וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת הבחירות של נתניהו

מירב ארלוזורוב

13.3.2011 / 7:07

בתוך הכסף



>> הנחיות היועץ המשפטי לממשלה אוסרות על ניהול כלכלת בחירות מרגע שבו מוכרז מועד הבחירות. עם זאת, הנחיות היועץ המשפטי לממשלה אינן אוסרות על קיום כלכלת בחירות קודם לכן - במהלך הרגיל של כהונת הממשלה, וכאשר לכאורה אין בחירות צפויות באופק. כך נוצרה הלאקונה, שכאשר יציבותה של הממשלה מתחילה להתערער, ועולות השערות לגבי מועד קרוב של סיום כהונתה, יכול ראש הממשלה לקנות את תמיכת חבריו לקואליציה באמצעות קיומה של "כלכלת בחירות עוד לפני שהוכרז על הקדמת הבחירות".

כל הסימנים מעלים את החשד כי זו בדיוק המדיניות שנתניהו נוקט כעת. נתניהו יודע שהקואליציה שלו נסמכת על כרעי תרנגולת, וכי קיימת הסתברות ממשית שהממשלה לא תוציא את השנה הנוכחית. נתניהו ממוקד עתה בהבטחת יציבות הקואליציה שלו - או לכל הפחות, ביצירת מערכת יחסים טובה עם חבריו לקואליציה במטרה להבטיח את תמיכתם בו גם לאחר קיומן העתידי של בחירות. הדרך לעשות זאת היא לקנות, תרתי משמע, את תמיכת סיעות הקואליציה - בעיקר את תמיכתה של ש"ס. אין דרך אחרת להסביר את המדיניות המוזרה שבה נוקט נתניהו באחרונה בעניין עליית מחירי הנדל"ן.



ראשית, שתיקתו באופן רשמי ותמיכתו באופן מעשי של ראש הממשלה ביוזמה המיותרת של שר השיכון, אריאל אטיאס, לסבסד משכנתאות לזכאים בפריפריה. נתניהו מתגאה בידע הכלכלי שלו, ולכן גם הוא בוודאי מבין שהתרופה לשוק שנמצא בעודפי ביקוש גדולים אינה להגדיל את הביקושים.



גם אם נתניהו אינו מבין זאת, הרי שלפניו הונח ניתוח שערך בנק ישראל למבצע דומה שערך שר השיכון נתן שרנסקי לפני עשור. אף שבאותה תקופה שוק הנדל"ן היה ממותן, סבסוד המשכנתאות הביא לזינוק במחירי הדירות. אם אלה היו התוצאות בשיאו של המיתון של האינתיפאדה השנייה, לא צריך להיות כלכלן דגול כדי לנחש מה יהיו התוצאות של מדיניות דומה ב-2011, כאשר שוק הנדל"ן רותח ובפריפריה יש עודפי ביקוש.



אין ברירה אפוא אלא להסיק כי נתניהו הבין היטב את הדברים - אבל הוא תומך בהצעה מסיבות פוליטיות. מהסיבה שכך חשקה נפשה של ש"ס.



זו אינה העדות היחידה. גם ההתעקשות של נתניהו כי המדינה תסבסד קרקע במכרזים לדיור מוזל מעוררת חשד. התוכנית היא לסבסוד קרקע ל-5,000 יחידות דיור, הפעם באזור המרכז היקר. משרד האוצר מעריך כי עלות הסבסוד תסתכם ב-700 מיליון שקל.



הפעם אמנם ש"ס אינה עומדת באופן ישיר מאחורי ההצעה, ועל פניו נראה כי ראש הממשלה הגה אותה. אבל שימו לב לזאת: מכרזי הדיור המוזל, שעד היום לא כללו סובסדיה על הקרקע, מוצעים לזכאים על פי המפתח הבא: 30% למשפחות בעלות 7 ילדים ויותר ו-30% נוספים למשפחות שלהן 4-6 ילדים. רק היתרה, 40%, מוצעות למשפחות קטנות או לזוגות ללא ילדים. המפתח הזה הביא לכך שעד היום לפחות 60% מהדירות בדיור המוזל נרכשו על ידי משפחות חרדיות, עם 4 ילדים ויותר. מדובר בלפחות 60%, כי בבניין שבו 60% מהדירות נרכשו בידי משפחות חרדיות - בד"כ משפחות מסורתיות או חילוניות כבר לא ירצו להתגורר. בבניינים רבים, לפיכך, הדיור המוזל נרכש בפועל ב-100% בידי משפחות חרדיות.



אז נכון, ש"ס אינה עומדת באופן רשמי מאחורי ההצעה הזו - אבל ש"ס ובוחריה יהיו הנהנים ממנה. להבדיל מההצעה של סבסוד המשכנתאות, שבה כאילו עוזרת ש"ס לבוחריה אבל בפועל היא פוגעת בהם (בגלל עליות המחירים הצפויות), במקרה של דיור מוזל של משרד השיכון מדובר בהנחה נטו שהמדינה נותנת על חשבונה. במקרה זה הנחה של 700 מיליון שקל, שיש יסוד סביר לחשד כי רובה הגדול יזרום לכיסי החברה החרדית. ואם זו אינה כלכלת בחירות מכוונת, אז מה כן?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully