וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן נלחמת בריבית: תספק 2-3 טריליון ין לשווקים

13.3.2011 / 11:30

הבנק המרכזי של יפן ישלש את הנזילות ביום שני כדי למנוע זינוק בריבית הקצרה. בראש סדרי העדיפויות: אספקת מזומנים לבנקים המסחריים באזורים מוכי רעידת האדמה כדי למנוע בהלה

הבנק המרכזי של יפן צפוי להכריז ביום שני כי יספק כסף ככל הנדרש כדי למנוע מרעידת האדמה והצונמי שפגעו ביפן מלהשבית את השווקים הפיננסים ומערכת הבנקים.

שלא בדומה לבנק המרכזי של ניו זילנד,הבנק המרכזי של יפן (BOJ) לא יוריד את ריבית הבסיס בעקבות רעידת האדמה, מכיוון שהיא כבר בטווח 0%-0.1%. אולם הוא יאותת על נכונותו להקל במדיניות המוניטרית עוד יותר אם הנזק מרעידת האדמה הקשה זה 140 שנים יאיים על ההתאוששות הכלכלית השברירית. לעת עתה, נראה כי הבנק יתמקד בהערכת הנזק הכלכלי, ללא שינוי מהותי למדיניות המוניטרית.

BOJ קיצר פגישה מתוכננת של יומיים ליום אחד, כדי להגיב במהירות לרעידת האדמה בעוצמה 9 בסולם רכטר וגל צונמי של 10 מטר שפגע בחוף הצפון מזרחי של יפן ביום שישי. דליפת קרינה מהכור הגרעיני בפוקושימה, שעלולה להפוך לאסון הגרעיני הקשה ביותר זה 25 שנים בעולם, מצטרפת לאיומים על הכלכלה, אולם ההשפעות עדיין לא ידועות.

בראש סדרי העדיפויות של הבנק נדרשת הבטחה לכך שבנקים מסחריים באזורים מוכי הרעידה לא יסבלו ממחסור במזומנים במקרה שמפקידים יחושו למשוך את כספם. הפתרון לכך יהיה מתן הלוואות תחת תנאים גמישים מהרגע.

מהלך סמלי

הבנק המרכזי יספק גם 2-3 טריליון ין (24-37 מיליארד דולר) בנזילות לשווקים ביום שני בבוקר - פי 2-3 שלושה מהסכום הרגיל, כדי להרגיע את השווקים ולמנוע זינוק בריבית לטווח קצר. בפגישה בנושא הריבית בהמשך יום שני יבטיח הבנק להמשיך להציף את השווקים ביותר מזומנים מהרגיל, באמצעות פעילותו בשוק הכסף (שנעשית על ידי רכישת אג"ח קצרות טווח ומתן אשראי לבנקים המסחריים).

מהלך זה הוא סמלי בעיקרו, מכיוון שהבנקים ביפן כבר מוצפים במזומנים בגלל המדיניות המוניטרית המקילה להפליא של יפן. אנליסטים אינם מצפים להסתערות חוסכים על הבנקים או שיבוש כלשהו ביישוב תשלומים.

מכיוון שמהלכי הבנק לא יפתיעו את השווקים, לא צפויה תגובה מיוחדת. הריבית בשוקי הכסף צפויה להישאר יציבה ונמוכה.

רעידת האדמה היכתה את כלכלת יפן שבקושי הספיקה להתאושש מדשדוש ממושך, ועשויה לעכב את המשך ההתאוששות. אם שערי המניות יפלו חדות בעקבות השפעת רעידת האדמה או שהין יזנק בעקבות הציפיות כי חברות ומשקי בית ביפן ימירו אחזקות דולריות בחו"ל לינים, עלול בטחון הצרכנים והעסקים להיפגע ולפגוע בכלכלה.

במקרה כזה עשוי הבנק המרכזי להזכיר לשווקים במסריו כי הוא מוכן להרחיב עוד יותר את היצע הכסף באמצעות הרחבת תוכנית רכישת הנכסים (אג"ח בעיקר) שבה החל בשנה שעברה. אם המסר יהיה חד וברור, מהלך שכזה עשוי להביא לנפילה בתשואות על אג"ח ובשער הין, והמניות עשויות לעלות. השפעתו תהיה, בכל מקרה, זמנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully