וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי כלל, הפועל מגדל ואליפות התשואות החודשית

עדו קאליר

14.3.2011 / 6:58

ביצועי הקרנות



>> ביום ה-20 מדי חודש מפורסמות במדורים הכלכליים סקירות של ביצועי הגופים המוסדיים בחודש החולף, ולצדן ראיון עם מנהל ההשקעות של הגוף המנצח, בו הוא מסביר איזו אסטרטגיית השקעות מתוחכמת הובילה אותו לניצחון.

גם בסוף פברואר זכינו לראיון עם מנהלי ההשקעות של מנורה וכלל, שסיימו ראשונות בינואר. בחודש הקודם, הראיונות היו עם אנשי הפניקס שסיימה ראשונה את 2010, וקודם לכן היתה זו מגדל.



הטקסט, למרבה הפלא, דומה לזה שנמצא במדורי הספורט של יום ראשון, המסכמים את משחקי השבת. למאמן הקבוצה המנצחת תמיד נמצאה טקטיקה מחושבת היטב. השערים, לפחות בדיעבד, הם תמיד מלאכת מחשבת של שיבוץ וחשיבה. מניות, מתברר, ממש כמו שחקני כדורגל, נענות למשמעת טקטית.



מרוב שירי שבח והלל, קל לשכוח שבשני המקרים מדובר במשחק מסוג טורניר, שבו מטבע הדברים תמיד יש קבוצה אלופה, וקבוצה שהגיעה אחרונה. אחד הדברים שמאפיינים ליגה תחרותית אמיתית היא שזהות האלופה בה משתנה מדי עונה. כך, הבונדסליגה הגרמנית מעניינת יותר מהספרדית, למרות שאין בה את "בארסה". כשאין הדבר כך והאליפויות באות ברצף, יש בעיה במבנה התחרות - כמו בכדורסל הישראלי - או שיש לנו עניין עם יכולת יוצאת דופן באמת, כמו במקרה של מייקל ג'ורדן והשיקאגו בולס.



בתורת המימון, תופעה כזו נקראת "קונסיסטנטיות בביצועים". במלים פשוטות, ביצועי יתר נבחנים לאורך זמן. מנהל השקעות שיש לו יכולת על אמיתית צריך לנצח טורנירי השקעות ברצף, ובתנאי שוק משתנים.



הליגה היוקרתית ביותר בעולם המשקיעים המוסדיים בישראל היא ליגת העל של קרנות י'. העובדה שהן מרכזות את המוצר הפיננסי המנוהל הגדול ביותר של חברות הביטוח וכן שדמי הניהול בהן נגזרים מהתשואה גורמת למנהלי ההשקעות לבחון בראש ובראשונה את ביצועיהן. חמש קבוצות עיקריות שמנהלות קרנות של מיליארדי שקלים כל אחת מתחרות בליגה: מגדל, מנורה, כלל, הראל והפניקס.



בשלוש השנים האחרונות, שהן פרק הזמן המקובל על משרד האוצר כפרק הזמן המינימלי לבחינת ביצועים של קרנות, התנהלו אם כך 36 "טורנירים" שכאלה. מבחינת כמות זכיות, יש לנו אלופה ברורה: מגדל הגיעה ראשונה ב-13 חודשים, כלל ומנורה במקום השני עם שבע זכיות לכל אחת, ואחריהן הפניקס עם חמש זכיות והראל עם ארבע. קונסיסטנטיות, אגב, לא תמצאו: שום קבוצה לא זכתה באליפות יותר מפעמיים ברציפות.



מה זה אומר עבור המשקיעים? האם המידע מיהו המנצח החודשי מוסיף להם ידע? האם העובדה שמגדל היא המנצחת הגדולה של טורניר אלוף האלופים מלמדת שהיא מנהלת השקעות טוב מהשאר? ממש לא. את התשואה הטובה ביותר בתקופה זו השיגה דווקא כלל. ההפרש בתשואה המצטברת בין זו של מגדל, על 13 ניצחונותיה החודשיים, לבין הראל שהסתפקה בארבעה כאלה, הוא 0.5% בשנה - הרבה פחות מדמי הניהול הממוצעים. רמת הסיכון של כל המתמודדים דומה מאוד.



אם יש כל כך מעט מידע בכמות כל כך גדולה של אינפורמציה, אפשר לשאול מדוע מתפרסמות הסקירות החודשיות הללו. מצד שני, גם הליגה הישראלית בכדורגל ממלאת מוסף ספורט שלם מדי שבוע, למרות ההשגות על איכותה. מתברר שאת הקו המפריד בין בידור לבין מידע שמשפיע על קבלת החלטות פנסיוניות לעשרות שנים צריך הקורא הנבון לשים בעצמו.



הכותב הוא מרצה בבית הספר למינהל עסקים במרכז האקדמי פרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully