספת כוח אדם, יועצים וחוקרים ששומעים מתנגדים לתוכניות בנייה, במקום לדאוג לאנשי מקצוע שיישבו בוועדות בנוסף ואולי במקום הפוליטיקאים שיושבים בהן, במקום תהליך כירורגי עמוק ורציני בוועדות הקיימות - נתניהו בורח לפתרון הקל מוסיף עוד ועדה עם סמכויות-על מרחיקות לכת כדי לפרוץ הסכר שתוקע את תוכניות הבנייה.



את הצעדים להאצת הליכי התכנון היה צריך לעשות לפני שמחירי הדירות האמירו לרמה שאילצה זוגות צעירים לסכן את עתידם וחסכונותיהם מעבר ליכולתם. אבל כמו במקרה של השריפה בכרמל - רק אחרי האסון ראש הממשלה ושריו נזכרים עד כמה אטי ומסורבל מערך הפקידות הממשלתית.



עתה, במקום לרפא את הוועדות הקיימות ממציאים מחלות-ועדות חדשות, שיעקפו את הקיימות, יתעלמו מהתנגדויות ומעל לכל - לא בטוח שהן יהיו יותר מהירות. כבר כיום מוגבלות הוועדות המחוזיות בטווחי זמנים שבו הן צריכות לדון ולאשר תוכניות בנייה, אלא שהן חורגות מהגבלים אלה ללא בקרה. מי מבטיח שגם הוועדה החדשה של נתניהו תעמוד בלוחות זמנים? במקום ועדות חדשות, אפשר פשוט לקיים את הקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully