וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעזוע כלכלי: בורסת טוקיו צנחה ב-6.2%

מיכל רמתי

14.3.2011 / 9:30

השפעות רעידת האדמה ביפן מסרבות להרפות: בורסת טוקיו צנחה ב-6.2% וגררה עימה את מדד MSCI אסיה פסיפיק לירידה של 2.9%. עלות ביטוח האג"ח הממשלתיות והקונצרניות במדינה מזנקת

בורסת טוקיו נפלה ב-6.2% בעקבות רעידת האדמה, וגוררת עימה את מדד MSCI אסיה פסיפיק לירידה של 2.9%. הין נחלש מול מרבית המטבעות מולם הוא נסחר. מול הדולר נחלש הין ב-0.5% לרמה של 82.2138 ין לדולר. עלות ביטוח האג"ח הממשלתיות והקונצרניות ביפן זינקה. התשואה על האג"ח הממשלתיות ירדה בשיעור החד ביותר מאז אוקטובר 2008 – התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-5 שנים ירדה ב-0.1% לרמה של 0.465%.

פיצוץ נוסף אירע במהלך הלילה בכור בפוקושימה, שבצפון מזרח יפן. על פי הדיווחים מדובר בכור מספר 3. בשלב זה עדיין לא ידוע מהי ההשפעה של הפיצוץ בכור. עדי ראייה מדווחים על עשן המיתמר באזור הכור.

במקביל לפיצוץ בכור בפוקושימה, סוכנות הידיעות קיודו מדווחת הבוקר כי במחוז מיאגי נמצאו 2,000 גופות לאורך החוף. זאת בנוסף ל-1,600 גופות שאותרו עד כה. לפי הערכות, מנין ההרוגים עשוי לטפס ל-10,000. ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, אמר אתמול כי יפן מתמודדת עם המשבר החמור מאז מלחמת העולם השנייה.

ביפן גובר בימים האחרונים החשש מאסון רדיואקטיבי, בשל תקלות במערכת הקירור של שלושה כורים גרעיניים בפוקושימה, כ-240 ק"מ מצפון לבירה טוקיו, ובכור בטוקאי, כ-120 ק"מ מטוקיו. דובר ממשלת יפן, יוקיו אדאנו, הודיע אתמול כי ככל הנראה החל תהליך היתוך חלקי באחד הכורים. "למרות החשש שהדברים יגבירו את הדאגה בציבור, אנחנו לא יכולים לשלול את האפשרות לפיצוץ בכור", אמר אדאנו, אך ציין כי "גם אם יתרחש פיצוץ נוסף לא צפויה סכנה ממשית לבריאות הציבור". בהודעה רשמית של האו"ם נאמר כי אין בקרינה סכנה בריאותית לתושבים.

עם זאת, אדאנו אמר כי הפיצוץ בפוקושימה לא צפוי היה להוביל לפליטת קרינה רדיואקטיבית רבה. הסוכנות לבטחון גרעיני של יפן דיווחה כי הקרינה בקרבת הכור, כ-40 דקות לאחר הפיצוץ, היתה ברמה של אחד חלקי חמישים מהרמה הנחשבת מסוכנת לאדם. הנתונים מעידים כי תא הבידוד של הכור לא נפגע. בנוסף, הרוחות באזור הכור נושבות לכיוון הים, כאשר בגובה הקרקע כמעט ואין רוחות כלל - גורם משמעותי בהפצת הקרינה הגרעינית בתוך יפן.

לחשש ממחסור בחשמל ואנרגיה

בינתיים הנזקים שגרמו הצונאמי ורעידת האדמה, כמו גם הבעיות בתחנות הגרעיניות, מובילים לחשש ממחסור בחשמל ואנרגיה, שיקשו עוד יותר על מאמצי הסיוע ביפן. גם בבירה טוקיו ובאזורים הדרומיים יותר שלא נפגעו, צפויות הפסקות חשמל שנועדו לחסוך באנרגיה. בטוקיו נפגעה תנועת הרכבות והקשתה על עובדים להגיע למקום עבודתם היום.

החוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק למסירה באפריל נסחרים בירידה של 1.5% למחיר 99.64 דולר לחבית במסחר האלקטרוני בניו יורק. מחיר החוזים על הנפט הגולמי מסוג ברנט יורד ב-1.2% לרמה של 111.52 דולר לחבית בלונדון.

המשבר ביפן גורר בורסות נוספות באסיה כלפי מטה. הונג קונג יורדת ב-0.5%; שנחאי יורדת ב-0.1%; טייוואן יורדת ב-0.6%; אוסטרליה יורדת ב-0.4%; סינגפור יורדת ב-0.5%; וייטנאם יורדת ב-3.1%. עם זאת, עלייה של 0.3% נרשמת בסיאול, ותאילנד עולה ב-0.7%. בורסת מומבאי נפתחה בעלייה של 0.6%.

הין היפני נחלש משיא של 4 חודשים, על רקע הזרמת כספים מצד הבנק המרכזי של יפן, והערכות כי הבנק המרכזי יתערב בשוקי המט"ח על מנת לסייע ליצואניות להתמודד עם המשבר. במהלך יום המסחר הגיע הין היום לשיא של 80.62 ין לדולר, אך נחלש בעקבות התערבות הבנק.

מדד מרקיט אייטרקס יפן, העוקב אחר עלות ביטוח האג"ח ביפן, זינק ב-2.05% היום, העלייה החדה ביותר מאז מאי. עלות ביטוח האג"ח של טוקיו אלקטריק פאואר, החברה שברשותה הכור הגרעיני בפוקושימה, זינקה ב-0.7% לרמה של 11.25% - הרמה הגבוהה ביותר אי פעם.

עדכון ראשון: 08:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully