וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אודי ניסן: סבסוד המשכנתאות - צעד פופוליסטי

מירב ארלוזורוב

13.3.2011 / 9:10

ראש אגף התקציבים אודי ניסן טען כי הצעד של שר השיכון לסבסוד משכנתאות בפריפריה נועד להיטיב בעיקר עם החרדים, אך תוביל להתייקרות נדל"ן נוספת. אטיאס: "ניסן משקר ומסית"

ראש אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, תוקף בחריפות את הצעת החוק שמקדם שר השיכון, אריאל אטיאס, לסבסוד משכנאתות לזוגות צעירים בפריפריה. לדברי ניסן, הצעת החוק היא פופוליסטית, ותביא לתוצאה הפוכה מכפי שהיא מכוונת לה - התייקרות נוספת של הדירות.

ניסן טוען גם כי אטיאס מכוון בהצעתו לסייע בעיקר לאוכלוסייה החרדית בפריפריה - אבל גם היא תצא נפגעת מצעד זה. על פי הצעת החוק יינתנו הלוואות מסובסדות, בסכום של 140 אלף שקל, לרוכשי דירות בבנייה רוויה בפריפריה. ההחזר ההלוואה יוגבל ל-800 שקל בחודש.

ההצעה נתקלה בהתנגדות חריפה של משרד האוצר, אשר טוען כי הבעיה בשוק הנדל"ן כיום היא העדר היצע של דירות - ולכן כל הצעה המגבירה ביקושים, כמו ההצעה להעניק משכנתא מסובסדת לזכאי משרד השיכון בפריפריה - רק תחריף את עליות המחירים. את ההתנגדות הזו מבסס האוצר על לקחי מבצעי סיוע קודמים, לפני כעשור, אשר ניתוח של בנק ישראל העלה כי הם סייעו בעיקר למוכרי הדירות ולא לקונים. העמדה המקצועית של משרד האוצר זכתה לגיבוי הן של בנק ישראל והן של המועצה הלאומית לכלכלה.

לדברי ניסן, ההצעה של אטיאס היא פופולסטית, ובפועל רק תרע את מצבם של הזכאים בפריפריה. ניסן הוסיף ואמר, כי אטיאס מכוון את הצעתו בעיקר לסיוע לאוכלוסייה החרדית בפריפריה - ההצעה היא כי הסבסוד יופעל קודם לכן בחצור הגלילית, נצרת עילית וערד, ערים המאופיינות בהרחבות של האוכלוסייה החרדית בהן - וכי בכך הוא מקווה לזכות בנקודות בקרב האוכלוסייה החרדית התומכת בש"ס. אלא שבפועל גם אוכלוסייה זו תיפגע מהתגלגלות הסובסדיה לעליות מחירי הנדל"ן.

שר השיכון, אריאל אטיאס, הגיב בחריפות לדברי ניסן. אטיאס האשים את ניסן כי הוא "משקר ומסית", בשל טענתו כי סבסוד המשכנתאות מכוון תחילה לסייע לאוכלוסייה החרדית. לדברי אטיאס, הוא זה שביקש להכליל בסבסוד המשכנתאות את כל אזורי הפריפריה, שבהם יש 500 יישובים ובתוכם רק יישוב חרדי אחד - בית"ר עילית, שבו שוררת כעת הקפאת בנייה - וכי היה זה דווקא האוצר שביקש לצמצם את הסבסוד לפיילוט הממוקד בכמה ערים שבהן יש גם שכונות חרדיות. "אני זה שהתנגדתי לכך", אמר.

אטיאס גם חלק על הביקורת המקצועית של ניסן. לדבריו, סבסוד משכנתאות עלול להביא לעליית מחירים רק במצב של העדר היצע, ואילו הוא מייעד את המבצע לערים בפריפריה שבהן יש מלאי גדול של דירות מתוכננות. בנוסף, סבסוד המשכנתאות יחול על רכישה של כל דירה - גם דירות מיד שנייה.

לדבריו, העובדה שבפעם האחרונה שבה נעשה מבצע כזה - מבצע שרנסקי, לפני עשור - התוצאה היתה עלית מחירים, אינה רלוונטית. המבצע צומצם אז לתקופה קצרה של חצי שנה, דבר שהחריף מאד את הביקושים. בנוסף, המבצע אז היה רק לרכישת דירות חדשות, וכל מטרתו היתה לחסל מלאי של דירות לא מכורות בגלל המיתון הכבד ששרר אז "ולא להוריד מחירים".

להבדיל, טוען אטיאס, המבצע הפעם אינו מוגבל בזמן ומטרתו הן לסייע לזוגות צעירים, והן לעודד מעבר לפריפריה. לכן המדינה משתתפת בהחזר המשכנתא, אבל זאת רק כל זמן שהזוג ממשיך להתגורר בפריפריה. עזיבת הפריפריה תביא להפסקת הסבסוד באופן מיידי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully