וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היפנים מנהלים את מלחמת ההישרדות באמצעות הרשתות החברתיות

מאת דפנה מאור ואיילה צורף

13.3.2011 / 7:44

רוב רשתות הסלולר ביפן נפלו, ועדכונים ברשתות החברתיות החליפו את התקשורת הרגילה ■ כבר ביום שישי הועלו לאתרים עשרות אלפי קטעי וידיאו שצולמו על ידי עדי ראייה ■ במקביל, השתרכו תורים ארוכים לצד טלפונים ציבוריים, המקבלים עדיפות תקשורתית בעת חירום &#9



רעידת האדמה וגל הצונאמי שהגיע בעקבותיה לחופי יפן, בדומה למהפכות במדינות ערב, הבהירו שוב את חשיבותה של המדיה החברתית והאינטרנט בקיום תקשורת בעת חירום. כמו תחנות רדיו של עיירות קטנות בעת סופת טורנדו, עידכנו משתמשי הקהילה המקוונת את העולם במתרחש מכל מקום ביפן מוכת האסון. עדכוני מצב של התחבורה, אזהרה מהידרדרות במצבו של הכור הגרעיני, מספרי טלפון של שגרירויות לתושבים זרים וחוויות מזעזעות ומעוררות השראה - כל אלה נישאו על גבי האינטרנט ובציוצים.



"רעידת האדמה היתה רגע של תהילה עבור האינטרנט וגם לטוויטר - בזכותם המידע עבר בחופשיות, בדייקנות ובמהירות", כתב בבלוג שלו פיטר פיין, הבעלים של האתר הקמעוני היפני j-list.



כבר ביום שישי אחר הצהריים הועלו לאתרי הווידאו באינטרנט עשרות אלפי קטעים שצולמו על ידי עדי ראייה. יפנים ותיירים ביפן עידכנו את קרובי משפחותיהם ואת חבריהם בעולם באמצעות הודעות סטטוס בפייסבוק וציוצים בטוויטר.



הפגיעה בתשתיות ביפן היתה קשה - החל במערכת הרכבות שהושבתה כמעט כליל, עם כמה רכבות נוסעים שנעדרו, לפי דיווחים אחרונים, ועד מערכת הטלפונים הסלולריים, שחלק גדול ממנה הושבת. האינטרנט, לעומת זאת, ממשיך לעבוד.



יפן היא צומת לכבלי תקשורת תת-ימיים הפרושים לרוחב האוקיינוס השקט ומספקים חיבור אינטרנטי בין חלקים שונים של העולם. 20 כבלים תת-ימיים מתחברים ליפן, ועד כה לא היו דיווחים על נזקים, מלבד שיבושים בכבלים המקשרים לסין, לדרום קוריאה ולמדינות נוספות בדרום מזרח אסיה. למרות הפגיעה המדווחת בכבלים, אין שיבוש בתעבורת האינטרנט באזור.



רשתות הסלולר ביפן נפלו ברובן, אם כי ל-themarker נודע על יצירת קשר טלפוני כבר ביום שישי מישראל ליפן. ntt דוקומו, kddi וסוטפבנק, שלוש רשתות הסלולר הגדולות ביפן, הודיעו על שיבושים בשירות באזורים רבים ביפן. דוקומו צימצמה את תעבורת השיחות ב-80%. התקשורת הקווית הוקצבה בשל הביקוש הרב ואזרחים רבים נהרו לטלפונים ציבוריים, שמקבלים עדיפות ברשתות התקשורת בעתות חירום. חברת הטלפונים ntt איסט איפשרה למנויים להעלות מסרים של עד 100 תווים לאתר מיוחד מאזורי האסון, כך שכל מי שחיפש את המנוי היה יכול לאתר את ההודעה שלו באמצעות מספרו.




ביפן פועלים 44.3 מיליון קווי טלפון רגיל, 115 מיליון קווי סלולר ו-99.18 מיליון משתמשי אינטרנט, נכון לסוף 2009. האינטרנט ביפן נחשב אחד המתקדמים בעולם, עם תשתיות יציבות ומהירות גלישה גבוהה, בזכות השקעות ממשלתיות בתשתית, שיותר ממחציתה מבוססת על סיבים אופטיים. מהירות הגלישה ביפן היא השנייה בעולם אחרי דרום קוריאה, עם חיבור של 7.9 מגה-ביט לשנייה בממוצע. ואולם הממוצע מטעה: רוב היפנים מחוברים לרשת הפועלת במהירות של 100 מגה-ביט לשנייה, ותמורת 2,000 ין נוספים (24.4 דולר) אפשר להתחבר לרשת שמהירותה ג'יגה-ביט לשנייה.



במאמץ לסייע לניצולי רעידת האדמה, פתחה חברת fon, המספקת שירותי תקשורת wifi ביפן, את הנקודות החמות שלה לגלישה בחינם - יותר ממיליון נקודות גלישה אלחוטית. באמצעות wifi, יכולים בעלי סמארטפונים להתקשר גם אם אין תקשורת סלולרית זמינה.



ירון צ'רבין, ישראלי המתגורר זה 13 שנה בטוקיו, סיפר ל-themarker לאחר רעידת האדמה ביום שישי בבוקר כי "התקשורת במדינה קרסה ואין לנו תקשורת קווית. מרגע רעידת האדמה הראשונה גם הסלולר קרס, הרכבות מושבתות וגם חלק מהטיסות. עם זאת, האינטרנט פועל במלוא כוחו, למרות העומסים החלים עליו בשל הפניית כל הפעילות התקשורתית דרכו". השיחה עם צ'רבין נוהלה באופן תקין דרך רשת סקייפ. לדבריו, "כל התקשורת של יפן עברה לרשת. אני מדבר עם כל מי שצריך מסביב לעולם בווידאו או בסקייפ כאילו אין טיפת עומס על הרשת".



-



בהכנת הכתבה השתתף גיא גרימלנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully