וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידת האדמה טילטלה את כלכלת יפן - וול סטריט והין עלו, הנפט ירד

מאת דפנה מאור

13.3.2011 / 8:46

אסון הטבע שפקד את יפן עשוי לגרום נזק של יותר מ-100 מיליארד דולר למדינה, הסובלת גם כך מקיפאון יחסי ומחובות גדולים ■ כיצד תמומן עלות השיקום, מדוע זינק הין באופן מפתיע ב-1.4% מול הדולר, למה עלו הבורסות בוול סטריט לאחר האסון, ואיך כל זה משפיע על האג"ח ש





ליפן יש חובות גדולים. האם היא עלולה לפשוט רגל?



החוב של ממשלת יפן שקול ל-175% מהתמ"ג, הגדול ביותר בין המדינות המתועשות, בנוסף לגירעון תקציבי גדול. כשיפן תצטרך לשקם מחדש את התשתיות והבניינים שנפגעו, היא תידרש להגדיל את הוצאותיה וחובותיה. יש הסבורים כי הגדלה כזו מסכנת מאוד את יציבותה הפיננסית של יפן. ואולם, תשואה של 1.3% על אג"ח של ממשלת יפן כאשר האינפלציה היתה 7.0- נחשבת אטרקטיבית, ולכן יש ליפן יכולת לגייס כסף מהשווקים הבינלאומיים ללא קשיים ­ למרות החוב הגדול, שמימונו כיום גוזל
25% מהתקציב הממשלתי.



ליפן יש גם יתרות מט"ח גדולות, המוחזקות באג"ח של ממשלת ארה"ב, אותן תוכל למכור. ואולם, מהלך כזה אינו רצוי ליפן שכן הוא יחזק את הין ויפגע בכוח היצוא של הכלכלה.



כיצד תגיב ממשלת יפן לפגיעה הכלכלית?



ממשלת יפן צפויה להגביר את הזרמת הכסף לכלכלה, וכבר הודיעה כי קרן חירום של 2.4 מיליארד דולר החלה לפעול. ייתכן שכפי שעשתה במשבר הפיננסי, היא תשלב פעולה פיסקלית של הזרמת תקציבים לתמרוץ הכלכלה ­ השקעה בשיקום ובנייה מחדש, בפעולה של הבנק המרכזי שלה, שיגביר את הנזילות באמצעות הרחבה מוניטרית. עם זאת, יכולתו של הבנק לתמרן את הריבית מוגבלת כמעט לחלוטין, מפני שהריבית ביפן אפסית זה שנים רבות, עקב הצמיחה הכלכלית הדלה. לשם השוואה, ברעידת האדמה הגדולה הקודמת ב-1995, הוריד הבנק המרכזי את הריבית ב-0.75%.



מדוע זינק הין?



באופן מפתיע, הין דווקא זינק לאחר רעידת האדמה ביום שישי, בשיעור של 1.4% מול הדולר. הין זינק מכיוון שהמשקיעים בשוק המט"ח מעריכים כי הצרכנים היפנים יצטרכו לפדות חלק מתיקי ההשקעות הזרים שלהם כדי לממן את שיקום הנזק, ומשום שהם יעדיפו להחזיק מזומנים בעת צרה. פידיון של תיקי השקעות למזומן גורם לביקוש גבוה למטבע היפני ומעלה את שערו. בנוסף לכך, תאגידים רבים יזדקקו גם הם לגייס מזומנים וצפויים להמיר את הכנסותיהם בשווקים זרים למטבע הין.



בטווח הארוך יותר יש לחץ שלילי על הדולר מכיוון שממשלת יפן היא אחת המחזיקות הגדולות בעולם של יתרות מט"ח, חלקן הגדול באג"ח של ממשלת ארה"ב. אם יפן תצטרך למכור יתרות מט"ח דולריות, היא שוב תקפיץ את הביקוש לין.



כיצד משפיעה התחזקות הין על יפן?



התחזקות המטבע המקומי היא פגיעה קשה לכלכלה המבססת את צמיחתה על יצוא בעיקר. ככל שהין חזק יותר ביחס למטבעות אחרים, היצוא מיפן יקר יותר עבור לקוחותיהן הזרים של החברות היפניות. לפי הערכות גסות, כל עלייה של ין אחד בשער הין לדולר מקטינה את רווחיה של יצואנית גדולה כמו טויוטה ב-30 מיליארד ין בשנה.



מדוע נפל מחיר הנפט?



מחיר הנפט נפל ב-1.5% ביום שישי לאחר הרעידה, וחתם את השבוע בירידה של 3%. הנפט זינק בשבועות האחרונים בשל החשש לפגיעה באספקה מהמזרח התיכון, בעיקר בגלל הלחימה בלוב. ואולם, כאשר רעידת אדמה פוגעת בכלכלה ענקית כמו של יפן, המהווה יבואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם, יש חשש שהשבתה של פעילותה הכלכלית תפגע בביקוש לנפט.



ביום שישי היה גם חשש שגלי צונאמי יפגעו בחוף המערבי של ארה"ב והאוכלוסייה בחופים פונתה, מה שגרם לפגיעה בביטחון הצרכנים בכלכלה הגדולה בעולם ובביקוש לאנרגיה. סיבה נוספת לירידת מחיר הנפט הוא שיום הזעם בסעודיה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, בוטל. סעודיה היא היעד העיקרי לתשומת לב שוק הנפט, מחשש שהמהומות בבחריין יתפשטו אליה וישבשו את האספקה.







מדוע נפל מחיר התירס?



יפן היא היבואנית הגדולה ביותר של תירס מארה"ב. נמלי הסחר של יפן נפגעו בצונאמי ולכן יש חשש כי בטווח הקצר הביקוש לתירס, המשמש בעיקר בתעשיית גידול הבקר והמקנה, ייפול.



מדוע נפלו בורסות אסיה ואירופה?



בורסות אסיה היו פתוחות בשעת רעידת האדמה. אסון טבע גדול שכזה גורם לזעזוע פסיכולוגי חמור. בנוסף, החברות הנסחרות בבורסות אלה הושפעו ישירות מרעידת האדמה, כמו יצרניות הרכב היפניות שחלק מהן השביתו מפעליהן, ואפילו דיווחו על פגיעה בחיי אדם. בטווח הארוך, פעילות שיקום מאסון טבע יכולה לסייע לעסקיהן של חברות רבות, אך התחזקות הין (ראו שאלה קודמת) עלולה לפגוע ברווחיהן של חברות.



מדוע עלו בורסות וול סטריט אחרי הרעידה?



ביום שישי, לאחר רעידת האדמה ביפן, עלו מדדי וול סטריט. מדד s&p 500 עלה ב-0.7% ומדד נאסד"ק ב-0.5%. המשקיעים כנראה העריכו שהאסון ביפן לא יגרום לפגיעה בכלכלה העולמית ואולי הם מתכוננים לפריחה בביקוש לשירותים ומוצרים הנדרשים בעת שיקום נזק כל כך גדול. המניות שהובילו את העליות היו ספקיות תשתיות ואנרגיה.



בענף הרכב, למשל, עשויות פורד ו-gm להפיק תועלת קצרת טווח מהשבתה חלקית של פעילות המתחרות היפניות שלהן. מניות הביטוח, כמובן, רשמו ירידות. למגמה החיובית בארה"ב סייעו גם נתונים כלכליים של משרד המסחר המראים כי המכירות הקמעוניות בארה"ב עלו ב-1% בחודש האחרון, שהצטרפו לשרשרת סימנים להתאוששות בכלכלה הגדולה בעולם.



מה יקרה לאג"ח של ממשלת ארה"ב?



אג"ח ממשלתיות נחשבות מפלט בטוח בעת סכנה ואי-ודאות, ולכן הן רשמו עלייה בשבוע האחרון, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה מ-3.49% ל-3.39%, בשל הלחימה בלוב ורעידת האדמה ביפן. ואולם, אנליסטים חוששים כי הן יעברו לירידות מכיוון שחברות ביטוח רבות בעולם הן מחזיקות גדולות של אג"ח ממשלתיות. חברות הביטוח יידרשו לתשלומים גדולים בשל הנזקים ביפן, וכדי לממן אותם הן יצטרכו למכור אג"ח. כמו כן, ממשלת יפן עלולה להידרש לממש אחזקות מט"ח כדי לממן עלות שיקום, וחלק גדול מאחזקות המט"ח שלה ­ 882 מיליארד דולר נכון לסוף 2010 מוחזק באג"ח של ממשלת ארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully