וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לנדאו: "הדבר החשוב ביותר הוא חיבור תמר"

צבי זרחיה

14.3.2011 / 10:45

שר התשתיות הגיע לדיון ועדת הכספים על חוק ששינסקי ואמר כי מערכת החשמל ישראלית זקוקה לגז מתמר. "יש לא רק לוביסטים שמסתובבים בכנסת - יש לוביסטים גם בתקשורת"

מבחינתי הדבר החשוב ביותר, ואותו צריך לבצע, הוא החיבור של שדה תמר ו'מרי בי'. אני מבקש לראות את הצרכים הדחופים והקריטיים - מערכת החשמל ישראלית זקוקה לגז מ'תמר'. הדבר מקבל משנה חשיבות לנוכח עצירת אספקת הגז המצרי" - כך אמר שר התשתיות, עוזי לנדאו, בישיבת ועדת הכספים בכנסת. לנדאו הוסיף כי "החיבור לתמר הוא צעד חיוני וחשוב. ישראל זקוקה לעצמאות, לצערי, באווירת אי הוודאות שהתפתחה בדיוני ששינסקי".

לדבריו, "תחושתי היא שלא ניתן המשקל הראוי לצורכי משק האנרגיה. אני מבקש לקבל את תשומת ליבם של הח"כים. התוצאה של דיוני הוועדה היא שנערמו קשיים מימוניים ואחרים על יזמי תמר בבואם לחבר את תמר למערכת ההולכה היבשתית. עדיין אין סגירות פיננסיות בין היזמים ובין הלקוחות הגדולים במשק. החקיקה שנעשתה מטבע הדברים היתה מהירה. אי אפשר להשאיר את המשק באי ודאות. עלולות להיות טעויות וצריך לראות שישמרו שיקולי ביטחון שיהיה ניתן לתקן בעתיד".

לנדאו פנה לח"כים ואמר כי "יש להתבונן ולהקשיב יפה מהגורמים השונים במשק לגבי הצרכים האנרגטים עד כמה הם דחופים. אם במהלך הדיונים תגיעו למסקנה שצריכים להיות שינויים ותרצו להיוועץ עם המשרד, אקשיב ואחזיר לממשלה בבקשה לדיון נוסף אם יהיה צורך. אני מבקש שתעקבו באוזניים פקוחות בתהליך החקיקה המהיר כדי שלא יעשו טעויות בולטות - כי טעויות בכל מקרה יהיו".

עוד אמר כי "ההחלטה שהתקבלה היא כשחברי הכנסת נסחפים מול אווירה פופוליסטית לא קלה. יש לא רק לוביסטים שמסתובבים בבניין אלא יש לוביסטים גם בכלי התקשורת. כשעיתון נוקט קו, חובתו לתת פתחון פה בוויכוח שקיים גם למי שאינם שותפים לדעתו. תפקידה של תקשורת אחראית לאפשר דיון ראוי. יש לעיתון עמדה אבל חובתו של כל עיתון להציב בפני הציבור את הדילמות, פתרונות לבעיות ולאפשר ויכוח ראוי לשמו. איני יכול לומר שהעיתונים המתיימרים להיות אחראים ומובילים אכן נקטו בגישה הזו. אני בא לכך מתחושת אחריות. שרים וחברי כנסת צריכים לזכור להציג את העמדה ללא מורא וללא משוא פנים לפי האינטרס הציבורי".

"בשיטת הסלמי"

ח"כ שלי ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) פנתה אל לנדאו ואמרה כי "אם אתה רוצה שנבצע שינויים בחקיקה תגיד לנו על איזה סעיפים. איני מעוניינת לבצע שינויים אחרי שוועדת ששינסקי נכנעה ללחצים ומיתנה את ההמלצות. זה בשיטת הסלמי וכעת אנו עוברים לפרק ב'. אני מתכוונת לפעול להחזיר את הדיון להמלצות ועדת ביניים. אם אתה רוצה שנחולל שינוי פשוט תגיד על איזה סעיפים, מה לא נראה לכם. מה אתה רוצה שנשנה?".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) הצטרף לדברי יחימוביץ' ואמר כי לא ברור לו מהם הנקודות החשובות הטעונות שינוי בהמלצות ששינסקי.

בהתייחסו לדברי לנדאו אמר שאמה הכהן כי "יש מערכת של איזונים במערכה על מסקנות ששינסקי. יש תומכים ויש מתנגדים. איני מתייחס לאמירות לגבי לוביסטים. במערכה הזו על ששינסקי מופעלים כוחות קיצונים לא קונבנציונלים כדי להטות את ההחלטות. אתה חי בזירה של הממשלה אבל פה קורים דברים קיצוניים. אם יש עיתונים שמערבים את הציבור בצורה ברורה צריך לברך על כך. זה לא אומר שהאג'נדה היא פסולה אלא מבורכת".

ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר כי "חשוב האם כתוצאה מכך הפקה של תמר שאמורה להיות ב-2013 תהיה בעייה בסגירה הפיננסית שלה. יש בעייה עם המצרים צריך לבדוק מה יהיה הביטחון האנרגטי של המדינה ומה יהיה גורלו של המחיר לצרכן. צריך לדעת אם חברות הגז יעלו את המחיר לצרכן כתוצאה מהעלאת המס".

ח"כ שי חרמש (קדימה) אמר כי " התחלפו היוצרות דווקא האופוזיציה מגנה על החלטת הממשלה בעניין ששינסקי. מהדברים שלך עולה התחושה שיש קוזק נגזל והם חברות הגז". חברת נובל אנרג'י דיווחה כי אישרה תוכניות פיתוח ויעד ההגעה הוא סוף 2012 כלומר היא לא מחכה לששינסקי". הרווח המצטבר שהיא מדווחת על רבע מהמאגר הוא 11 מיליארד דולר בתקופת הפקה . אז מי פה הקוזק הנגזל?".

ח":כ ציון פיניאן (ליכוד) שאל "היכן היו חילוקי הדעות בין משרד התשתיות לועדת ששיחנסקי. לגבי הטייקונים. "אני לא מכיר שום טייקון אלא את משפחת קקון משיכון ד'.מי שיש לו בית מזכוכית שלא יידה אבנים על השכנים".
יוני ועדת הכספים על חוק ששינסקי למיסוי תגליות הגז והנפט בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully