וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים מציעים: "להפחית המיסוי על חברות הגז"

צבי זרחיה

13.3.2011 / 11:45

במהלך הדיונים בוועדת הכספים על הכנת חוק ששינסקי, הציעו חברי הכנסת רגב, פיניאן, אדרי וקירשנבאום, כי המיסוי על חברות הגז יופחת מ-50%, ל-40% בלבד

חברי הכנסת למען חברות הגז: חברי הכנסת מירי רגב (ליכוד), ציון פיניאן (ליכוד), יעקב אדרי (קדימה) ופאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) מבקשים להיטיב עם חברות הגז. בהסתייגות שהגישו הבוקר לוועדת הכספים הם הציעו להפחית את שיעור ההיטל על חברות הגז מ-50% ל-40%.

הח"כים כרמל שאמה הכהן (ליכוד) ושי חרמש (קדימה) התנגדו להצעת הח"כים להיטיב עם חברות הגז והציע להעלות את שיעור המס ל-60%. ח"כ חיים אורון (מרצ) קרא לח"כים "בוא לא נקפוץ כעת עם ההצעות כשנראה את התמונה המלאה נחליט מה לעשות".

קודם לכן הגישו חברות הגז את הסתייגיויותיהם להגדרות בחוק בין היתר לגבי גובה ההיטל. ההצבעות יערכו בשבוע הבא.

הח"כים בוועדת הכספים מתנים את חוק ששינסקי בהקמת קרן לייעוד התקבולים

"טייקוני הגז פועלים לדחות את חקיקת חוק ששינסקי למושב הקיץ של הכנסת, במגמה לטרפד את החקיקה", טען בסוף השבוע מקור בכיר במשרד האוצר. "הטייקונים עושים זאת על ידי שכנוע של חברי כנסת להתנות את תמיכתם בשילובה בנוסח החוק את הקמתה של קרן לייעוד תקבולי המסים", אמר המקור.

"טייקוני הגז שינו את הטקטיקה שלהם, ובמקום להתנגד להצעת החוק הם מנסים להביא לעיכוב החקיקה באמצעות התביעה להקמת הקרן, המושמעת על ידי חברי כנסת רבים בוועדת הכספים הדנה בהצעת החוק", אמר הבכיר. אחד הח"כים בוועדת הכספים, שהעדיף שלא להזדהות, אמר כי "התביעה להקמת הקרן נועדה בין היתר לאלץ את הממשלה להתפשר עם חברות הגז, שתבעו להעניק ערבות מדינה לתמר, ולהעניק להן הקלות במסוי של מאות מיליוני שקלים".

בוחנים הקמת קרן ייעודית לתקבולי המסים

במשרדי האוצר וראש הממשלה ובבנק ישראל נערכת בדיקה לגבי הקמת הקרן לייעוד תקבולי המסים וחלוקת הכספים שיתקבלו כתוצאה מהעלאת המס על רווחי הגז. ואולם זו לא תסתיים בשבועיים וחצי שנותרו עד לצאתה של הכנסת לפגרת הפסח. לפיכך, ההתנייה לתמיכה בחוק בחקיקת יעדי הקרן נועדה בעצם לדחות את החקיקה כולה.

בשני הדיונים בחוק ששינסקי שהתקיימו בשבוע שעבר בוועדת הכספים התייצבו חברי כנסת שדרשו להתנות את חקיקת חוק ששינסקי בהכנסת סעיף המתייחס להקמת הקרן. יותר מתשעה מבין 17 חברי הוועדה תובעים להקים קרן כתנאי לתמיכתם בחוק.

מדובר בין היתר בחברי הכנסת ציון פיניאן (הליכוד), המשמש כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים, מירי רגב (הליכוד) שהביעה בעבר התנגדות להמלצות ששינסקי, יעקב אדרי (קדימה), רונית תירוש (קדימה) ושי חרמש (קדימה), זבולון אורלב (הבית היהודי) ואורי אריאל (האיחוד הלאומי).

תמיכה בהקמת הקרן הובעה על ידי הח"כים אמנון כהן ויצחק וקנין (ש"ס) וכן על ידי שני נציגי ישראל ביתנו, שמתנגדת לחוק. היום תתכנס קבוצת ח"כים מהוועדה לגיבוש דרישותיה, ובהן הקמת הקרן, הפחתת המסוי על המשקיעים הקטנים, והפחתת המס על חברות הגז לכ-50%. בקואליציה אמרו כי יחליפו ח"כים בוועדה שיצביעו בניגוד למשמעת הקואליציונית.

באוצר חוששים מתרחיש שלפיו התפתחויות פוליטיות יגרמו להיחלשות הקואליציה כך שבמושב הקיץ לא יהיה ניתן לאשר את החוק, או לאשרו תוך כניעה גסה לטייקוני הגז. במערכת הפוליטית מובעת אפשרות שלפיה במושב הקיץ עלולה להיווצר טלטלה בקואליציה בעקבות למשל החלטה אפשרית על הגשת כתב אישום נגד יו"ר ישראל ביתנו שר החוץ אביגדור ליברמן.

בכירים בקואליציה טוענים שמי שעומד מאחורי הניסיון לעכב את החקיקה של חוק ששינסקי הן חברות הגז עצמן - באמצעות העלאת טיעונים והסתייגויות רבים לסעיפי החוק - שימנעו את אישור החוק עד לצאתה של הכנסת לפגרת הפסח.

ביום חמישי תבע מנכ"ל דלק תשתיות גדעון תדמור להקצות לו שעתיים בדיון שייערך היום, להצגת עמדותיו. בהתייעצות טלפונית שנערכה עם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) נמסר לתדמור שהדבר בלתי אפשרי. בסופו של דבר הוא הציג את המצגת והסבריו במשך שעה וחצי בדיון שנערך ביום חמישי. גם נציגי נובל אנרג'י הודיעו שבכירי החברה יגיעו השבוע במיוחד לישראל, וביקשו להקצות להם חצי שעה מהדיון. גם שר התשתיות עוזי לנדאו, המתנגד להמלצות ששינסקי, פנה בסוף השבוע לגפני בבקשה להופיע בוועדה.

בוועדה לא ברור אם חקיקת החוק תושלם עד הפגרה, אף ששר האוצר יובל שטייניץ לוחץ לחקיקתו. על מנת שהחוק יועלה להצבעה צריכה ועדת הכספים לאשר את נוסח החוק לכל המאוחר עד ל-28-29 במארס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully