וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעויות בחשבונות שוות מיליארדים

מאת רותי לוי

14.3.2011 / 6:58

אף אחד לא אוהב לצאת פראייר. למרות זאת, 40% מהישראלים לא טורחים לבדוק את החשבונות התקופתיים המגיעים לביתם. מסקר שערכה המועצה לצרכנות לרגל יום הצרכן הבינלאומי, שיצוין מחר, עולה כי בקרב אלה שבדקו התגלו טעויות בשווי מצטבר של מיליארד שקל בשנה. מה אפשר לעשות? ש



>> החשבונות התקופתיים שאנו משלמים דרך קבע מייצרים הוצאה קבועה מצטברת של אלפי שקלים בחודש. ממדגם מייצג שערכה המועצה הישראלית לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, עולה כי כ-40% מהצרכנים לא מתעמקים בחשבונות שלהם. 65% מהאנשים שכן עושים זאת, גילו טעויות בשווי כולל של כמיליארד שקל בשנה. "כשזה המצב, מי יודע כמה כספים נעלמים לצרכנים שזונחים את הבדיקה?", תוהה עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות.



לקראת יום הצרכן הבינלאומי שיחול מחר, השיקה המועצה לצרכנות קמפיין הסברה תחת הסיסמה "עושים חשבון לחשבון", במטרה להוביל לשינוי תפישתי והתנהגותי של הצרכנים בבדיקת החשבונות התקופתיים. המועצה התייחסה לעובדה שמרבית הנשאלים בסקר הצהירו כי לו החשבונות היו פשוטים יותר להבנה, הם היו מתעמקים בהם במידה רבה, והעלתה לאתר האינטרנט שלה מדריכים מפורטים לקריאת חשבונות לפי סיווג - מים, גז, כבלים וסלולר.

"צריך שניים לטנגו - העסקים מחייבים חיוב יתר, אבל צרכנים אדישים מאפשרים את החיוב הזה", אומר פלג.



פניות שהגיעו למועצה לצרכנות מלמדות כי כשהצרכנים כבר מתעשתים ומתעכבים על חשבונותיהם, לעתים ההחזר הרטרואקטיבי מוגבל בזמן והחוק לא עומד לזכותם.



עו"ד סלעית קולר, האחראית על תלונות בענייני תשתיות שמגיעות למועצה, מאמינה כי ניתן להפיק תועלת מדפי החשבון: "בחשבונות ארנונה, מים וחשמל נמסר מידע רב בתור מלל כללי, או בצורה גרפית. המידע נמסר על דף החשבון עצמו, בגבו או במסמך מצורף. לא כולם אוספים את החשבונות הקודמים שלהם, אך מעקב אחר היקף הצריכה בדרך גרפית למשל, יכול במקרים רבים להדליק נורת אזהרה. כשהחשבון הנוכחי גבוה בהרבה מחשבונות קודמים, ייתכן שיש בעיה, כמו נזילה או תקלה במונה, והדבר לא נובע בהכרח מצריכה מוגברת".



למה חשוב לשים לב בחשבונות התקופתיים? סיפוריהם האישיים של צרכנים שפנו למועצה הישראלית לצרכנות מייצרים כמה מסקנות והמלצות, שיכולות לעזור לכם להימנע מחיובים מיותרים.



סלולר



ד' חויבה במשך שנתיים בלי ששמה לב ב-50 שקל בחודש עבור שני מסרונים יומיים



ב-2009 מסרה ד' את מספר הטלפון הסלולרי שלה לשני שירותים באינטרנט, הכוללים משחקי טריוויה. מאז, קיבלה ד' מדי יום שני מסרונים בטלפון. היא לא שיערה שהיא משלמת בעבור המסרונים האלה, ושכל מסרון עולה לה 90 אגורות. רק לאחר שנתיים הבחינה ד' באחד החשבונות בשורת חיוב תמוהה על סך 50 שקל. בפנייה שלה לחברה, זוכתה ד' מיד בסכום ששילמה בחודשיים האחרונים. לו היתה מבחינה בחיוב בזמן, היתה יכולה למנוע את החיוב המתמשך.



צרכנים רבים מגלים שחויבו בגין שירותים שלא הזמינו או מבלי שידעו את טיבם, כמו מנגינה בהמתנה, משיבון ושירותי תוכן חיצוניים. אם חויבתם שלא כדין, אתם זכאים לדרוש את מלוא ההחזר. אם חברת הסלולר טוענת שהשירות הוזמן, דרשו לקבל הוכחה לכך. דעו כי באפשרותכם לבקש מחברת הסלולר לחסום את מכשירכם לתוכן סלולרי מסוג זה.



! ודאו שאין בחשבון הטלפון שלכם חיובים שלא הזמנתם או שאתם לא יודעים את טיבם



מים



ש' שילמה חשבון מים בעבור שני דיירים, אף שבדירתה גרים חמישה אנשים



במשך שנת 2010 כולה שילמה ש' את חשבון המים באופן סדיר. רק בדצמבר הבחינה שבשורת "מספר הנפשות" נרשמה הספרה 2, כשלמעשה בביתה מתגוררות חמש נפשות. לפי החוק, הקצבת המים עבור אדם אחד או שניים זהה, אבל כל אדם נוסף מעל שני אנשים מקנה עוד 5 מ"ק במחיר הבסיסי - מה שיכול לחסוך כ-20 שקל לחשבון.



ש' בקשה מחברת המים לקבל החזר רטרואקטיבי לכל השנה בעבור שלוש נפשות, אבל לפי החוק אפשר לקבל החזר רטרואקטיבי רק על שתי תקופות אחרונות של החשבון - מקסימום ארבעה חודשים. אם ש' היתה מגלה את הטעות בזמן, היתה חוסכת כמה מאות שקלים.



! בידקו את מספר הנפשות שרשום בחשבון המים ותחסכו עשרות שקלים בחודש



ע' נדרש לשלם 16 אלף שקל בגלל הצלבת מונים



יום בהיר אחד נדהם ע' למצוא בתיבת הדואר שלו דרישה לתשלום של חוב נצבר על סך 16 אלף שקל. מקור החוב הוא טעות שזוהתה בחברת המים: הצלבת מונים. במשך שבע שנים, כך הסתבר, שילם ע' את החשבון של שכנו, ואילו השכן שילם את חשבונו של ע'. השכן חויב בכל השנים חיוב יתר, ולכן זכה לזיכוי רטרואקטיבי לאחר שגילה את הטעות. ע' לעומתו, צרך יותר מים ועתה נדרש להמציא תשלום גבוה מאוד על הכמות שצרך ולא שילם עליה מבלי שהתכוון לכך, כולל דמי הצמדה וריביות.



הצלבת מונים אינה חריגה גם בחשבונות הגז - מומלץ לבצע בדיקה חד-פעמית לכל המונים בבית כדי להבטיח שהם אכן משמשים את דירתכם, ולוודא שאלה הם המספרים שרשומים בחשבונות שאתם מקבלים. חיזרו על הפעולה שוב, במידה שבוצעה החלפת מונים בביתכם. בנוסף, דעו כי אתם זכאים להחלפת מד מים בכל חמש שנים ללא עלות.



! בידקו את מספר המונה בדירה שלכם, כדי שלא תגלו שאתם משלמים בטעות את החשבון של השכן



חשמל



ג' קיבל חשבון חשמל בסך 22.5 אלף שקל



בוקר אחד התעורר ג' ומצא שקיבל חשבון חשמל מנופח. חברת החשמל דרשה ממנו 22,500 שקל. כשבדק את מהות הסכום, הסתבר לו שבמשך שלוש שנים רצופות הוא חויב על פי הערכות בלבד, ועתה, משהגיע עובד חברת החשמל לבדוק את מונה החשמל, התברר שההערכות היו נמוכות מדי ומוטות לטובתו.



"במקרים שיש קושי לקרוא את צריכת החשמל או שאי אפשר להגיע אל המונה, נעשית הערכת צריכה. הערכה במקרה זה מותרת לאורך שנה אחת רצופה בלבד", מסבירה עו"ד קולר. "מצד אחד, חברת החשמל מבקשת החזר על שימוש שהצרכן ביצע, ומצד שני היא עצמה פעלה בצורה לא תקינה". לו היה ג' מסתכל בשורת "סוג קריאה נוכחית" המופיעה בחשבון החשמל שלו, יכול היה להבין כי החברה מבצעת הערכות בלבד לאורך שנים, לפנות לחברה מוקדם יותר - וכך למנוע את החוב המפתיע.



כדי להימנע ממקרה דומה, כדאי לבדוק שמונה החשמל נמצא במקום נגיש. כדאי גם לדעת כי באפשרותה של חברת החשמל לבצע דילוג ייזום - כלומר, לא לקרוא את המונה, גם כשאין קושי בכך. דילוג יזום אפשר לבצע רק אחת לשני חשבונות. במקרה כזה יש אפשרות שהצרכן יקרא את המונה בעצמו וידווח על נתוני צריכתו בטלפון. אם לדעתכם המונה אינו משקף את צריכת החשמל שלכם, תוכלו לפנות לחברת החשמל ולבקש בדיקת מונה ללא תשלום.



! ודאו שמונה החשמל שלכם נמצא במקום נגיש, ושהחיובים שלכם אינם מבוססים באופן קבוע ומתמשך על הערכות צריכה



ארנונה



ע' שילמה חשבונות ארנונה מיותרים בזמן שהבית שרכשה היה בשיפוץ



ב-2006 רכשה ע' דירה במרכז הארץ. באותו זמן היא המשיכה לגור בדירה שכורה, ואת הדירה החדשה העמידה לשיפוץ. שני תשלומי ארנונה הופקדו בתיבת הדואר שלה על בסיס חודשי, ואת שניהם שילמה. לו היתה ע' קוראת בזמן השיפוץ את הפרטים בחשבון הארנונה שקיבלה, היתה מבחינה בשורת ההסבר המופיעה בחלקו האחורי, שלפיה לא צריך לשלם ארנונה על נכס בשיפוץ, בתנאי שאי אפשר להתגורר בנכס.



ואולם, ע' גילתה מידע זה רק באחרונה. במכתב למועצה לצרכנות התלוננה: "מדוע עלי לשלם כפול בגלל חוסר ידיעה? יש לי עדים שהיה שיפוץ. מדוע אין אפשרות לקזז רטרואקטיבית את הסכום ששילמתי לחינם?" - אך החוק לא עמד לצדה של ע'. העירייה טענה, ובצדק, שנדרשה בדיקה לפני חמש שנים בדירה הריקה, ואת הסכום ששולם לא ניתן להשיב.



! אם אתם משפצים דירה ובאותה תקופה הנכס אינו כשיר למגורים, דווחו לעירייה ותהיו פטורים מתשלום ארנונה



א' קיבל חוב ארנונה של דייר אחר, משום שהחשבון היה רשום על שמו



ב-1999 התגורר א' בדירה שכורה עם שותפים באזור המרכז. הוא שילם את חשבונותיו באופן עקבי, עד שעזב את הדירה לקראת סוף השנה. הדיירים הנותרים בדירה לא שינו את שם המחזיק בנכס ברישומי הארנונה של העירייה. חוב שלא שולם על ידי אחד הדיירים ב-2003, נצבר על שמו של א' - ועתה מבקשת העירייה את התשלום.



לשוכר העוזב את הנכס, חשוב לוודא שהחשבונות עברו על שם הדייר הבא או הבעלים, שאם לא כן עלולים לחייב אותו בחובות של הבאים אחריו. מומלץ לעשות זאת באמצעות הוראה בכתב, ולשמור העתק של האישור שהתקבל.



! בנכס מושכר כדאי להעביר את כל החשבונות על שם השוכר. כך, במקרה שהשוכר לא ישלם את החשבונות, לא יחויב בעל הבית או הדייר הבא בגינם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully