וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בתל אביב ננעל במגמה שלילית

ואדים סבידרסקי

13.3.2011 / 17:01

יום המסחר הראשון לשבוע בבורסת תל אביב ננעל במגמה שלילית על רקע רעידת האדמה שזיעזעה את יפן בסוף השבוע. מדד ת"א 25 ירד ב-1.5%, ת"א 100 השיל 1.6% מערכו

היום הראשון של שבוע המסחר באחד העם הסתיים בירידות שערים אשר התגברו לקראת הסיום וזאת על רקע אסון הטבע שפקד את יפן בסוף השבוע. זאת בניגוד לבורסות וול סטריט שהגיבו בעליות לידיעות מהמזרח הרחוק. הדבר נובע מהירידה הצפויה במחיר הנפט והצפי לביקושים עתידיים מחברות הצפויות לעסוק בשיקום האזורים שנפגעו מהצונאמי ומרעידת האדמה.

מדד ת"א 25 ירד ב-1.5% ונסגר ברמה של 1,244 נקודות ומדד ת"א 100 החסיר 1.6% מערכו, ונסגר ברמה של 1,140 נקודות. מדד מניות הבנקים איבד 2% ומדד מניות הנדל"ן יורד ב-1.3%. מחזורי המסחר הסתכמו בכ-1.4 מיליארד שקל, גבוה ממוצע היומי האופייני ליום ראשון.

בעקבות אסון הטבע ביפן אשר התרחש בסוף השבוע, פירסם היום מכון היצוא הישראלי את נתוני הסחר בין המשק הישראלי ליפני. מהנתונים עולה כי כ-540 חברות ישראליות המייצאות סחורה בהיקפים העולים על עשרות מיליוני דולר בשנה פועלות ביפן. היקף הסחר הכולל של ישראל מול יפן הסתכם בשנת 2010 בכ-2.4 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 19% לעומת השנה אשתקד. במכון היצוא מציינים כי יפן מהווה את שותפות הסחר עם ישראל הממוקמת במקום ה-13, כולל הסחר ביהלומים. מבחינתו של המשק המקומי, יפן הינה היעד ה-21 ליצוא הסחורות של יצואנים המקומיים, ומהווה את המקור המדורג במקום ה-11 ליבוא הסחורות למשק המקומי.

ההרס ביפן משפיע על העולם הכלכלי

אמיר כהנוביץ, כלכלן מקרו ראשי של כלל פיננסים, ציין בתגובה כי הפגיעה בכלכלה היפנית, אחת הגדולות בעולם, תשפיע באופן ישיר על הכלכלה העולמית - אך בצורה לא משמעותית. "יפן מהווה חלק משמעותי מהסחר העולמי, הן ביצוא והן ביבוא, ובסיס להשקעות חברות זרות. האזור בו נרשמו רוב הנזקים הוא מחוז מיאגי המהווה רק 1.7% מהתמ"ג ביפן. בנוסף מכיוון שחלק גדול מחברות הענק שמרכזיהן ביפן כלל אינן מיצרות שם אלא העבירו מזמן את הפעילות למדינות מזרח אסיה הזולות, הם יוכלו להמשיך לתפקד גם במקרי אסון".

כלכלני בנק לאומי מעריכים כי ירידות השערים באפיק המנייתי עלולות להימשך בטווח הקצר, על רקע ההתפתחויות בסביבה הגיאו-פוליטית והשפעתן על הלך הרוח בשווקי העולם ובישראל. עם זאת, בהינתן נתוני הכלכלה הריאלית החזקים של המשק הישראלי ובהנחה כי לא תחול החמרה משמעותית ארוכת טווח בזירה הגיאו-פוליטית, נראה כי רמת המכפילים הנוכחית נוחה להשקעה.

בבנק הפועלים ממשיכים להחזיק בדעה חיובית בנוגע לשוק המניות המקומי בטווח הארוך, עם חשש להמשך התנודתיות ואי הוודאות בטווח הקצר - מה שמגדיל את רמת הסיכון בהשקעה מנייתית, בעיקר ללקוחות בעלי תיקי השקעה לטווח של חודשים ספורים. בבנק מציעים לשקול רכישת הגנות לטווח קצר באמצעות אופציות מעו"ף.

המסחר בוול סטריט נסגר ביום שישי במגמה חיובית לאחר שמחיר הנפט ירד בעקבות רעידת האדמה העזה ביותר זה 140 שנה שפקדה את יפן - יבואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם. מדד דאו ג'ונס עלה ב-0.5% לרמה של 12,042 נקודות, מדד S&P 500 עלה ב-0.7% לרמה של 1,301 נקודות ומדד נאסד"ק הוסיף 0.5% לרמה של 2,716 נקודות. בסיכום שבועי, ירד מדד 500 S&P ב-1.5%, והוא נמוך כעת בכ-3% משיא של 32 חודשים אליו עלה בשבוע שעבר. המסחר בשוק הסולידי נסגר ביציבות והתשואה על האג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נותרה כמעט ללא שינוי ברמה של 3.39%.

בזירה המקומית

בזירת המקרו המקומית, מהנתונים שפורסמו על ידי בנק ישראל, עולה כי בינואר הסתכמו יתרת האשראי והפיקדונות בכ-350 מיליארד שקל ו-448.9 מיליארד שקל בהתאמה, והן הוסיפו מדי חודש. כלומר, באוקטובר ועד תחילת השנה הנוכחית הוסיפו יתרות האשראי כ-3% ויתרות הפיקדונות גדלו ב-4.7%. מנגד, מרווח הריביות, המתבטא בהפרש בין הריבית על האשראי לריבית על הפיקדונות, ירד והסתכם בכ-3.65% (לעומת 3.74% בחודש דצמבר).

אספקת הגז הטבעי ממצרים תחודש בהדרגה החל ממחר (ב'). ספקית הגז המצרית EMG הודיעה בשעה האחרונה ללקוחותיה בישראל כי חברת הגז המצרית EGAS תחל בהזרמת הגז לישראל לאחר שזו הושבתה ב-5 בפברואר בעקבות חבלה בצינור הגז למצרים. בהודעה נמסר כי עבודות תיקון הצינור הסתיימו וכי ההזרמה תחודש באופן הדרגתי תוך בחינה שוטפת של תקינות המערכות. מניית אמפל אמריקן (15.74% , 725.9) זינקה בתגובה בכ-16%.

ההכרעה לגבי עסקת הענק בשוק הקניונים בישראל למכירת השליטה בחברת הנדל"ן המניב בריטיש ישראל מליסרון (-0.45% , 8400.0)של משפחת עופר. מליסרון תקנה את בריטיש במחיר של 14.5 שקל למניה ובתמורה כוללת של כ-1.7 מיליארד שקל.

אפריקה תעשיות, מקבוצת אפריקה (-3.23% , 2574.0)של לב לבייב, פירסמה הבוקר את דו"חותיה הכספיים המסכמים את פעילות הזרוע התעשייתית של הקבוצה ברבעון האחרון של שנת 2010 ובשנה כולה. החברה דיווחה על גידול של כ-35% בהכנסותיה, לעומת אשתקד, אשר הסתכמו בכ-1.9 מיליארד שקל. הרווח השנתי אשר נבע מפעילותה השוטפת של החברה הסתכם בכ-117 מיליון שקל, גבוה בכ-60% בהשוואה לשנת 2009. בשורה התחתונה, הציגה החברה גידול של כ-40% ברווח הנקי השנתי לבעלי מניותיה. יחד עם זאת, הרווח התפעולי הרבעוני ירד בכ-16%, לעומת התקופה אשתקד, והסתכם בכ-24.5 מיליון שקל. הרווח הנקי הרבעוני לבעלי מניותיה של החברה הסתכם בכ-8.7 מיליון שקל, המבטא ירידה של כ-40% בהשוואה לרבעון המקביל.

המ-לט (6.25% , 2805.0) מקבוצת דסק"ש של משפחת דנקנר, מסכמת את שנת 2010 עם עליה של כ-63% בהכנסותיה לעומת השנה המקבילה לסך 82.3 מיליון דולר. בחברה מציינם עלייה ברמת הביקושים למוצריה בעולם, ובעיקר מענף ייצור השבבים, גברה משמעותית במהלך השנה האחרונה. הרווח התפעולי השנתי עלה לסך 12.3 מיליון דולר בהשוואה להפסד תפעולי של 2.8 מיליון דולר בשנת 2009. בשורה התחתונה, הרווח לבעלי מניות הסתכם בכ-10.2 מיליון דולר וזאת בהשוואה להפסד נקי של 4.2 מיליון דולר בשנה אשתקד.

באופן חריג, התייחסה המ-לט היום להתפתחויות סביב סדרת אסונות טבע אשר פקדו את יפן בסוף השבוע האחרון, זאת בשל פעילותה הנרחבת של החברה באזור זה. מכירות חברת הבת של החברה ביפן היוו כ-15% מסך מכירותיה בשנת 2010. אורי אולינר, מנכ"ל המ-לט אמר הבוקר (א') כי משרדי החברה הבת הממוקמים בטוקיו לא נפגעו ולכל עובדיה שלום. " מחסן מלאים שנפגע במידה מסוימת ואנו מתקשים עדיין להעריך את מידת הפגיעה, אך אין לחברה בעיה להעביר מלאי, ככל שיידרש, ממחסנינו באירופה ובצפון אמריקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully