וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דור אלון תקים עבור סוגת תחנת כוח ב-100 מיליון דולר

מאת אבי בר-אלי

14.3.2011 / 7:44

החברות חתמו על מזכר הבנות להקמת תחנת כוח בהספק 110 מגה-ואט בקרית גת. התחנה תספק חשמל וקיטור לבית הזיקוק לסוכר של סוגת



>> ענף ייצור החשמל הפרטי המתעורר מושך אליו שחקנים חדשים: קבוצת דור אלון, שבשליטת דודי ויסמן ושרגא בירן, הודיעה אתמול כי בכוונתה להקים תחנת כוח עבור מפעל הסוכר של סוגת בקרית גת בהשקעה של כ-100 מיליון דולר.

מדובר בתחנת כוח בטכנולוגיית קוגנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור) בהספק של 110 מגה-ואט, שתוקם בסמוך למפעל סוגת בידי חברת משותפת לדור (55%) ולקבוצת סיגמא אפסילון (45%) של ד"ר עלי ברנע, משה לסרי ויגאל לסרי ויגאל פורת.



קבוצה זו שותפה בין היתר במיזמים להקמת תחנות הכוח של דליה אנרגיות בבאר טוביה ושל דלק תשתיות במפעל נילית ובמחלבת אלון תבור של תנובה.



התחנה תספק לסוגת חשמל לצריכה עצמית ובעיקר קיטור. מפעל סוגת זקוק לכ-4-5 מגה-ואט בשנה בלבד, כשאת יתרת החשמל המיוצר תמכור חברת הפרויקט לצרכנים פרטיים אחרים או לרשת החשמל. כמו כן זקוק המפעל ל-100 עד 300 טונה קיטור בשעה.



מדובר בפרויקט שבמסגרתו תממן החברה המשותפת את הקמת התחנה, תקים אותה ותפעיל אותה עבור המפעל למשך כ-25 שנה. לפי מזכר ההבנות, הקבוצה תחבר את המפעל לרשת הולכת הגז הטבעי באזור, וכן תסב את תחנת הכוח הקטנה יחסית הפועלת כיום בשטח המפעל לשימוש בגז טבעי (לצד מזוט) ותתפעל גם אותו.



סוגת השלימה לפני כשלוש שנים תחנת כוח פנימית בהספק 10 מגה-ואט המוסקת כיום במזוט. תחנת הכוח נועדה לשרת את הקמת בית הזיקוק הראשון מסוגו בישראל לייצור סוכר, שהוקם בשעתו בעלות של כ-40 מיליון דולר על רקע הצמצום הניכר של ייצוא סוכר מאירופה.



דומיננטיות באספקת גז לתעשייה



עבור דור אלון, בניהולו של ישראל יניב, מדובר בכניסה מהותית ראשונה לתחום ייצור החשמל הפרטי לאחר ניסיון מוקדם שהיה לחברה לפני כחמש שנים, בייצור חשמל באמצעות גפ"מ (גז בישול).



הקבוצה זכתה לפני כשנה במכרז להפעלת תחנת כוח בהספק 10 מגה-ואט במטמנת אבו דיס, אך פרויקט זה לא יצא לפועל. הפעילות בענף תעשה באמצעות החברה בת דורגז, בניהולו של אלי משגב, תוך ניצול אחיזתה הדומיננטית יחסית של דורגז בשוק אספקת גז הבישול למפעלי התעשייה.



דורגז התמודדה באחרונה גם במכרז משרד התשתיות לחלוקת הגז הטבעי בדרום ופעילות במגזר החשמל עשויה להיות לפיכך סינרגטית לפעילותה בענף האנרגיה, לנוכח הצפי כי בשנים הבאות יחליף הגז הטבעי את השימוש בגפ"מ התעשייתי לשריפה.



תחום הקוגנרציה אמור להוות בעתיד הקרוב נישה משמעותית במעבר משק החשמל לייצור פרטי משום היתרון הכפול שהוא נושא לתעשייה בהוזלת תשומות האנרגיה ובצמצום פליטות מזהמים. בין השחקנים הבולטים בו נמנים קבוצת דלק (באמצעות דלק תשתיות) ואדלטק. ואולם התחום סובל עדיין מקשיים רגולטוריים שמערימה רשות החשמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully