וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמיר כהנוביץ: האזור שניזוק מהווה 1.7% מהתמ"ג של יפן - הפגיעה הכלכלית תהיה נמוכה יחסית

יעל פטר

11.3.2011 / 20:31

כלל פיננסים: "פגיעה גדולה יותר עשויה להיות מירידה בצריכה, מאי ודאות וירידה של בטחון הצרכנים"



אמיר כהנוביץ, כלכלן מקרו ראשי של כלל פיננסים, ציין הערב (ו') כי הפגיעה בכלכלה היפנית, אחת הגדולות בעולם, תשפיע באופן ישיר על הכלכלה העולמית. "יפן מהווה חלק משמעותי מהסחר העולמי, הן ביצוא והן ביבוא, ובסיס להשקעות חברות זרות. אולם ההשפעה לא צפויה להיות משמעותית. האזור בו נרשמו רוב הנזקים הוא מחוז מיאגי המהווה רק 1.7% מהתמ"ג ביפן. בנוסף מכיוון שחלק גדול מחברות הענק שמרכזיהן ביפן כלל אינן מיצרות שם אלא העבירו מזמן את הפעילות למדינות מזרח אסיה הזולות, הם יוכלו להמשיך לתפקד גם במקרי אסון".



להערכת כלל פיננסים "הפגיעה בכלכלה היפנית תהיה נמוכה יחסית. פגיעה גדולה יותר עשויה להיות דווקא מירידה בצריכה המקומית, אם אי הוודאות ואווירת האסון שפוקדת את יפן יורידו את בטחון הצרכנים. במקרים מסוימים אסונות טבע יכולים להיות זרז לכלכלה, אך ביפן של היום התנאים הפוכים. השפעות ברורות יותר יהיו דרך אי הודאות שעלתה, דרך השפעות שערי חליפין (החלשות הין), מעבר בין אלטרנטיבות השקעה, כשמשקיעים סולידיים יחפשו מקומות רגועים יותר, וזה יכול להתבטא ביציאה ממניות יפניות או יציאה כללית מיפן".



"באופן כללי, כלכלות מפותחות מסוגלות להתמודד עם אסונות טבע בצורה טובה ממדינות מתפתחות. המדינה אמנם תצטרך להתמודד עם הוצאות רבות לשיקום הנזקים אך חלק גדול מהנזקים ישולמו על ידי חברות הביטוח, ואפילו הממשלה היפנית עצמה נהגה באחריות שהפרישה כל שנה לקרן שמיועדת למימון אסונות. נכון להיום נמצא בקרן סכום בשווי 2.4 מיליארד דולר".



כהנוביץ מציין כי, "לשם השוואה ברעידת האדמה בקובה שהתרחשה ב-1995 נאמד הנזק לסקטור הפרטי והציבורי ב-156 מיליארד דולר וכמובן שביפן מדובר בנכסים יקרים הרבה יותר, לכן הסכום הנוכחי אמנם קטן ביחס לנזקים, אך עדיין סכום זמין באופן מידי כטיפול חירום".



לדבריו, "הדבר שהכי צריך להדאיג את יפן כת מבחינה כלכלית היא פרמיית הסיכון שידרשו המשקיעים על אגרות החוב שלה, מפחד שהיא תיגרר להוצאות ענק שתתקשה להחזיר. יפן לא יכולה להסתכן בעליית תשואות, עלייה כזו עשויה להפוך את החוב העצום שלה לפצצה כלכלית. לכן סביר להערכתנו שחברות הדירוג ישקלו להפחית את דירוג האשראי שלה".



כהנוביץ מסביר כי "הבנק המרכזי ביפן יאלץ לאותת שידחה לזמן רב, אולי אף ששנים, את העלאת הריבית (מ-0.1% כיום), בדומה לצעדים שנקט החודש הבנק המרכזי בניו זילנד, ובנוסף יפעל להגדלת הנזילות במערכת הבנקאית כדי למנוע מצוקת אשראי שתוסיף על הנזקים ולפאניקה. צעדים אלו אם יבוצעו ימתנו מעט את עליית התשואות הצפויה ואת החלשות הין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully