וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצואנים ישראלים: הקרינה עלולה לשתק את יפן

אורה קורן

14.3.2011 / 10:15

יצואנים ואנשי עסקים ישראלים הפועלים במדינה מוכת האסון מדברים על החששות ביפן - אך גם על ההזדמנויות: "אנחנו מקווים לנצל את המשבר לטובתנו כי התובלה ליפן תגבר"

יצואנים ואנשי עסקים הפועלים ביפאן נערכים לבעיות לוגיסטיות בשבועות הקרובים, נוכח פעילות חלקית של נמלי ים ואוויר - אך מעריכים כי היפאנים יפתיעו בחזרה מהירה לשגרה.

היצואנים מספרים כי היפאנים עצמם עסוקים בשני דברים עיקריים: הנושא המדאיג ביותר הוא השלכות החלקיקים הרדיואקטיוויים שהתפזרו באוויר, ואחריו ברשימת הדאגות נמצאת רעידת האדמה הגדולה הבאה, הצפויה כ-30 יום לאחר הרעידה הגדולה בסוף השבוע. הממשלה ביקשה לצמצם את צריכת החשמל, כך שהפעילות התעשייתית והמסחרית תתחדש היום באופן חלקי.

נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. Itsuo Inouye, AP
בצים כבר נערכים לנצל את ההזדמנויות שיוצר המשבר/AP, Itsuo Inouye

מתניה שוורץ, סמנכ"ל השיווק של צים, אמר אתמול כי לצים אין פעילות מהותית ביפן כך שהאירוע לא ישפיע על תוצאות החברה. לחברה משרדים בטוקיו, אך הם לא נפגעו.

עם זאת, בצים כבר נערכים לנצל את ההזדמנויות שיוצר המשבר. "אנחנו רואים במשבר הזדמנות, כי התובלה ליפאן תגבר ואנחנו מסוגלים לשנע ליפאן יותר ציוד וסחורות שיידרשו כתוצאה מהמשבר", אמר מתניה.

עידו גנות, סמנכ"ל בכיר למכירות ופיתוח עסקי בחברת דיסקרטיקס טכנולוגיות, סיפר כי לקוחותיו הגדולים ביפאן נפגעו. "יש לנו משרד וקשת רחבה של לקוחות, מיצרני צ'יפים דרך יצרני טלפונים וטבלטים וטלוויזיות. אנחנו מספקים תוכנה וחומרה לשבבים ומכשירים של כל המותגים, בהם סוני, פוג'יטסו ופנסוניק, שמאפשרים להגן על התוכן והמכשיר עצמו. יפאן היא שוק מהותי עבורנו", הוסיף.

"המשמעת תביא לשיקום מהיר"

לדיסקרטיקס טכנולוגיות שבבעלות קרנות הון סיכון בהן פיטנגו, סקויה, אקסל וג'נסיס הגיעו דיווחים מדאיגים על פגיעה של לקוחות גדולים ביפן. "מפעלים של לקוחות נפגעו, אך לא ברור באיזו עוצמה. לחלק מהלקוחות צוות פיתוח באזור האסון, ולא ברור מה קרה עם אנשי הפיתוח. במקרה אחד ידוע על עובד פיתוח שעבד עם צוותי הפיתוח שלנו, שנספה".

גנות הוסיף כי אפילו בטוקיו, שמשדרת לכאורה עסקים כרגיל, יש פחות חשמל בגלל פגיעה בתחנות כוח. הממשלה ביקשה מהאזרחים לצמצם צריכת חשמל, ומפעלים וקניונים שלא חייבים לעבוד - סגורים.

"משנים של עבודה עם היפנים אני מעריך שרמת המשמעת הגבוהה שלהם תביא לשיקום מהיר יחסית. גם המקומיים מצפים להתאושש מהר, ונראה שהם מופתעים מכך, שעדיין שיש בלגאן שהם לא יכולים לסדר אותו", אמר גנות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"רוצים לחזור לשגרה כבר היום"

טובי סיון, מנכ"ל STI העוסקת במכשור רפואי ושתלים רפואיים, אמר כי החברה עובדת ביפאן עם חברות ציוד רפואי שמתמחות בשתלים ובמוצרים רפואיים. לדבריו, היצוא ליפאן מהווה כ-20% ממכירות STI.

"עסקים בשוק היפאני הם כמו חתונה קתולית - בנויים על קשר אישי הדוק. הדאגה שלנו היא קודם כל לאנשים, ומשיחות הבנו שהחברות ועובדיהן לא נפגעו. המפעלים של הלקוחות ממוקמים בטוקיו ואוסאקה ובחוף המערבי-צפוני, אזורים שלא נפגעו.

"אנחנו לא רואים פגיעה כלכלית, אלא אם תהיה השפעה של קרינה רדיואקטיבית. זה החשש הגדול שלהם ושלנו. החשש הוא, שהקרינה תשתק חלקים נרחבים ביפן. הם עם חרוץ וממוקד במשימה ולכן יתגברו על הנזק של הצונאמי וירצו לחזור כבר היום לשגרה. הם יפתיעו בחזרה לפעילות רגילה לאחר סוף השבוע, היום בבוקר".

ג'מאל חמוד, מנכ"ל ובעלים של איה נטורל, המתמחה ביצור מוצרי טיפוח טבעיים על בסיס שמן זית היה בעיצומו של משא ומתן לעסקה חדשה בתערוכת מזון ביפאן, כשרעידת האדמה החלה. "בתחילת 2008 נוצרה התעניינות בשוק היפאני למוצרים על בסיס שמן זית ונוצר קשר עם חברות יפאניות. עשינו פיילוט שהסתיים בהצלחה והוסכם בעקבותיו לחתום על חוזה לחמש שנים. נשאר לדבר על ההיקפים הכספיים ותמהיל המוצרים", אמר.

בנוסף, ביום שישי האחרון נערכו מגעים עם לקוחות חדשים בתערוכת מזון בטוקיו. "אחרי כמה שעות החלה רעידת האדמה ומהר מאוד כולם עזבו את המקום. זה אומר שמה שתוכנן לטווח הקרוב - נדחה. ציפיתי לקבל הזמנה למוצרים חדשים והחלום הזה נעצר. יצרתי קשר עם החברה שעובדת מולי ביפאן, אבל אין להם תחזית לגבי חזרה לשגרה", אמר חמוד.

"לאחר שיפן תתאושש היא תבצע השקעות גדולות בשיקום"

יהודה זיסאפל, מבעלי קבוצת רד, העריך כי יצוא הקבוצה ליפן לא ייפגע, מכיוון שחברות הקבוצה מייצאות למדינה במטוסים, ונמלי האוויר של יפאן חוזרים לשגרה מהר יותר מנמלי הים. כמו כן, החברות יוכלו להשתלב בתוכניות השיקום העתידיות. "יש לנו משרדים בטוקיו, שלא נפגעו. אנחנו מוכרים ציוד של חברות כרדוור, רדויז'ן וסרגון לחברות בין השאר מתחומי תעשיה וטלקום. לאחר שיפן תתאושש היא תבצע השקעות גדולות בשיקום", אמר.

איתן קופרשטוך, הנספח המסחרי של ישראל בטוקיו, סיפר על מפגש של אנשי עסקים יפאנים עם חברות ישראליות, שתוכנן להיום - ובוטל. "מצד אחד, יש גאווה בעמידות לרעידת האדמה וברור לכולם, שבמדינה אחרת התוצאה היתה יותר בעייתית עשרות מונים. מצד שני, יש 10 אלפים נעדרים, והטיפול בנושא הכורים מותיר יפנים רבים עם סימני שאלה. אף אחד לא יודע מה בדיוק קורה ועד כמה המצב רע", אמר קופרשטוך.

מכון היצוא יכנס ביום שלישי שולחן עגול ליצואנים ליפאן לבחינת הבעיות ואפשרויות הסיוע. גם לשכת המסחר ישראל יפאן פותחת פורום ייעוץ באינטרנט.

רוני בורנשטיין, ראש לשכת המסחר ישראל יפאן, אמר כי משיחות עם עמיתים ביפאן עולה כי המתיחות במגזר העסקי רבה. "הסכנה של החלקיקים הרדיואקטיוויים מטרידה מאוד את מנוחתם. יש לזה השלכות על מועד והיקף החזרה לעבודה, וכיצד לחדש העבודה בנמלים ובמפעלים באזור שנפגע. מצד שני, אני מזהה חזרה לשגרה מהירה. בתרבותם, היפאנים מכריחים את עצמם לעבור לשיקום", אמר.

"דיברתי עם אנשים מחברת קיקומן שאמרו כי המפעל נפגע מעט ברעידת האדמה, והם מיד ניגשים לשקם אותו. כולם מצטיידים מחשש לרעידות נוספות. מדברים שרעידה גדולה צפויה תוך 30 יום מרעידה המרכזית שהיתה. כולם מוודאים שיש להם ערכות בבתים ובמקומות העבודה לרעידות אדמה, שכוללות מזון ומים לעשרה ימים", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully