וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס הכנסה שלילי - קצבת סעד לעובד

אוריאל לין

14.3.2011 / 6:58

שכר המינימום



>> באחרונה התפרסמו באמצעי התקשורת מודעות ברוח חיובית, המבשרות על "מענק הכנסה". האמת היא, שהכותרת צריכה להיות "מענק אי הכנסה".

מענק הכנסה הוא מותג חדש ומשופר של המושג המוכר כ"מס הכנסה שלילי". ההיגיון מאחורי מס הכנסה שלילי הוא מתן מענקים או קצבאות לאנשים עובדים שהכנסתם נמוכה, על פי מפתח של גובה הכנסה וגודל המשפחה.



במהותם, מענק הכנסה או מס ההכנסה השלילי אינם יותר מאשר מתן קצבת סעד לאדם עובד. מאחורי מהלך מרכזי וחשוב זה עומדות כוונות טובות לשיפור האמצעים הכספיים שבידי מקבלי הכנסות נמוכות. ואולם מרגע שאנו משלבים במערכת החוקים בישראל את מס ההכנסה השלילי כמהלך חברתי מרכזי, אנו מקבעים לדורות הבאים עיקרון שלפיו אדם עובד נזקק לתמיכת סעד. זהו המהלך השלילי ביותר באשר לתפישה החברתית והכלכלית שעליהן אנו רוצים להשתית את ערכי המדינה.



אדם עובד אינו צריך להיות נתמך קצבאות סעד. עליו לקבל תמורה הולמת והוגנת עבור עבודתו, שתאפשר לו להתקיים בכבוד. זו צריכה להיות השאיפה החברתית לעידוד העבודה בישראל. מרגע שקובעים שאדם עובד נזקק לתמיכות סעד, אנו מסכימים שעבודתו של אדם אינה מספקת כדי לאפשר לו תנאי מחיה מינימליים. אנחנו אפילו משפילים את האדם העובד. המדינה צריכה לקבוע קו יסודי ביותר - האם ברצונה להיות מדינת קצבאות, או מדינת עבודה. אם אנו שואפים להיות מדינת עבודה ולחנך לערכי עבודה, אין אנו יכולים להפוך את האדם העובד לנתמך קצבאות סעד.



הדרך הבטוחה והראויה היא להעלות באופן הדרגתי את שכרם של העובדים המצויים בשכבות השכר הנמוכות. המהלך הראשון הוא יישום הסכמי העבודה הקיבוציים הכלליים שנחתמו בין לשכת התיאום לבין הסתדרות הכללית, ובין לשכת המסחר תל אביב לבין הסתדרות העובדים הלאומית. בדרך זו, שכר המינימום יועלה בשתי פעימות - הראשונה, ביולי 2011, ל-4,100 שקל, והשנייה, באוקטובר 2012, ל-4,300 שקל. במקביל, ייושמו הפחתת המס הישיר ופטור מדמי טיפול ארגוני. מ-2004 ועד 2009 הופחת המס הישיר ברמות השכר הנמוכות, מרמה דרקונית של 800 שקל לרמה של 300 שקל. זה היה המהלך החברתי המשמעותי ביותר, אולם הוא לא היה ממותג מספיק.



לעומת זאת, מס הכנסה שלילי הוא לעג לרש. אדם עובד עם שני ילדים יזכה לקבל לא יותר מ-300 שקל, ברמה הגבוהה ביותר. עבור 300 שקל אנו הופכים אדם עובד לאדם הניזון מקצבת סעד.



אין כל ספק שהעלאת שכר המינימום עדיפה לאין ערוך על מס ההכנסה השלילי. נדמה שהתפישה כי יש לשפר את שכר העובדים בדרך של העלאת שכר המינימום מתחילה לחלחל. בדרך זו, מס ההכנסה השלילי נהפך מיותר. מס הכנסה שלילי פוגע במוטיווציה של העובד לעבוד יותר ולהשתכר יותר. בשלב מסוים העובד מבין שאם הכנסתו עוברת את התקרה של 6,000 שקל - הוא מפסיד את המענק. אמנם מענק זעום, אך עדיין מענק.



מעבר לפגמים הערכיים, בתשלום מס ההכנסה השלילי יש גם פגמים אופרטיביים לא מעטים. הזכאות למס ההכנסה השלילי מחייבת דיווחים אמיתיים ועדכניים באשר לשכרו של היחיד. זה מחייב קיומה של רשת המשקפת נאמנה מהי באמת הכנסתו של כל יחיד ויחיד במדינה, כולל אלה שעובדים בעבודה חלקית או מלאה. רשות המס אינה בנויה לטיפול בנושא האמור. יהיה טוב מאוד אם תוכל לבצע ברמה נאותה את תפקידה המרכזי בגביית מס האמת.



הכותב הוא נשיא איגוד לשכות המסחר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully