וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארקטווץ': על העולם להיערך לנפט ב-200 דולר לחבית

סוכנויות הידיעות

11.3.2011 / 11:47

אם המהומות בעולם הערבי "ידביקו" גם את ערב הסעודית, מחיר הנפט עלול לעלות אף מעל למחיר זה



על העולם להיערך לעלייה במחיר הנפט לכדי 200 דולר לחבית אם המהומות בעולם הערבי "ידביקו" גם את ערב הסעודית – כך דיווח אתר האינטרנט מרקטווץ'.



הפגנות ענק צפויות היום בסעודיה. הצבא נמצא בכוננות גבוהה לצד כוחות משטרה שפרוסים ברחובות הבירה ריאד, ברחובות ג'דה במערב ובמזרח המדינה, שם מרוכזת האוכלוסייה השיעית. אתמול כבר נפתחה אש לעבר תהלוכה בעיר קטיף.

"רפורמה לא תבוא באמצעות הפגנות או בדרך של מלחמת אחים או פיצול החברה", הצהיר שר החוץ הסעודי סעוד אל-פייסל באופן שנשמע כאזהרה חד-משמעית כלפי הכוונה לקיים היום "יום זעם". אבל גם הוא וגם מלך סעודיה עבדאללה אינם מאמינים שהצהרות ועצות לציבור ימנעו את ההפגנות.



חילות היבשה והאוויר נמצאים בכוננות גבוהה לצד כוחות משטרה רבים שפרוסים ברחובות הבירה ריאד וברחובות ג'דה ובמזרח המדינה, שם מרוכזת האוכלוסייה השיעית שמונה כ-15% מכלל האזרחים. הכנות אלה הן המשך להוראת שר הפנים הסעודי ומי שממונה על ביטחון הפנים לאסור ולמנוע הפגנות במדינה, ולפסיקת מועצת חכמי ההלכה הסעודית שלפיה הפגנות מנוגדות להלכה. כבר אתמול, פתחו כוחות הביטחון הסעודים באש לעבר מאות מפגינים שקיימו תהלוכה בעיר קטיף במזרח המדינה.



סעודיה גם מזהירה את איראן לבל תתערב ותניע את האוכלוסייה השיעית להפגין, והבטחתו של אל-פייסל לפיה "נגדע את האצבעות הזרות שיתערבו בסעודיה" אינה זקוקה לפרשנות. בה בעת הקדים מלך סעודיה ויזם כמה צעדים שעשויים לטעמו להקהות את דרישות המפגינים בכך שפיזר סכום עתק של כ-36 מיליארד דולר בין האזרחים הנזקקים, והורה להעניק הלוואות נוחות לצעירים שמבקשים לבנות בתים ולהקים משפחות. אולם אלה אינם מהווים תשובה לדרישות המפגינים שמעל דפי פייסבוק מגייסים את תומכיהם.



בין עשר דרישות היסוד שהציגו, הם תובעים את הפיכת הממלכה לממלכה חוקתית, לנתק את בית המלוכה מטיפול ישיר במדיניות ובכך להפוך את תפקידו של המלך לסמלי בלבד. יתר הדרישות נוגעות לביטול "מיסוי לא הוגן", להעלאת שכר המינימום ל-2,600 דולר לחודש ולהענקת זכויות מלאות לנשים.



סטיאג'יט דאס, מומחה לפיננסים עולמיים, מאמין כי ערב הסעודית היא הצומת הבא בפרשת המהומות בעולם הערבי. אם השלטון לא יוכל להתמודד עם האתגר החמור זה 60 שנה, הכלכלה העולמית תיראה שונה מאד בעוד שנה מהיום. דאס אמר כי הוא מאמין שהמשקיעים צריכים לשאול את עצמם מה מחיר של חבית נפט הגבוה מ-200 דולר לחבית יעשה לכלכלה העולמית.



"אנחנו נכנסים לתקופה של חוסר וודאות פוליטית. חוסר יציבות שמתחיל במרוקו ונגמר בסין, ונדמה כאילו העולם לא מעריך נכונה את הפוטנציאל לשינוי של הסדר העולמי הנוכחי", אמר דאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully