וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

14 מיליארד שקל מונחים על הכף

נתן שבע

11.3.2011 / 7:44

מגיפת הגז



>> שמוליק, יועץ פנסיוני, הבין שלמכור מוצרים פיננסיים תמורת עמלה של כמה מאות שקלים זה פשוט לא משתלם. "אני מעדיף לבטל פגישה שבה אני יכול להרוויח 300 שקל ולשבת במשרד, לקנות ולמכור רציו באינטרנט ולהרוויח 1,500 שקל ביום", הוא אומר.

רציו היתה בין המניות הסחירות והתנודתיות ביותר בחודש האחרון. מחזורי המסחר במניה הגיעו ל-200 מיליון שקל, כאשר המניה מרכזת כמעט מדי יום את המחזור הגבוה בשוק, בציפייה להודעה על הימצאות או היעדר נפט במאגר לווייתן. המניה הספיקה לאבד רבע משוויה, החזירה חלק נכבד, אך שוב חזרה לרדת.



שמוליק לא לבד - נדמה שאין מי שלא מושקע במניות הגז או מכיר מישהו שמושקע בתחום. האמא, הספר, הפחח - כולם מדברים על כך. ממדי התופעה נהפכו למגיפה ממש. חבר אחר שעובד בארגון ממשלתי במרכז סיפר שאחד העובדים בארגון מושקע ברציו ביחד עם בני משפחתו בכמה מיליוני שקלים. הוא סוחף גם אחרים להשקיע ברציו, ומי יודע - אולי הוא נהנה מהעליות בנייר, המגיעות עם הביקוש הגדל. "אנשים שהקשיבו לו אפילו לקחו הלוואות כדי להשקיע ברציו, גם כאלה שלא בטוח שיש להם להחזיר", מספר אותו חבר. "ראיתי מזכירות שמרוויחות כמה אלפי שקלים מהמרות על מניות גז".



הסיכון בהשקעה בחברות הגז לא נמוך גם לאחר שהתגלו המצבורים. הגז יזרום רק בעוד שנתיים ורשימת הסיכונים פרט לכך עוד ארוכה. אבל למרות הסיכון, מניות הגז החליפו מזמן את מניית טבע ב"תיק ההשקעות הלאומי". הבורסה דיווחה החודש כי אחזקותיהם של הציבור במניות הגז הן 14 מיליארד שקל - 42% משווי החברות בענף בבורסה. 11 מיליארד שקל מתוכם מוחזקות בחמש החברות הגדולות רציו, ישראמקו, אבנר, דלק קידוחים ודלק אנרגיה. רק 9%, כלומר כ-3.5 מיליארד שקל, מוחזקות בידי המשקיעים המוסדיים, בדיוק כמו לפני שלוש שנים. מדובר בתמהיל לא רגיל כלל. ברוב המניות בבורסה מחזיקים בעלי עניין וגופים מוסדיים, ובמיעוטן הציבור.



ההבדל הזה מציב סיכון נוסף: הציבור עצמו, שהוא הרבה פחות מפוכח מלקוחות מוסדיים ופועל מהבטן, לטוב ולרע. אם תרחישים רעים יתממשו בחלקם או במלואם, זרם המיליארדים שציבור לא מתוחכם השקיע שם יסחוף את כל המשקיעים ויוביל לירידות חדות במניה שעשויות להגיע לעשרות אחוזים. מי שחושב שברגע האחרון יצליח להימלט - טועה. במשברים אחרים של חברות מבוססות היו מוסדיים שנעמדו וניצלו את הירידות כדי לאסוף סחורה, או שהעריכו כי הסערה תשקע עוד כמה ימים ולא הגיבו למשבר בכלל. במקרה של מניות הגז - המוסדיים לא יהיו שם כדי לרכך את המכה.



בשורה התחתונה, ההתנהגות של מניות הגז הן התמצית של טבע האדם - הרבה ומהר. יש כאלה שכבר מחפשים/חוזרים לסיבוב החדש/ישן. "בחודש האחרון הייתי במפגש של חברת נדל"ן שמשווקת קרקעות חקלאיות במרכז", סיפר ישראל, שמחזיק גם הוא בעשרות אלפי שקלים במניות הגז. "אפשר להרוויח על הקרקע הזו פי כמה אם יסבו אותה למגורים. בכל הקרקעות מסביב לחלקה כבר עשו זאת", הוא מציג בפני את הניירות. ומי מבטיח לך שזה מה שיקרה? "אף אחד", הוא משיב. בעצם גם במניות הגז לא הבטיחו לו כלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully