וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק הסודי של קדאפי

ניו יורק טיימס

11.3.2011 / 7:44

אף שהקפיאה נכסים לוביים בשווי של כמעט 32 מיליארד דולר, לא הצליחה ארה"ב לפגוע בכוחו של מועמר קדאפי. הנשק הסודי שלו: ערימות מזומנים ששוכנות במקום מסתור בלוב - ומממנות את המלחמה שלו במורדים ? "יש לו סכומים שמעניקים לו ביטחון גם אם העולם יתמוטט על ראשו"



>> הוא מגונה בזירה הבינלאומית ורוב נכסיה הבינלאומיים של ממשלתו הוקפאו, אך הכוח של שליט לוב מועמר קדאפי עדיין לא אזל. וגם לא הכסף. לפי הערכות, עשרות מיליארדי דולרים במזומנים - דינרים לוביים, דולרים וכנראה שגם מטבעות זרים נוספים - מוחזקים על ידי קדאפי במקום מחבוא סודי בטריפולי.



הכסף הזה שומר בינתיים על כוחו: ערימות המזומנים שצבר במשך שנים רבות מאפשרות לו להמשיך וללחום בכוחות המורדים - כך טוענים בכירי מודיעין בארה"ב. משמעות החשיפה הזו היא שקדאפי, שחשש כנראה שיוטלו על לוב סנקציות מחודשות, התכונן לרגע הזה מבעוד מועד.

לדברי הבכירים האמריקאים, לקדאפי יש שליטה על מצבורים עצומים של מזומנים שאוחסנו בבנק המרכזי של לוב ובבנקים אחרים בבירה הלובית בשנים האחרונות. מאז פרוץ המהומות הועבר חלק מהכסף למתחם של קדאפי בטריפולי, באב אל עזיזיה - כך טוען מקור בעל קשרים לממשלת לוב.



אף שגורמים במודיעין האמריקאי אומרים כי אינם יכולים לאשר בוודאות את הדברים, אחד מהם אמר כי לקדאפי "קרוב לוודאי יש עדיין גישה לעשרות מיליארדים במזומן בלוב". במודיעין האמריקאי טוענים כי הכסף מאפשר לקדאפי לשלם לחייליו, לשכירי חרב אפריקאים ולתומכיו הפוליטיים למול ההתקוממות העממית.



ניטרל את האמריקאים



עתודות המזומנים ניטרלו, לפחות זמנית, את השפעת הסנקציות הכלכליות על קדאפי. הצלחתו לעמוד נגד ההתקוממות זמן ממושך מפעילה לחץ על ממשל אובמה ומנהיגי אירופה, שקיוו שיודח במהירות מהשלטון.



עד כה הסתמכה ארה"ב על צעדים כלכליים נגד שלטון קדאפי, והקפיאה נכסים לוביים בשווי של כמעט 32 מיליארד דולר. האו"ם והאיחוד האירופי הטילו גם הם סנקציות נפרדות והקפיאו נכסים של לוב. ואולם השפעת הצעדים האלה היתה רק על נכסים בינלאומיים והשקעות עסקיות מחוץ ללוב.



קנת' ברדן, עורך דין המתמחה בעניינים פיננסיים במזרח התיכון ומייעץ למוסדות פיננסיים לגבי דרכים להגן על עצמם מפני הלבנת כספים, אמר כי יש ראיות לכך שקדאפי העביר נכסים בשווי מיליארדי דולרים ימים או שבועות ספורים לפני פרוץ המהומות בטריפולי, ככל הנראה כדי להגן על הונה של משפחתו מפני סנקציות בינלאומיות.



ואולם קדאפי החל לצבור נכסים נזילים זמן רב קודם לכן. הוא צבר עתודות מזומנים מאז שהמערב החל להסיר את הסנקציות הכלכליות על ממשלתו ב-2004. הסרת הסנקציות אז הביאה לשטף השקעות מערביות בתעשיות הנפט והגז הטבעי בלוב, ואיפשרה למדינה גישה לשוקי הנפט ולשווקים הפיננסיים הבינלאומיים.



עם זאת, קדאפי חשש כנראה שהסנקציות ייאכפו יום אחד מחדש, והחל לאגור בחשאי בטריפולי מזומנים באופן שבנקים מערביים לא יוכלו להחרים אותם. הוא השתמש בבנק המרכזי של לוב, שבו הוא שולט, ובבנקים פרטיים בטריפולי. הוא גם הורה שכל העסקות הממשלתיות, כולל מכירות נפט בשוק הספוט (מסירה מיידית) הבינלאומי, יתנהלו במזומן. "הוא למד לשמור מזומנים בסביבתו", אמר מקורב לפקידי הממשל הלובי, שביקש להישאר אנונימי כדי לא לסכן את עצמו.



הבנקים מסרבים לגעת בנפט לובי



מאגרי המזומנים עשויים להתברר כקריטיים עוד יותר עבור קדאפי עם הידלדלות הכנסות הממשלה מתפוקת נפט. בשל הלחימה, לוב שואבת רק 300-400 אלף חביות נפט ליום, לעומת ממוצע של 1.8 מיליון קודם לכן. רמת השאיבה הנוכחית שווה 30-40 מיליון דולר ליום, אך שוקי היצוא נסגרו בפני לוב באופן מעשי, משום שבנקים בינלאומיים מסרבים לספק מכתבי אשראי למשלוחים של חברות הנפט, גרג פרידי, אנליסט נפט גלובלי בחברת יוראסיה גרופ בוושינגטון. "אני לא חושב שהם מפיקים הכנסה רבה מיצוא הנפט כעת", אמר פרידי. "הבנקים הבינלאומיים לא רוצים לגעת בהם".



ולמרות זאת, כמה בתי זיקוק קטנים בלוב נשארו פתוחים לצורכי השוק המקומי ולפעילות הצבאית של כוחות קדאפי. עם התייבשותם של מקורות הכנסה אחרים, המנהיג הלובי תלוי מאוד בערימת המזומנים שלו, וככל הנראה מוציא אותם במרץ כדי להישאר בשלטון. הוא משלם במזומן לתומכיו בטריפולי עבור נאמנותם, וקונה את שירותיהם של שכירי חרב אפריקאים.



המקור הממשלתי מעריך כי 3,000-4,000 שכירי חרב ממאלי, ניז'ר וקבוצת מורדים הפועלת בדארפור, סודאן, שנקראת תנועת הצדק והשוויון, גויסו על ידי ממשלו תמורת 1,000 דולר לראש ליום. אנשי מודיעין מארה"ב אמרו כי לא יוכלו לאשר מספרים.



מומחי מודיעין ואחרים אומרים שקדאפי מגלה מיומנות רבה מאוד בהסתרת כספו, ושלעתים קשה להבדיל בין נכסי ממשלת לוב, כולל קרן ההשקעות הממשלתית ששוויה 70 מיליארד דולר, לבין נכסי משפחת קדאפי. ההיסטוריה הפיננסית של קדאפי מראה כי "יש לו סכומים בלתי ידועים המוחבאים ומעניקים לו מספיק ביטחון גם אם העולם יתמוטט על ראשו", אומר דיוויד אאופהאוזר, שהיה פקיד במשרד האוצר בממשל בוש.



מסמכים של משרד המשפטים מראים שלוב עבדה עם בנקים שווייציים להלבין עסקות בנקאות בינלאומיות במשך שנים, עם מאות פקידי ממשל לובים שהורשו להעביר כסף בחשאי. טים ניבלוק, מומחה ללוב ופרופסור באוניברסיטת אקסיטר בבריטניה, אמר שלדעתו קדאפי הסתיר מזומנים כבר משנות ה-90. לדבריו, מדובר במאמץ של המנהיג הלובי להגן על כספו מהקהילה הבינלאומית ומיריביו מבית. "הוא תמיד היה מודע לכך שיש לו בעיות מבפנים ומבחוץ", אמר ניבלוק. "זה היה טיפשי מצדו שלא לצבור כסף למקרה כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully