וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח סחורות חקלאיות של בנק אגוד: המשבר ביפן עלול לתמוך בירידות מחירים בטווח הקרוב

TheMarker Online

14.3.2011 / 14:42

מאידך- יפן היא בעיקר יבואנית של סחורות חקלאיות ועוסקת פחות ביצור ויצוא



דורון דגול, אנליסט בנק אגוד



ביום חמישי, ה-10 במארס פורסם הדו"ח החודשי של ה-usda על מצב הביקושים, ההיצעים והמלאים של מגוון סחורות חקלאיות. כמדי חודש אנו מתייחסים לממצאיו העיקריים ומעדכנים את הניתוח שלנו לתחום החקלאות. הוספנו גם התייחסות לארועים ביפן.



תמצית הדו"ח: זיגזוג חד למעלה במלאים אחרי חודשיים של ירידות. בולט יותר בחיטה ובאורז, פחות בגרעינים הגסים ותירס בפרט. בכותנה דווקא נמשכת מגמה של ירידת המלאים ויחס מלאי לשימוש. המשבר היפני עלול לתמוך בירידות המחיר לתקופה הקרובה, מומלץ לחכות להיווצרות תמיכה.

באופן כללי, עליית המלאים הנשקפת מהדו"ח פחות טובה למחירים. אבל כבר התרענו שהתקופה הנוכחית נחשבת פחות חזקה לחקלאות. כאמור, בתירס ויתר הגרעינים הגסים התזוזה פחות משמעותית כך שסביר שישנם קונים הממתינים לתירס ברמות התמיכה מלמטה שיקשו עליו ירידה חדה. מלאי הגרעינים סך הכל (כולל חיטה ואורז) חזר לרמות ששררו בין ספטמבר לאוקטובר. מהלך משמעותי ללא ספק, אך הרמות הללו עדיין רחוקות מאלו ששררו אשתקד וגם מאלה שמלפני שנתיים.



והיה גם את יפן...בבוקר שאחרי הוצאת הדו"ח התעוררנו לרעידת האדמה של יפן, לגל הצונאמי ששטף אותה ולסכנה רדיואקטיבית שמרחפת מעל לראשה. בין היתר שטף גל הבוץ שדות שונים, אולם יפן אינה נחשבת ליצואנית משמעותית של סחורה חקלאית כלשהי. לעומת זאת, היא יבואנית גדולה של הדגנים הגסים כדוגמת תירס, של סויה וכן של פירות שונים. גם רוב הבשר שלה מיובא.



אורז היא מגדלת בעצמה ומערכת סובסידיות המגנות בעיקר על חוות חקלאיות קטנות במדינה מטילות מכסים של מאות אחוזים על יבוא אורז. הגיאוגרפיה ההררית שלה היא כזאת שרק 12% משטחה של יפן מותאם לגידול חקלאי ולכן נעשה בה שימוש בגידולי טרסות והיא ידועה ביבול גבוה המתבטא בתפוקה גבוהה ליחידת שטח.



חלק גדול מהעיבוד החקלאי של יפן נמצא לאורך החופים, כמו אלה שנפגעו. אז מצד אחד יפן סובלת מפגיעה בחלק מהשדות שלה, אך מצד שני, הפגיעות בנפש והבלגאן הנלווה עשויים דווקא להוריד בטווח הקצר את היבוא ואת מחירי הסחורות. בטווח הארוך יותר לא צפוי שינוי מהותי ביבוא החקלאי היפני.



בחזרה לדו"ח של ה-usda, במבט ממוקד על הסחורות השונות:



חיטה – עלייה במלאים וביחס מלאי לשימוש. המחירים נפלו מתחילת החודש. הצריכה יורדת במקביל לעליית המחירים שהייתה עד כה בחיטה. אוסטרליה ורוסיה במרכז העניינים: מצד אחד, אוסטרליה שטבעה בגשמים לפני חודשיים מתאוששת כשהתחזיות העדכניות מעידות על צפי לגידול במלאי חיטה איכותית שמגיע מהצד המערבי של היבשת לעומת הצד המזרחי שנפגע.



רוסיה מצידה הורידה את היבוא שלה לחיטה. אחרי שבתחילת 2010 הגבילה את היצוא מהמדינה בגלל היובש והשריפות, כעת מסתבר שהיא עומדת באספקה לצריכה הפנימית שלה. תפוקה טובה יותר באוסטרליה, יבוא קטן יותר מרוסיה ומטבע אירו חזק יחסית, פוגעים ביצוא האירופאי והאמריקאי.



יחס מלאי לשימוש עולמיים מטפס מ-26.7% ל-27.4%. עליות המלאים הנשקפת בדו"ח עולה בקנה אחד עם ההערכות הקודמות שלנו ביחס לחיטה והמחירים נפלו מתחילת החודש, כמתואר בגרף הבא למחיר חוזה חיטה במאי:







תירס – נטייה קלה לעליות במלאים העולמיים, עלייה מינורית ביחס מלאי לשימוש. בארה"ב המאזן של התירס ורוב הגרעינים הגסים נותר ללא שינוי. השינויים הקלים במצב העולמי נובעים מתקנונים של מלאי הפתיחה (כלפי מטה) ומהפחתת תפוקה במקסיקו.



תפוקת התירס במקסיקו הופחתה עקב חורף קשה בפברואר שהקפיא והרס את גידולי התירס בצפון מזרח המדינה, אזור המהווה בד"כ רבע מתפוקת התירס של מקסיקו. עם זאת, במקביל גם הצריכה הונמכה, בעיקר ברוסיה, מקסיקו והודו. התירס סבל לאחרונה מירידה במחירים שנראית חדה מזו שמוצדקת על ידי שיפור המלאים בדו"ח, אבל המשבר היפני כנראה תומך בירידה במחיר לפחות בשלב הראשון שלו, כשכנראה תהיה איזושהי ירידה בהיקף היבוא לפני שהיא תתאשש.



לפוזיציות הלונג בסחורות החקלאיות שירדו לאחרונה (ראו גרף בהמשך) היה כנראה גם חלק בירידות, אך אם הצד הריאלי יהיה עדיין הדוק וכשהעונה החקלאית של תירס מתחלפת רק בסוף אוגוסט, סביר שהקונים הטכניים יגיעו בקרוב.



גרף מחיר חוזה תירס לפקיעה במאי, שנה אחורה:







הירידה במחיר הקיפה את כל חוזי התירס והמגמה נשמרת לצפי של עליית מחיר עד החוזה של יולי ואחרי כן ירידה, כשבאמצע מתחלפת השנה החקלאית:







אורז: התחזיות ליצור, לצריכה וליצוא הונמכו. מנגד, הועלו המלאים. הורדת תחזית התפוקה נבעה מצפי ליבול חלש בהודו עקב יובש במזרח ובצפון, אך עדיין מדובר בתפוקת שיא עולמית כשברזיל וארגנטינה מפצות בגידול בשטחי האורז שלהן. הנמכת הצריכה מקורה בהודו וסין אך גם היא עדיין בשיא. בסך הכל המלאים כאמור עלו באופן משמעותי לרמה בה לא היו עוד השנה. יחס מלאי לשימוש עקף את זה של השנתיים האחרונות.



סויה - בסך הכל יבול מצוין בברזיל וגם התפוקה בסין טובה. התפוקה, צריכה ומלאים עולמיים עלו קמעה. מנגד, מלאי שמני הסויה ממשיכים לרדת על אף תפוקה גבוהה יותר. הסויה נמצאת בשלב מוקדם של המחזור החקלאי שלה. הקציר הבא רק ביוני בארגנטינה. יפן צרכנית גדולה שלה, והיא עשויה להיפגע בטווח הקצר במחיר הן מכיוון יפן והן יחד עם יתר הסחורות החקלאיות והירידה בהיקף פוזיציות הלונג.



טבלה תפוקות



*אלא אם צויין אחרת.



לדוגמה, בדו"ח הנוכחי של חודש מארס, חוזים כי מלאי החיטה לסוף השנה החקלאית הנוכחית יהיה נמוך ב-7.8% לעומת השנה החקלאית הקודמת (2009/10).



להלן גרף להתפתחות המלאים בשנים האחרונות ותחזיות ה-usda לשנה הנוכחית:







כאמור, מספר פוזיציות הלונג על סחורות חקלאיות ירד משמעותית בחודש ינואר:







ה-dba מתבצר ברמות הגבוהות שלו סביב 34-36 דולר. רמות ההתנגדות למעלה הן באזור 37 דולר. אז למרות שבחיטה אנו סבורים כי מקום לירידות מחירים, התירס בסך הכל עדיין במחסור. אנו מעריכים כי קונים טכניים ממתינים באזור 32-33 דולר ויקשו על המשך הירידות.





טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully