וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית נהרס? פנו לממשלה

רז סמולסקי

11.3.2011 / 7:44

מתנערים מאחריות



>> ביום שאחרי רעידת האדמה בעלי הדירות יישאו את עיניהם לירושלים, כי נכון להיום אין להם הרבה כלים להתגוננות מפני רעידות אדמה. המזל הגדול של בעלי הנכסים בארץ הוא שבעשורים האחרונים לא התרחשה כאן רעידת אדמה בעוצמה שהחריבה מבנים. במקרה של אסון כזה, ביטוח הדירות יתגלה כמסמך שלא שווה הרבה יותר מהנייר עליו הוא כתוב.

ביום שאחרי רעידת האדמה יגלו המבוטחים שהביטוח שקנו עבור הדירה במיטב כספם מכסה במקרה הטוב את תכולת הבית, וכנראה שגם את המבנה. ואולם הכסף עבור המבנה יתקבל רק עבור שיקום הבית, ולשם ביצוע פעולה זו המבוטח יהיה חייב לשלב ידיים עם שכניו לבניין. משמעות הדבר היא שכל דיירי הבניין, שעד אתמול רבו על זוטות כמו פחי הזבל ושיפוץ תיבות הדואר, יהיו חייבים לחבור לפרויקט ענק ומורכב של בניית בניין מאפס. בקיצור, עליהם להיערך לתקופה ארוכה מאוד של חיים בלי דירה משלהם.



חברות הביטוח מכירות את הבעיה הגדולה הזו אך מסירות את האחריות בטענה הלגיטימית שהן אחראיות לסגירת הצד הפיננסי - להביא את הכסף ביום הפקודה ולא יותר. הן לא מפקחות בנייה ולא מנהלות פרויקטים, בדומה למצב בביטוחי הבריאות - שם הן אחריות למימון ההשתלה אך לא למציאת כליה מתאימה. התנהגות הישראלי המצוי אינה בתחום הטיפול שלהן.



מה הפתרון? כנראה שכולם מסתמכים על המדינה. ואולם לממשלה אין כיום תקציב מאושר לשיקום הבתים, וגם לא תוכניות מפורטות לגבי מסלולי אישור הבניינים החדשים. כמו אחרי אסון הכרמל, הפתרונות יימצאו אחרי המבול. גם רעידת אדמה עם נזקי רכוש בהיקף קטן של עשרה בניינים תשאיר עשרות או אף מאות משפחות על סף פשיטת רגל, והמדינה תתבקש להתערב.



הכיסוי היחיד שמסתמן כפתרון ביטוחי בעת צרה הוא ביטוח קרקע - שיאפשר למבוטחים לרכוש דירה חדשה ולא לבנות מחדש בעצמם - אך חברות הביטוח מודות שהן לא משווקות אותו מספיק, ולא כולן מוכרות אותו בכלל. ביטוח זה אינו יקר באופן משמעותי מביטוח מבנה נגד רעידות אדמה, אבל מאפשר למבוטח לחלץ את עצמו מההריסות במקרה שאי אפשר לשקם את הבניין. כמובן שכדי להפעיל את ביטוח הקרקע צריכים להתקיים שורה של תנאים, שאחד מהם הוא שאין אפשרות לשקם את הבניין.



אחד הפתרונות האפשריים יכול להיות באמצעות תוספת זכויות הבנייה. תוספת של יחידות דיור תגדיל את מקורות המימון, ותוכל בהחלט להספיק לשיקום בניינים באזורי הביקוש. יזמים יוכלו לבנות את הבתים הישנים על פי סטנדרטים מודרניים ולקבל בתמורה את הדירות הנוספות לבניין, או לחילופין הדיירים יוכלו לקחת לעצמם את הדירות ולשלם באמצעותן את עלות הקבלן.



אלא שהפתרון הזה יהיה יעיל רק במקום שבו ערכי הנדל"ן גבוהים מספיק. וכך יישובים כמו חצור הגלילית ובית שאן, שנמצאים באזורים המסוכנים ביותר לרעידות אדמה, יישארו ללא פתרון. יתרה מזו, גם בשביל ליישם פתרון זה במהירות וביעילות, צריכה הכנסת כבר היום לקבוע כיצד יבוצע פרויקט הפינוי-בינוי האדיר הזה, כמה זכויות בנייה חדשות יינתנו, באילו תנאים וכיצד יתבצע אישור במסלול מהיר. אם לא, ביום שאחרי רעידת האדמה יריבו בעלי הדירות לא רק בינם לבין עצמם, אלא גם עם הרשויות המקומיות והמחוזיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully