וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עליית תשואות באג"ח של יפן - פצצה כלכלית"

מאת ליאור זנו ויעל פטר

13.3.2011 / 7:07

הביקושים ביפן יגדלו, הין ייחלש והיקף הנזק יגיע ל-20 מיליארד דולר ? כלכלנים מעריכים כיצד ישפיע האסון על הכלכלה היפנית והעולמית



>> רעידת האדמה שהיכתה ביום שישי ביפן נחשבת לחזקה ביותר במדינה ב-140 השנים האחרונות. לאסון יש כמובן השלכות כלכליות ניכרות, וכמה כלכלנים ניסו להעריכן.

אמיר כהנוביץ', כלכלן מקרו ראשי של כלל פיננסים, ציין כי הפגיעה בכלכלה היפנית תשפיע באופן ישיר על הכלכלה העולמית. לדבריו, "ההשפעה לא צפויה להיות משמעותית. האזור שבו נרשמו רוב הנזקים הוא מחוז מיאגי, שחלקו הוא רק 1.7% מהתמ"ג ביפן. בנוסף, מכיוון שחלק גדול מחברות הענק שמרכזיהן ביפן כלל אינן מייצרות שם, הן יוכלו להמשיך לתפקד גם במקרי אסון".



להערכת כהנוביץ', "הפגיעה בכלכלה היפנית תהיה נמוכה יחסית. פגיעה גדולה יותר עלולה להיות דווקא מירידה בצריכה המקומית, אם אי הוודאות ואווירת האסון שפוקדת את יפן יורידו את ביטחון הצרכנים. באופן כללי, כלכלות מפותחות מסוגלות להתמודד עם אסונות טבע בצורה טובה ממדינות מתפתחות. הממשלה היפנית עצמה נהגה באחריות כשהפרישה בכל שנה לקרן שמיועדת למימון אסונות. כיום נמצאים בה 2.4 מיליארד דולר.



"הדבר המדאיג ביותר מבחינת יפן היא פרמיית הסיכון שידרשו המשקיעים על האג"ח שלה, מפחד שהיא תיגרר להוצאות ענק שתתקשה להחזיר. יפן אינה יכולה להסתכן בעליית תשואות על האג"ח של יפן, שעלולה להפוך את החוב העצום שלה לפצצה כלכלית".



יניב חברון, כלכלן מקרו ראשי של אקסלנס, הוסיף כי "זה נכון שיש שיתוק של הכלכלה בהתחלה למשך כמה ימים, אך הכלכלה תחזור לעצמה בתוך כמה שבועות. לא מזמן הורידו ליפן את דירוג האשראי בגלל יחס חוב-תוצר של הממשלה", אומר חברון, "כעת, זה רק יגדיל ויכביד על הגירעון הממשלתי, מאחר שהממשלה תצטרך להוציא כספים על עבודות שיקום. הניקיי ירד רק ב-1.7%, כלומר המשקיעים אינם מתרגשים עד כדי כך ולא בורחים מהניקיי".



לדבריו, "הייתי מצפה לראות את הין נחלש משמעותית, אבל זה לא קרה. הוא אפילו התחזק קצת, מאחר שחברות הביטוח היו צריכות להצטייד בנזילות כדי לשלם. בשל כך הם מכרו נכסים מעבר לים, והחליפו את הדולרים שקיבלו לין".



"במקרים כאלה נסיונות התנבאות נדונים לכישלון, אך צריך לזכור שאנחנו עדיין נמצאים בעולם תחת מיתון", אמר אתמול פרופ' עומר מואב מהאוניברסיטה העברית, לשעבר יו"ר הפורום המייעץ לשר האוצר. "יפן תצטרך לייבא מהעולם שירותים ומוצרים לתהליך שיקומה, כך שייתכן כי לרעידת האדמה תהיה השפעה חיובית על כל העולם, חוץ מעל ליפן. מצד שני, אני בטוח שחברות ביטוח בעולם חטפו מכה אדירה, ועדיין לא ברור כיצד זה ישפיע על השווקים".



לגבי יחס החוב-תוצר הגבוה של יפן אמר מואב: "אפשר לחשוב על זה כמדיניות מרחיבה, לא מכוונת כמובן, של גידול בביקושים. מצד שני, אנחנו רואים נזק אדיר לכושר הייצור המקומי". מה שכן ניתן לניבוי, לפי מואב הוא היחלשות המטבע היפני: "ברור שהין ייחלש עכשיו, וזה מתבטא גם בצורך של יפן לממן את הפירעון ולייבא".



"איננו יודעים עדיין איך כל הסיפור הזה ייגמר, כי יש ציפיות לעוד רעידות משניות. יפן היא מדינה חשובה ומתועשת עם כ-7% מהתוצר הגלובלי", אמר כלכלן המקרו של hsbc, יונתן כץ. לדבריו, "בטווח הקצר היקף הפעילות הכלכלית ביפן קטן. איני לא חושב שההשפעה תימשך. אני חושב שמחירי הנפט ימשיכו להיות רגישים יותר למזרח התיכון".



כץ הוסיף כי "היפנים רגילים לאסונות האלה ונערכים להם. זה יגרום להשקעות ענק לשם שיקום האזורים שנפגעו. ההערכה הראשונית היא לנזק של 20 מיליארד דולר. לדעתי, ייתכן שזה יהיה כפול מכך. מבחינה מקרו-כלכלית טהורה, שיקום המדינה וההשקעות הענקיות, ובטח שהסיוע ממדינות אחרות, יגרמו לגידול בתוצר מ-2012 ואילך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully